چرا خودروی شاهین نخریم؟ بررسی ایرادات شاهین

چرا خودروی شاهین نخریم؟

سایپا در سال ۱۴۰۰ خودرویی به نام شاهین به بازار عرضه کرد. این خودرو پیش از حضور در خیابان ها، حواشی زیادی را به همراه داشت. پس از سالها طراحی های بد، زشت و… محصولی زیباتر به بازار آمده بود. علامت سوال های فراوانی راجع به موتور آن، کیفیت و دیگر ویژگی های آن در ذهن ها وجود دارد. همانطور که می دانید، سایپا تلاش کرده است خودروهایی نسبتا بهتر از گذشته در بازار عرضه کند. اما همچنان ایرادات در محصولات این خودروساز وجود دارد. ما در این مقاله به بررسی خودرو شاهین خواهیم پرداخت. در ادامه این مقاله با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

ماشین شاهین مشکی

مشخصات خودروی شاهین

شاهین، پیشرانه ۴ سیلندر توربو با حجم ۱.۵ لیتر را با خود دارد. محور محرک این خودرو دیفرانسیل جلو آن است. این خودرو هیچ یک از امکانات کمکی برای راننده از جمله موارد زیر را ندارد.

  • کروز کنترل 
  • کروز کنترل هوشمند 
  • کنترل ایستایی در سربالایی 
  • کنترل سرعت در سرازیری 
  • کنترل کشش 
  • کنترل پایداری 
  • ضد واژگونی 
  • اتو پارک 
  • سنسور جلو 
  • سنسور باران 
  • سنسور فشار باد تایر 
  • سنسور خواب‌آلودگی راننده 
  • رادار نقطه کور 
  • رادار تغییر لاین

قدرت موتور این خودرو ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۷۸ نیوتون بر متر مربع است. حداکثر سرعت ثبت شده برای شاهین در اتوبان، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده و صفر تا صد آن نیز ۱۳.۳ ثانیه می باشد.

عکس ماشین شاهین سایپا

قیمت خودروی شاهین در بازار

در حال حاضر قیمت شاهین از ۴۵۰ میلیون تومان تا ۵۲۰ میلیون تومان متغیر است. این قیمت وابسته به مقدار کارکرد، سن خودرو و دیگر مسائل متفاوت می شود. البته قیمت شاهین تا بعد از عید سال ۱۴۰۲ افزایش داشت. این قیمت به ۵۸۰ میلیون نیز رسید. البته این افت قیمت ارتباطی به شاهین ندارد. خودرو های دیگر نیز شاهد کاهش قیمت خود بوده اند. قیمت شاهین از سامانه دولتی نیز ۳۸۰ میلیون اعلام شده است. البته این قیمت بسیار به صرفه تر است. اما باید در سامانه ثبت نام کرده و انتظار نا مشخصی برای تحویل خودرو تحمل کنید. قیمت ماشین شاهین اتوماتیک با توجه به امکانات بیشتر آن، بالاتر از نسخه دنده ای آن است.

مزایدات خودرو

معایب شاهین عامل نارضایتی شدید خریداران

موتور ضعیف و قدیمی تیبا

در ابتدا همه تصور می کردند شاهین موتوری قدرتمند داشته باشد. اما در حال حاضر همان موتور ضعیف تیبا و با اضافه شده توربوشارژ به مشتریان ارائه شده است. این موتور ۸ سوپاپ سال هاست دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد. اما با توجه با تحریم ها و علاقه مدیران به هزینه کمتر، شاهد این عیب بزرگ در شاهین هستیم. موتور های توربوشارژ حتما باید از بنزین سوپر استفاده کنند. همین امر با توجه کیفیت بد بنزین های ایران، هزینه بیشتری برای مصرف کننده به همراه دارد.

خرابی های قطعات، معضل بزرگ رانندگان شاهین

کیفیت پایین قطعات استفاده شده در شاهین، خود نکته منفی بسیار مهمی است. در حال حاضر قیمت قطعات این خودرو بسیار بالا است. همین امر موجب پرداخت هزینه های گزاف برای این خودرو می باشد. بارها شنیده و دیده شده است که خودروی صفر با خرابی قطعه روبرو بوده است. آینه‌های برقی این خودرو نیز در موارد بسیار به مشکل خورده اند. گاها پیش آمده این آینه ها بیش از حد لازم چرخیده اند. همین موضوع باعث آسیب رسیدن به بدنه و خود آینه می شود.

مشخصات خودرو شاهین

مونتاژ ضعیف خودروی شاهین

مونتاژ شاهین نیز یکی دیگر از ایرادات بزرگ آن است. وقتی شیار های بین درب صندوق عقب و بدنه را مشاهده می کنیم انگار خودرو به دست نیرو های تازه کار ساخته شده است. فاصله زیاد بین آنها، عدم هم سطحی نقاط انتهایی، بالا یا پایین بودن سطوح، از دیگر ایرادات مونتاژی آن است. داخل ماشین نیز با خشک و بد ترین متریال ساخته شده است. همین موضوع رضایت مشتریان را بسیار کاهش داده است.

طراحی و متریال ضعیف داخل ماشین شاهین

متریال استفاده شده در کابین شاهین، بسیار خشک و سفت است. اگر با ناخن به آن ضربه بزنید خود صدای آن را خواهید شنید. متاسفانه متریال بد، طراحی زیبای داخل ماشین شاهین را زیر سوال برده است.

داخل ماشین شاهین

دید کم عقب در خودروی شاهین

حالت شیشه پشت و بالا بودن عقب خودرو، دید راننده را بسیار محدود می کند. گاها پیش آمده است که به علت کاهش دید، خودرو هنگام پارک با ستون یا دیوار برخورد داشته است. البته دوربین عقب تا حد زیادی این مشکل را حل کرده است. نکته اصلی این است، رانندگانی که تجربه کار با آن را ندارند چه باید بکنند؟

شاهین، نتوانسته انتظارات خریداران را برآورده کند. تنها نکات مثبت این خودرو، طراحی زیبای جلو و باند های با کیفیت آن است. خودروسازی های سایپا و ایران‌خودرو، سالهاست عدم کیفیت خودرو های خود را نادیده میگیرند. تنها کسانی که در این میان ضرر می کنند مردم هستند. این نوع خودروسازی همانند رنگ کردن کلاغ و فروختن آن جای قناری است. موتور قدیمی تیبا درون بدنه ای جدیدی به اسم شاهین خود مشخص کننده همه چیز می باشد.

در نهایت پیش از خرید این ماشین، حتما خودرو را خودتان امتحان کنید. اگر قصد خرید دارید، تلاش کنید پول بیشتری جمع کرده و حداقل خودروی چینی تهیه کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودرو » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سوالات متداول

چرا خودرو شاهین نخریم؟

به طور کلی می توان دلایل عدم توصیه به خرید خودرو شاهین را به شرح زیر بیان کرد:
پیشرانه ضعیف و قدیمی
خرابی‌های متعدد
مونتاژ ضعیف
طراحی و متریال کابین نامناسب
دید عقب محدود
امکانات رفاهی ناکافی
قیمت بالا
کمبود قطعات یدکی
خدمات پس از فروش ضعیف
بازار دست دوم نامناسب

نظر مکانیکها در مورد خودروی شاهین چیست؟

در کنار نکات مثبتی که برخی مکانیکها در مورد خودرو شاهین بیان کرده اند، اکثر قریب به اتفاق آنها معایب این خودرو را اینگونه بر شمرده اند:
کیفیت مونتاژ پایین
استهلاک بالا
مشکلات فنی متعدد
خدمات پس از فروش ضعیف
کمبود قطعات یدکی

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌