طرح تعویض خودرو فرسوده سال 1402

خودرو فرسوده چیست؟

بدون شک از اصلی ترین دلایل آلودگی هوا در کلان‌شهری مانند اصفهان، تهران و.. تردد خودرو های فرسوده است. حتماً شما نیز خودرو های قدیمی با ظاهری نامناسب را در حال مسافرکشی دیده اید. با وضع اقتصادی موجود، کارمندان نیاز به سواری ارزان و رانندگان خودرو فرسوده نیاز به کسب درآمد دارند. در نتیجه وجود خودرو های فرسوده به سود دو طرف در کوتاه مدت و بسیار خطرناک در زمان طولانی است. اما چگونه می توان از این معضل بزرگ این روزها گذر کرد؟ چگونه صاحبان خودرو فرسوده با درآمد کم خودروی خود را تعویض کنند؟ برای پیدا کردن پاسخ ها با این مقاله از سامانه ملی مناقصه و مزایده هزاره همراه ما باشید.

دلایل افزایش تعداد خودرو فرسوده در سطح شهر

با افت ارزش ریال، قیمت خودرو های داخلی نیز بسیار افزایش یافته است. از طرفی همان‌طور که بهتر می دانید، خرج خانواده ها، تناسبی با درآمد آنها ندارد. در نهایت آنچه گفته شد، خرید ماشین جدید، بسیار سخت و گویی آرزو است. همین امر باعث افزایش تعداد خودرو اسقاطی شده است. دیگر دلیل این امر، عدم پایبندی مراکز معاینه فنی به قوانین مربوط به محیط زیست است. همان‌طور که می دانید، ماشین اسقاطی، نباید معاینه فنی بگیرد، درنتیجه به طور روزانه جریمه خواهند شد. اما برخلاف قانون، اکثرآنها معاینه فنی دارند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

چگونه خودرو اسقاطی خود را تعویض کنیم؟

خوشبختانه، قانونی وجود دارد که صاحبان خودرو فرسوده می توانند، ماشین اسقاطی خود را تعویض کنند. برای استفاده از این طرح شما باید سن فرسودگی را گذرانده باشد. طبق آنچه ماده دوم آیین نامه ماده هشتم قانون هوای پاک بیان می کند، سن فرسودگی خودروی اسقاطی، ۱۵ سال است.

البته سن اعلام شده برای خودرو های مختلف، متفاوت است. سن فرسودگی برای خودرو های غیر سواری عبارت‌اند از:

  • اتوبوس برون‌شهری ۱۰ سال
  • کشنده، کامیون و کامیونت ۱۶ سال
  • موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری ۵ سال
  • موتورسیکلت انژکتوری ۶ سال
  • موتورسیکلت برقی ۱۲
  • سواری‌های دولتی سن فرسودگی ۱۳ سال
 خودرو سبک

نکاتی مهم در رابطه با سن فرسودگی خودروها

  • اتوبوس های درون شهری یا برون شهری که موتور یا بدنه را به طور کامل بازسازی کرده اند، ۵ سال به سن فرسودگی آنها اضافه می‌شود.
  • تعویض کاتالیست خودرو و سیستم اگزوز در تاکسی ها نیز یک سال به سن فرسودگی آنها اضافه می کند.
  • وسایل نقلیه ای که پس از رسیدن به سن فرسودگی اقدام به جایگزینی ننمایند، روزانه جریمه می شوند.
  • اتصال پالایشگر دوده جدید و استاندارد به خودروهای دیزلی، دو سال این عمر را افزایش می دهد.

طرح‌های اسقاط خودرو، روزنه‌ای به سمت هوای پاک

دولت برای جمع‌آوری خودرو اسقاطی از سطح شهر، دو طرح را ارائه کرده است.

طرح نقدی خودرو فرسوده

در طرح نقدی، مالکین وسایل نقلیه فرسوده، باید به وب‌سایت ثبت‌نام خودرو اسقاطی یعنی، khodrofarsoodeh.com مراجعه کنند. پس از وارد کردن تمام اطلاعات و انتخاب مرکز اسقاط خودرو جهت تحویل، صرفاً باید منتظر اعلام سامانه بمانند. پس از بررسی دقیق خودرو، قیمت خودرو اسقاطی از طرف مرکز اسقاط خودرو به مالک پیشنهاد می‌شود. البته قبل از ثبت‌نام باید اقدام به پرداخت عوارض، خلافی و دیگر بدهی‌های وسیله نقلیه خود کنید.

خودرو فرسوده چیست؟

قیمت خودرو فرسوده

برای اطلاع از قیمت تحویل خودرو فرسوده، می‌توانید به لینک https://khodrofarsoodeh.com/price/ مراجعه کنید. در این وب‌سایت، شما اطلاعات خودرو اسقاطی خود را وارد می‌کنید. پس از حدوداً ۲۴ ساعت، قیمت خودرو، از طریق سامانه پیامکی مرکز، به اطلاع شما خواهد رسید.

طرح جایگزینی

در این طرح، مبلغی به شما پرداخت نمی‌شود، بلکه با تحویل ماشین و هزینه اضافی، خودرویی جدید تحویل خواهید گرفت. برای این امر، شما می‌توانید به وبسایت یا نمایندگی‌های فروش خودروسازی‌ها، برای ثبت‌نام خودرو فرسوده مراجعه کنید.

مراحل ثبت‌نام در طرح تعویض یا جایگزینی

  • مطالعه و آگاهی از شرایط ثبت‌نام خودرو های فرسوده
  • مراجعه به وبسایت و تکمیل اطلاعات خواسته شده در طرح تعویض خودرو فرسوده. البته شما می توانید به نمایندگی خودروسازی های مختلف نیز رفته و ثبت‌نام کنید.
  • تحویل دادن خودرو خود به مرکز تعیین شده
  • ثبت‌نام و دریافت وام خودرو فرسوده یا بهره گیری از کمک هزینه ها
  • دریافت خودرو جدید

مقاله پیشنهادی: هر آنچه باید در مورد آگهی مزایده خودرو  بدانید

وام خودرو فرسوده

سایت ثبت‌نام وام خودرو فرسوده khodrofarsoodeh.com است. اما متأسفانه در حال حاضر، هیچ اقدامی از طرف دولت برای پرداخت وام ماشین اسقاطی صورت نمی گیرد.

در نهایت آنچه بیان شد، مالکین وسایل نقلیه باید هرچه زودتر اقدام به تعویض خودروی خود کنند. این خودرو ها آسیب های جبران ناپذیری به انسان ها و محیط زیست وارد می کنند. علاوه بر آن، هزینه های مصرفی خودرو فرسوده روز به روز افزایش خواهد یافت، این امر نگهداری برای مالکی نیز سخت تر خواهد کرد.

اگر شما عزیزان، اخباری به‌روزتر یا کامل تر نسبت به شرایط تعویض خودرو اسقاطی دارید، حتماً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودرو سواری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌