بزرگترین نفتکش جهان، از تولد تا غرق شدن

بزرگترین نفتکش جهان، از تولد تا غرق شدن

نفت، مهم ترین ماده حال حاضر در دنیا است. تغییرات قیمت نفت زندگی میلیون انسان را متفاوت می کند. برای انتقال آن به نقاط دور کره زمین، از نفتکش ها استفاده می کنند. این کشتی های عظیم الجثه، مخازن بزرگی درون خود دارند. این مخازن حجم قابل توجهی را به کشور مقصد می رساند. اما بزرگترین نفتکش جهان چه قدر ظرفیت دارد؟ ویژگی های آن چیست؟ برای یافت پاسخ سوالات خود ادامه این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره را مطالعه کنید.

مشخصات نفتکش ناک نویس

ناک نویس، غول شاد، ابر غول و.. تنها تعدادی از نام های بزرگ ترین نفتکش دنیا است. این کشتی از سال ۱۹۷۹ فعالیت خود را آغاز کرد. این کشتی توسط شرکتی در ژاپن به سفارش فردی یونانی ساخته شد. در ابتدا اندازه آن کوچک تر بود تا اینکه صاحب آن درخواست افزایش طول این کشتی را ارسال کرد. پس از آن ناک نویس را از وسط به دو نیم جدا کردند. سپس بخش های اضافی به این کشتی اضافه گردید.

ابعاد این کشتی خود گویای عظمت آن است. طول آن ۴۵۸٫۵ متر، عرض آن ۶۹ متر و وزن ناک نویس ۸۱٫۹ تن می باشد. ظرفیت بزرگترین نفتکش جهان ۵۶۴٫۸ تن است. برای درک این عدد، باید گفت پس از بارگیری، این کشتی به اندازه یک ساختمان ده طبقه به داخل آب فرو می رود. ناک نویس، در شرایط جوی مناسب با سرعتی حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت حرکت میکرد. البته همانطور که مشخص است، چرخیدن چنین کشتی ای با شعاع بسیار بزرگ و به کمک یدک کش میسر بود.

ماموریت ناک نویس چه بود؟

هدف از ساخته شدن این غول بزرگ، انتقال نفت میان امریکا و خاور میانه بود. ناک نویس نفت را از کشور های خاورمیانه دریافت و به امریکا انتقال می داد. در دهه هفتاد زمانی که جنگ ایران و عراق در اوج خود بود، دوران سقوط این کشتی نیز فرا رسید. ارتش صدام حسین ناک نویس را هدف قرار داد تا ابرکشتی برای مدت طولانی از کار بیفتد.  پس از پایان جنگ میان ایران و عراق، یک شرکت نروژی مسئولیت بازسازی آن را پذیرفت. پس مدتی و با استفاده از حدود ۴۰۰۰ تن فولاد این کشتی بازسازی شد و به دریا بازگشت.

بزرگترین نفتکش جهان، از تولد تا غرق شدن افراماکس

بزرگترین نفتکش در ایران

بزرگترین کشتی نفتکش ایران، افراماکس است. این کشتی به سفارش کشور پاناما تولید شد. اما همچنان فاصله زیادی میان آن و ناک نویس است. این دو نفتکش از لحاظ قدرت، کیفیت مخازن، حجم قابل انتقال و موارد بسیار دیگر قابل مقایسه نیستند. اما همین امر که کشور ما توانایی ساخت غول های جابه‌جا کننده نفت را دارد جای تقدیر دارد. دانش ساخت نفتکش خود بسیار گران بها است. حال تصور کشوری که سال ها تحریم و محدود بوده است، چنین کاری انجام دهد. امید است در آینده ما نیز دست به ساخت ابرنفتکش ها بزنیم.

سوخت کشتی چیست؟

بدیهی است که چنین کشتی عظیمی، خود مصرف سوخت بسیار بالایی داشته باشد. سوخت کشتی به چند مدل تقسیم بندی می شود. 

  • MGO
  • MDO
  • IFO
  • MFO
  • HFO

البته هر کشتی با توجه به قدرت مورد نیاز، منطقه فعالیت و موارد دیگر سوخت خود را انتخاب می کند. همانطور که گفته شد، ناک نویس از خاورمیانه به سمت امریکا و بلعکس فعالیت می‌کرد. این مسیر حدود ۱۷ هزار کیلومتر است. علاوه بر آن حفظ نگهداری حجم بسیار بالای سوخت، در این کشتی ها نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

بزرگترین نفتکش جهان، از تولد تا غرق شدن

نحوه بارگیری نفتکش ها

بارگیری نفتکش ها در سکو های خاص صورت می‌گیرد. این سکو ها متعلق شرکت های نفت می باشد. محموله نفت توسط تانکر های مخصوص به مخازن این سکوها انتقال داده می شود. سپس با اتصال لوله های مرتبط این محموله نفت به نفتکش ها می‌رسد. البته با توجه به قابلیت اشتغال بسیار بالا، باید تمام نکات ایمنی را در حین انجام فرایند رعایت کنند. مدت زمان بارگیری کشتی نفتکش وابسته به حجم مخزن آن، متفاوت است. حال تصور کنید ابرنفتکشی همچون ناک نویس، چه مقدار زمان را صرف بارگیری میکند. همانطور که پیش تر عرض شد، ظرفیت بزرگترین نفتکش جهان ۵۷۰ تن  است. طبیعتاً این کار در این حجم، سخت و طولانی خواهد بود.


مقاله پیشنهادی: ایران رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز در جهان شد

در پایان، انتقال نفت از کشور های نفت خیز، هم سودمند است هم بسیار خطرناک. در مسیر های مشخص تعداد بسیار زیادی دزد دریایی وجود دارد. البته ارتش کشورهای مختلف همواره تلاش کرده اند تا مقابله کنند. با این حال عملاً امکان کنترل یک به یک نقاط دریا میسر نیست. تصور کنید نفتکشی به عظمت ناک نویس، به دست دزدان دریایی بیفتد. این موضوع بطور کلی نگرانی هایی را در زمان فعالیت این نفتکش مطرح کرده بود. ازین رو با هماهنگی اکثر کشور ها امنیت آن را تأمین می کردند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات جایگاه سوخت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌