مالیات قرارداد پیمانکاری چیست و چگونه محاسبه خواهد شد؟

مالیات قرارداد پیمانکاری چیست؟ و چگونه محاسبه خواهد شد؟

شرکت های پیمانکاری با توجه به نوع قرارداد و میزان کسب درآمد، می بایست مالیات پیمانکاری پرداخت نمایند. براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۴۵، دو نوع مالیات برای شرکت های مذکور وجود دارد، از جمله: مالیات مقطوع پیمانکاری و مالیات بر در آمد پیمانکاری که در ادامه این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره به چگونگی محاسبه پرداخت مالیات قرارداد پیمانکاری پرداخته خواهد شد.

مالیات مقطوع پیمانکاران

مالیات مقطوع به عنوان یکی از مالیات های قرارداد پیمانکاری به شمار می آید که در آن شرکت ها و کارفرماها بایستی از میان مبلغ پرداخت شده به پیمانکاری، مبلغی را نیز به عنوان مالیات پرداخت نمایند.

نکات کلیدی در مالیات مقطوع پیمانکاری

در مالیات مقطوع پیمانکاری ضروری است تا یکسری نکات توجه داشته باشید، این نکات شامل:

  • مبلغ قرارداد باید از یک میلیون تومان بیشتر باشد تا این نوع مالیات به آن اختصاص یابد.
  • مالیات شرکت های فعال در زمینه های ساختمانی، نقشه کشی، حمل و نقل، تأسیسات فنی، نظارت و محاسبات فنی، ۵/۵ درصد می باشد.
  • این نوع مالیات قرارداد پیمانکاری به دو بخش ۴ و ۵ درصد تقسیم بندی می شود که بخش اول آن قطعی است و بخش دوم آن به عنوان پیش پرداخت و از مالیات پیمانکار قابل کسر می باشد.
  • چنانچه پیمانکار پروژه خود را به فرد دیگری واگذار نماید، این مالیات به پیمانکار دوم تعلق نخواهد گرفت.
  • در صورتی که پیمانکار شرکت خارجی یا فردی که در خارج از ایران سکونت داشته باشد، کارفرما وظیفه دارد تا مالیات مقطوع را ۴ درصد محاسبه و پرداخت کند.

مقاله پیشنهادی: اظهارنامه مالیاتی چیست و چه افرادی موظف به ارائه آن هستند؟

مالیات بر درآمد پیمانکاری

یکی دیگر از مالیات قرارداد پیمانکاری، مالیات بر درآمد پیمانکاری می باشد. در این نوع مالیات، تمام درآمدهای کسب شده از سوی پیمانکار، شامل پرداخت مالیات می شود. درآمد مذکور از روش های زیر قابل تشخیص می باشد:

الف) ارزیابی دفاتر مالی شرکت های پیمانکاری
ب) تشخیص مامور مالیات با توجه به شواهد و قرائن
ج) بررسی حساب های مالیاتی شرکت های پیمانکاری
د) بررسی اسناد و مدارک مالیات مقطوع پیمانکاری که از طریق کارفرما پرداخت شده است.

در این نوع مالیات، پس از پرداخت مبلغ قرارداد به پیمانکار از طرف کارفرما، مالیات به پیمانکار تعلق می گیرد و وی موظف به پرداخت مالیات تعیین شده می باشد و رسید آن را نیز باید در پرونده های مالیاتی خود بگذارد.

پس از آشنایی با انواع مالیات قرارداد پیمانکاری نیاز است تا حسابدارهای شرکت های سهامی و غیر سهامی، مالیات این نوع قراردادها را محاسبه نمایند. در قوانین مالیات نحوه پرداخت آن کاملا مشخص شده است که در ادامه در رابطه با نحوه محاسبه مالیات صحبت شده است.

 مالیات قرارداد پیمانکاری چیست؟ و چگونه محاسبه خواهد شد؟

مالیات قرارداد پیمانکاری چگونه محاسبه می شود؟

جهت محاسبه و ارزیابی مالیات بر درآمد پیمانکاری باید شرکت یا فرد را در نظر داشت. این مالیات به صورت تشخیص علی الراس تعیین می شود و موارد زیر را شامل می شود:

– مالیات قرارداد پیمانکاری سهامی

  • مالیات اتاق بازرگانی و صنعت و معدن معادل ۳.۵ در هزار از کل درآمدهای مشمول مالیات است.
  • سهم مالیات شهرداری به اندازه ۳ درصد از کل درآمد مشمول مالیات می باشد.
  • مالیات سهامداران به میزان ۱۵ درصد سود اکتسابی است.
  • مالیات برای سرمایه شرکت، معادل ۲۵ درصد سود اکتسابی می باشد.

– مالیات قرارداد پیمانکاری غیر سهامی

  • مالیات سهم شهرداری معادل ۳ درصد از کل درآمد مشمول مالیات می باشد.
  • سهم مالیات اتاق بازرگانی، صنعت و معدن معادل ۵.۳ در هزار از کل درآمد مشمول مالیات می باشد.
  • محاسبه مالیات سهم شرکا بعد از کسر مالیات شهرداری با توجه به ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم

– مالیات قرارداد پیمانکاری شخص حقیقی

براساس قوانین تصویب شده در حیطه مالیات مستقیم، در صورتی که افراد حقیقی، قرارداد پیمانکاری خود را به تنهایی انجام دهند مالیات درآمدی آنها به شیوه نرخ های تصاعدی در ماده ۱۳۴ قانون مالیاتی محاسبه خواهد شد. علاوه بر آن، افرادی که شامل این قانون هستند می توانند نسبت به بخشودگی مالیاتی طبق ماده ۱۳۴ قانون مالیات های مستقیم اقدام نمایند.

‌‌
مقاله پیشنهادی: جزئیات کامل درباره سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲

مالیات قرارداد پیمانکاری در چه صورت از قانون معافیت برخوردار می شوند؟

در حقیقت، معافیت شرکت ها از پرداخت مالیات قرارداد پیمانکاری یک امتیاز تشویقی به حساب می آید که در مواردی مشخص امکان استفاده از آن وجود دارد. به این صورت که:

با توجه به تبصره ۱ ماده ۱۰۷ قانون مالیات های مستقیم، در مواقعی که شخص پیمانکار بخشی از درآمد خود را به خرید لوازم و تجهیزات مورد نیاز در پروژه صرف کند، به همان اندازه از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

علاوه بر آن، چنانچه پیمانکار خارجی قسمتی از پروژه و یا حتی کل آن را به یک فرد ایرانی واگذار نماید، به همان اندازه که پیمانکار ایرانی تجهیزات مورد نیاز برای پروژه خود خریداری نماید، از پرداخت مالیات معاف خواهد شد.

به طور کلی مالیات قرارداد پیمانکاری یک موضوع بسیار مهم و تعیین کننده در تمامی قرارداد ها برای افراد حقیقی و حقوقی به شمار می آید که بایستی در رابطه با آن اطلاعات جامعی در اختیار داشت. در این مقاله مطالبی در رابطه با انواع مالیات و همچنین نحوه محاسبه آن  و معافیت از پرداخت مالیات ارائه شد که با کسب آگاهی از جزئیات آنها می توان از مشکلات و جریمه های مالیاتی شرکت ها جلوگیری نمود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات سامانه مناقصه الکترونیکی دولت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌