جزئیات کامل درباره سقف معافیت مالیاتی 1402

سقف معافیت مالیاتی 1402

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ مطابق با قانون مالیات های کشور اعلام شد. هر کشوری برای رشد، توسعه و پیشرفت خود، اقدام به دریافت مالیات می کند. این مالیات برای مشاغل و افراد مختلف لازم الاجرا می شود. همانطور که می دانید در کشور افراد با طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلفی وجود دارند. از این رو، طبق قوانین بعضی از موارد معاف از مالیات می شوند. این معافیت سقفی دارد که باعث عدم ایجاد فشار به قشر های ضعیف جامعه می شود. برای کسب آگاهی بیشتر نسبت به سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ در این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره همراه ما بمانید.

مالیات چیست؟

نظام مالیاتی در ایران به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم تعیین شده است. در هر کشوری منابع، نیروی انسانی و امکاناتی وجود دارد. این منابع و امکانات مصرف می شوند. از طرفی نیروی انسانی شاغل در دولت نیز حقوق دریافت می کند. ماحصل این خدمات ایجاد زندگی بهتر برای مردم است. مردم هر کشور نیز باید نسبت به خدماتی که دریافت می کنند هزینه پرداخت کنند. مردم باید با پرداخت با مالیات رفاه مناسبی را دریافت کنند. اینکه در یک کشور این فرایند به درستی صورت نمی گیرد، ایراد از قانون نیست. متاسفانه مجریان قانون در کشور ما به درستی آنچه را که باید، انجام نمی دهند. همین امر موجب نارضایتی اکثر اقشار جامعه از پرداخت مالیات شده است.

چه اشخاص حقوقی و حقیقی مشمول پرداخت مالیات هستند؟

  • افراد حقیقی و حقوقی مالک یک ساختمان، زمین یا خودرو 
  • اشخاص حقیقی یا حقوقی که درآمد از کشور های خارجی دارند
  • اشخاص حقیقی یا حقوقی که درآمد از طریق امور داخل کشور دارند.

اگر شخصی مالیات خودرو پرداخت نکند، مطابق قوانین جریمه خواهد شد. اگر نسبت به پرداخت جریمه نیز اقدام نکند، بهره مندی بعضی از خدمات اجتماعی نیز برای آنها ممنوع می شود.

هدف از دریافت مالیات چیست؟

البته هدف از دریافت مالیات لزوماً برای ارائه خدمات نیست. گاها دولت ها بر اموری که قصد کاهش انجام آن ها را در جامعه دارند مالیات وضع می کنند.  مالیات اهدافی دیگری مانند کاهش تورم نیز دارد. همانطور که می دانید، با افزایش نقدینگی بین مردم، ارزش پول کاهش پیدا می کند. گاها دولت ها، مقدار مالیات را افزایش می دهند، تا اثر کاهشی بر تورم داشته باشد. متأسفانه در کشور ما مشکل فقط یک قانون نیست. مجموعه ای از قوانین است که خود باعث ایجاد تورم می شود. در این میان فقط مردم متحمل فشار فراوان می شوند.

معافیت مالیاتی، راهی برای کمک به قشری خاص

با نظر به آنچه بیان شد، قانون گذار تلاش کرده است تا سیاست های حمایتی وضع کند. به همین جهت، معافیت های مالیاتی جزو قانون اعلام شده است. برای مثال، فردی که یک خانه بزرگ در شمال شهر تهران دارد با کسی که خانه کوچک در جنوب شهر دارد از لحاظ ارزش دارایی برابر نیستند. از طرفی پرداخت مالیات نیز برای کسی که درآمد کمی دارد نیز میسر نیست. در نتیجه دولت از افرادی که درآمد کم، شرایط خاص یا اموالی با مقدار ارزش مشخص دارند معافیت مالیاتی ارائه کرده است.

لیست اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول طرح معافیت از مالیات

سالانه توسط دولت لیست خاصی برای معافیت از پرداخت مالیات ارائه می شود. در لیست زیر تمامی اشخاص حقوقی معاف از مالیات خدمت شما گرد آوری شده است.

  • تمامی امور مربوط به فعالیت کشاورزی

تمامی اشخاص حقیقی یا شرکت های فعال در بخش کشاورزی کشور از پرداخت مالیات معاف اند. 

این فعالیت ها بر اساس قانون ماده ۸۱ مالیات مستقیم بر درآمد ها شامل کشاورزان، دامپروران، دامداران و هرگونه فعالیت دیگر می شود.

جزئیات کامل درباره سقف معافیت مالیاتی 1402
  • تمامی امور بخش آموزشی و ورزشی

تمام آموزشگاه ها، دانشگاه ها، باشگاه های ورزشی و مؤسسات غیر انتفاعی دارای مجوز، شامل این معافیت می شوند. مدارس مختلف از جمله، غیرانتفاعی، هیئت امنایی، فنی حرفه ای و… از پرداخت مالیات معاف هستند. مؤسسات نگهداری از معلولان نیز در این قانون لحاظ شده اند.

از طرفی باشگاه هاب ورزشی در رابطه با تمامی درآمد های ورزشی خود معاف از پرداخت مالیات می باشند.  

  • معافیت مالی بخش صادرات کشور

تمام درآمد حاصل از صادرات هرگونه خدمت، تولیدات غیر نفتی و محصولات حوزه کشاورزی ایران معاف از پرداخت مالیات هستند. 

  • معافیت مالی بخش صادرات کشور

تمام درآمد حاصل از صادرات هرگونه خدمت، تولیدات غیر نفتی و محصولات حوزه کشاورزی ایران معاف از پرداخت مالیات هستند. 

  • درآمد های وابسته به امور گردشگری

تمامی درآمد های حاصل از فعالیت در حوزه گردشگری برای هتل ها و مراکز خصوصی اقامتی و بیمارستان ها شامل قانون معافیت می شود. شرط شمول در این قانون کسب مجوز از وزارتخانه مربوطه است.

  • فعالیت های فرهنگی و هنری

انتشارات مختلف، مطبوعات، فعالان قرآنی و مذهبی با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از پرداخت مالیات معاف اند.

  • ترانزیت کالا

کالا هایی که صرفاً از کشور عبور می کنند و هیچ تغییری در تعداد آنها نمی شود نیز شامل مالیات صفر می شوند.

  • سپرده های بانکی

سود علی الحساب پرداختی توسط بانک ها تا سقف نرخ سود مشخص شده در ماده های ۱۴۷ و ۱۴۸ معاف از مالیات است.

  • صنایع دستی

به دلیلی رشد و گسترش این شغل در مناطق کمتر برخوردار، تمامی فعالیت های وابسته به آن، از پرداخت مالیات معاف اند. این موارد شامل کارگاه های فرش، گلیم، و همه فعالیتهای مرتبط می شود.

  • حقوق کارگران و کارمندان کم درآمد
  • تمامی هزینه های درمانی
  • معافیت های مالی مربوط به امور درمانی، لزوماً برای بحث درمان است نه زیبایی. 
  • جوایز دریافتی در رابطه با تحقیق و پژوهش
  • مبالغ دریافتی و پرداختی در رابطه با اختراعات و اکتشافات
  • معافیت مالیاتی برای سپرده های بانکی
  • پرداخت یا دریافت هزینه جهیزیه و مهریه
  • فعالیت تعاونی های مختلف
  • معافیت برای تولیدکنندگان
  • صادرات

مقاله پیشنهادی: تغییرات در طرح مالیات بر عایدی سرمایه به سود دلالان می‌شود؟

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ ناشی از حقوق

حقوق افرادی که کمتر از ۱۰ میلیون تومان است معاف از مالیات می باشد. اگر این عدد بین ۱۰ و ۱۴ میلیون تومان باشد، ۱۰ درصد به آن مالیات تعلق خواهد گرفت. این درصد برای حقوق های بین ۱۴ تا ۲۳ میلیون تومان به ۱۵ درصد می رسد. مالیات حاصل از دریافت حقوق ۲۳ تا ۳۴ میلیون تومانی نیز ۲۰ درصد است. از طرفی اشخاصی که حقوق بالاتر از ۳۴ میلیون تومان دریافت می کنند باید ۳۰ درصد آن به عنوان مالیات پرداخت کنند.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ ناشی از عملکرد

اگر درآمد تا حد ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان باشد، از پرداخت مالیات معاف است. از ۲۹ میلیون تا ۵۰ میلیون تومان شامل ۱۵ درصد مالیات می شود. درصد مالیات برای درآمد ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰ و مازاد بر ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۵ درصد می‌رسد.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ خودرو لوکس

قیمت خودرو اگر زیر یک میلیارد باشد معاف از مالیات است. اما اگر ارزش آن تا یک و نیم میلیارد تومان برسد شامل یک درصد مالیات می باشد.خودرو های لوکس  با ارزشی میان ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان نیز،  ۲ درصد مالیات به همراه دارد. این درصد برای خودرو با قیمتی میان ۳ تا ۴ و نیم میلیارد به ۳ درصد می رسد. همچنین، این درصد برای ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد تومان به ۴ درصد افزایش می یابد.

سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲ درآمد ناشی از اجاره

اگر مالک یک منزل، از اجازه بهای خود سالانه درآمدی کمتر از ۵۰ میلیون تومان داشته باشد، معاف از پرداخت مالیات خواهد بود. اما اگر این عدد به پنجاه میلیارد تومان برسد، مالیاتی برابر با ۱۵ درصد باید پرداخت کند. درآمد مالم ممکن است بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد. در این صورت ۲۰ درصد آن را باید به عنوان مالیات بپردازد. اگر این درآمد به بیش از ۱۰۰ میلیون برسد، مالیات پرداختی به ۲۵ درصد خواهد رسید.

جریمه، راهکاری برای الزام افراد به پرداخت مالیات

طبق قانون اگر اشخاص حقوقی یا حقیقی اقدام به پرداخت مالیات نکنند مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. برای مثال جریمه مالیات بر عملکرد، ۲.۵ درصد مبلغ مالیات به ازای هر ماه دیرکرد است. از طرفی میزان جریمه عدم پرداخت مالیات حقوق و دستمزد، ۲ درصد مبلغ مالیات به ازای هر ماه تأخیر است؛ بنابراین بهتر است در موعد مقرر اقدام به پرداخت مالیات خود کنید. عملاً پرداخت جریمه در شرایط اقتصادی فعلی کاری اشتباه است.

در نهایت آنچه بیان شد، پرداخت مالیات، عامل ایجاد زندگی بهتر در کشور ها است. اما اینکه این مالیات با عدالت هزینه شود، خود بحث دیگری است. از طرفی مالیات برای قشر کم درآمد جامعه نیز به صفر رسیده و دولت سقفی را برای آن ایجاد کرده است. همین امر، کمکی در راستای بهبود وضع معیشت آنها خواهد بود. شما نیز لطفاً سؤالا مرتبط خود با سقف مالیات سال ۱۴۰۲ را، برای ما در بخش نظرات ارسال کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌