صنعت خودروسازی ایران، پردرآمد اما بی کیفیت

صنعت خودروسازی ایران، پر درآمد اما بی کیفیت

با رشد علم و صنعت در دنیا، صنعت خودروسازی نیز پیشرفت چشمگیری داشته است. یکی از قدرتمند ترین صنایع در جهان امروز، خودروسازی است. صنعت خودروسازی، خود به تنهایی می تواند یک کشور را از لحاظ درآمد به رشد اعظمی برساند. ایران نیز حدود ۷۰ سال است در این عرصه گام نهاده. صنعت خودروسازی ایران اما فاصله زیادی با آنچه در دنیای مدرن می گذرد دارد. همانطور که در گوشه کنار می شنوید مردم از تولیدات داخلی راضی نیستند. اما دلیل این عدم پیشرفت چیست؟ چرا صنعت خودروسازی ایران طی سالیان طولانی رشد مناسبی نداشته است؟ برای یافتن پاسخ سؤالات خود تا پایان این مقاله از سایت مناقصات و مزایدات هزاره همراه ما باشید

تاریخچه صنعت خودورسازی ایران

پیش از تولید خودرو در ایران، واردات آن از کشور های خارجی انجام می گرفت. تنها خانواده های وابسته به شاه و درباریان امکان استفاده از خودرو ها را داشتند. اولین خودروی وارد شده به دوره ی قاجار بر میگردد. پس از مدتی با گسترش واردات، سواری گرفتن از این خودرو ها جنبه عمومی تری نیز پیدا کرد.

با گذر زمان، رشد آگاهی مردم و افزایش تقاضا برادران خیامی، در سال ۴۱ شرکتی تحت عنوان ایران ناسیونال تاسیس کردند. تمامی امکانات این کارخانه وارد شده از انگلیس و تحت لیسانس شرکت تالبوت بریتانیا بود. این شرکت خودروی پیکان در مدل های مختلفی را تولید کرد. کیفیت و فناوری این خودرو در آن زمان باعث شگفتی مردم شده بود. پس از موفقیت در بازار داخلی، ایران ناسیونال اقدام به صادرات خودروهای خود به خارج نیز کرد.

دومین شرکتی که تولید خودرو در ایران را آغاز کرد، سایپا بود. این شرکت در ابتدا با همکاری سیتروئن فرانسه، ژیان را تولید کرد. پس از آن، محصولاتی دیگر از جمله رنو ۵ و رنو ۲ به بازار امدند.

مزایدات خودرو سواری

انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر صنعت خودروسازی کشور

انقلاب اسلامی در سال ۵۷ شوک بزرگی به صنعت خودروسازی ایران وارد کرد. طبیعتاً پس از هر انقلابی در کشور ها، وضعیت اقتصاد به حالت مبهم در خواهد آمد. ازین رو هیچ شرکتی تمایل به ادامه همکاری با خودروساز های داخلی نداشت.پس تثبیت حکومت جدید، با اعمال تحریم ها، عملاً شرکت های خارجی حق همکاری با خودروسازی های ایران را نداشتند. همچنین پس از انقلاب ۵۷، کشور ما مورد حمله ناجوانمردانه رژیم بعث نیز بود. در این دوران، منفی ترین درجه از پیشرفت از صنعت خودروسازی ایران رقم خورد.

پس از گذشت زمان، طبق اهداف انقلاب مدیران لایقی سرکار آمدند. این افراد نیز نتوانستند در مقابل، مافیا و دیگر افراد با نفوذ ایستادگی کنند. اما شعار های انقلاب تاثیر خودرا گذاشت و تولید ملی دوباره رونق گرفت.

صنعت خودروسازی ایران، پر درآمد اما بی کیفیت

ایرانخودرو و سایپا، غول های صنعت خودروسازی کشور

پس از گذر زمان و جان گرفتن دوباره اقتصاد کشور. شرکت های داخلی شروع به فعالیت کردند. ایران ناسیونال که نامش ایران خودرو شده بود تولیدات خودرو آغاز کرد و فصل جدیدی را در این صنعت رقم زدند.در حالت کلی کشور ما جزو کشور های عظیم صنعتی دنیا محسوب نمی شود. در نتیجه صنعت خودروسازی قدرتمندی نیز نداریم. 

البته ایران‌خودرو طی سالیان اخیر تلاش کرده است تا بتواند خودرو های قابل قبولی تولید کند. همچنین شرکت خودروسازی سایپا نیز همواره تلاش کرده است تا طرح های جدیدی را روانه باز کند.

البته همانطور که می دانید در بحث کیفیت هردو باعث نارضایتی مردم شده اند. متاسفانه فساد و رانت در دو شرکت بیداد می کند. دو غول خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایران‌خودرو، همچنان نتوانسته اند این صنعت را به قدرت مشخصی برسانند. اما دیگر دلیل آن را نمی توان عدم ‌وجود نیروی متخصص دانست. 

متاسفانه غربگرایی، فساد و رانت و مدیران نالایق جان مردم را بازیچه خود قرار داده اند. برای مثال هرگاه کشور ما قرارداد ببند مدتی با ابرقدرت های دنیا مشخص می کند، خودروسازی نیز کامل به دست آنها می افتد. در نتیجه دوباره تولید ملی را فراموش می کنیم. این چرخه تکراری سال ها وجود دارد. از طرفی تعداد بالای کارکنان این دو شرکت خود باعث زیان ده شدن آنها شده است. در نتیجه، کیفیت خودرو را کاهش می دهند تا این ضرر جبران شود. متاسفانه هیچکدام از مدیران این شرکت ها از محصولات خود نیز استفاده نمی کنند. همین امر نشان دهنده امنیت بالای این خودروها است.


مقاله پیشنهادی: با انواع مزایده خودرو سواری آشنا شوید

واردات و مونتاژ خودرو، علاجی موقت در مسیر صنعت خودروسازی

همانطور که گفته شد، هر زمان با قدرت های بزرگ دنیا به توافق می رسیم دانش داخلی را فراموش می کنیم. در گذشته تمام خط تولید ایران‌خودرو، تبدیل به خط مونتاژ خودروهای فرانسوی شد. حال، شرکت های دیگری نظیر کرمان موتور و بهمن وجود دارند که بطور تخصصی مونتاژ خودروهای چینی انجام می دهند.

متاسفانه با قوانین عجیب در کشور ما، واردات خودروی با کیفیت محدود شده است. در نتیجه مسئولین مربوطه، تمام تمرکز خود را  بر روی مونتاژ خودروهای چینی قرار داده اند.

در نهایت آنچه گفته شد، تلاش بسیاری شده است تا صنعت خودرو سازی ایران رشد کند. اما هر بار، اتفاقی جدید افتاده است. جنگ، نا امنی داخلی، توافق با بیگانگان و مدیران نا لایق سدی عظیم در برابر این مسیر بوده اند. نظر شما در رابطه با صنعت خودرو سازی ایران چیست؟ آیا نیاز های شمارا بر طرف کرده است؟ آیا می توانید با افتخار این خودرو ها را در مقابل خودرو های خارجی سوار شوید؟ پاسخ خود را در بخش نظرات برای ما ارسال کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت خودرو سازی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

1 نظر

  • علی
    ارسال شده ۱۴۰۲-۰۳-۳۱ در ۰۹:۲۸

    مشکل صنعت خودروی ما، دولتی بودن آن است.
    یک تاجر موفق هر دو شرکت را می تواند نجات دهد.

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌