چین، روسیه و برزیل آماده حضور در صنعت پتروشیمی ایران

چین، روسیه و برزیل آماده حضور در صنعت پتروشیمی ایران

یکی از سیاست ‌های صنعت پتروشیمی در موضوع گسترش دیپلماسی انرژی، دعوت از سرمایه‌گذاران کشورهای همسو است. بر اساس آنچه که معاون وزیر نفت اعلام کرده است؛ در حال حاضر، فعالانی از کشورهای برزیل، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی دیگر در حال انجام کارهای مقدماتی برای حضور مستقیم در طرح ‌های صنعت پتروشیمی ایران هستند. در ادامه این خبر با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

توسعه بازارهای صادراتی

در زمینه توسعه بازارهای صادراتی و تسهیل تأمین فناوری صنعت پتروشیمی، دیپلماسی فعال اقتصادی می تواند  نقش موثری داشته باشد. در حال حاضر و با وجود گذشت ۱۱۰ سال از اکتشاف نفت و گاز و منابع ارزشمند هیدروکربوری در  داخل کشور، اما صنعت پتروشیمی و سرعت رشد آن نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

علاوه بر منابع عظیم خدادای، ایران تنها ۲.۵ درصد از حجم تناژی صنعت پتروشیمی جهان و تنها چهار دهم درصد این صنعت از نظر ریالی را در اختیار دارد که  با توجه به آین که صنعت پتروشیمی در کشور بیشترین ارزش افزوده را به وجود می آورد، بهتر است تا همه ارکان، پشت این صنعت قرار بگیرند و از آن به ‌عنوان یک موتور محرکه اقتصاد کشور از آن استفاده کنند.

در کشور عربستان و صنعت پتروشیمی، این کشور، ۴۵ درصد پتروشیمی خاورمیانه را در اختیار دارد و این در حالی‌ است که سهم ایران در خاورمیانه محدود به ۲۲ درصد شده و در محصول پی ‌وی‌ سی نیز پس از عربستان و در جایگاه دوم خاورمیانه قرار دارد. به همین دلیل و با توجه به ظرفیت ‌های موجود باید شتاب بیشتری به توسعه این صنعت داده شود.


مقاله پیشنهادی: مناقصات پتروشیمی، حلقه گمشده در بهبود وضعیت صنعت پتروشیمی

بنابراین کشور در صنعت پتروشیمی نیازمند حمایت سفیران، رایزنان و دفاتر اقتصادی در حوزه های تامین فناوری، جذب سرمایه‌گذاران، تامین قطعات، مواد شیمیایی و نقش پررنگ ‌تر در بازار است تا به این وسیله بتواند تاثیر تحریم ها را کم رنگ کرده و شاهد تاثیر صنعت پتروشیمی در شکوفایی اقتصادی بیش از گذشته باشد. این موضوع در حالی حائز اهمیت است که ایران در بازار برخی از کشورهای همسایه هم نتوانسته ایفای نقش کند و برای مثال در اقلیم کردستان عراق، افغانستان، اوراسیا، آسیای میانه نیز نیاز به یک دیپلماسی فعال اقتصادی دارد.

در صنعت پتروشیمی کشور در حال حاضر سیاست توسعه دیپلماسی و افزایش جذب سرمایه در نظر گرفته شده است. بر اساس اظهارات مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، فعالانی از کشورهای برزیل، چین، روسیه و برخی کشورهای اروپایی در چهاردهمین همایش بین ‌المللی صنعت پتروشیمی ایران ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت ‌ماه حضور خواهند داشت، اما به‌دلیل امکان اعمال تحریم ‌ها امکان سخنرانی و ارائه اطلاعات برای آنها وجود ندارد.

بر اساس اظهارات وی بسته های سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی آماده بوده و سرمایه گذاران خارجی نیز برای حضور در طرح‌ های پتروشیمی هاب ‌های مکران و جاسک اعلام آمادگی کرده‌ اند که  به ‌دلیل تحریم ‌ها امکان اعلام آنها وجود ندارد. وی با اشاره به این که هنوز در ۲۵ درصد از صنعت پتروشیمی اعم از کالا، تجهیزات و مواد شیمیایی وابسته هستیم، گفت: این بخش شامل کالا و تجهیزات گران قیمت و فناوری برتر (های‌ تک) است و ما به‌دنبال آن هستیم که با کمک فناوران داخلی این مقدار وابستگی را کاهش دهیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت پتروشیمی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌