اهمیت کشاورزی مدرن در ایران

اهمیت کشاورزی مدرن در ایران

کشاورزی مدرن یک راهکار نقش آفرین در عرصه کشاورزی می باشد که منجر به خلق نوآوری در تکنیک های کشاورزی می شود و در کنار آن به افزایش میزان بازدهی نیز کمک قابل توجهی می کند. علاوه بر آن، کشاوزی مدرن در کاهش میزان مصرف منابع با ارزشی همچون: آب، خاک و انرژی اثر شگرفی دارد. مداومت در رشد و توسعه ابزار و ادوات، اطلاعات دیجیتالی و همبستگی کشاورزان و متخصصین آن سبب ظهور کشاورزی مدرن در ایران و جهان شده است.در ادامه این مطلب با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

در کشاورزی مدرن ایران با استفاده از کودهای نیتروژن دار، فسفاته و سموم دفع آفات باعث بهبود کیفیت خاک و افزایش راندمان محصولات در کشاورزی شد در حالی که در کشاورزی سنتی، به دلیل استفاده بیش از حد از توان خاک بعد از مدتی خاک توانایی خود را برای تولید محصولات کشاورزی از دست می دهد. در حقیقت کشاورزی نوین یک روشی است که با استفاده از دستگاه های مدرن و مواد شیمیای اعم از کودها میزان راندمان تولید را ارتقاء می دهد.

چالش های اساسی کشاورزی مدرن در ایران

با توجه به اینکه کشاورزی نقش بسزایی در اقتصاد ایران دارد، با این وجود تمامی تلاش ها جهت مدرنیزه نمودن شیوه های کاشت و بهره برداری از محصولات ناکافی است. در ادامه به ذکر برخی از چالش ها در زمینه کشاورزی مدرن در ایران پرداخته شده است:

الف) میزان تولید

تا کنون در شبکه اخبار با عبارات ( خودکفایی و یا نیاز به واردات گندم در کشور) مواجه شده اید که در واقع نشانگر وجود نوسان در میزان تولید در داخل کشور می باشد. یکی از عوامل نوسان در این زمینه، استفاده از شیوه های سنتی کشاورزان در هنگام کشت محصولات می باشد. با تغییرات آب وهوایی و محیطی نیز تأثیر بسزایی در میزان تولید محصولات می گذارد و در کنار آن تخمین میزان تولید را به صفر می رساند. در حالی که با استفاده از شیوه های جدید کشاورزی مدرن در ایران می توان تا حدودی این مسئله را کنترل نمود و در گام نخست مقدار بازدهی را تثبیت نمود و سپس بر میزان تولید افزود.

ب) مصرف آب

با توجه با آمار و ارقام به دست آمده، حدود ۷۰ درصد از آب شیرین کشورمان در زمینه کشاورزی استفاده می شود و بخش قابل توجهی از آن نیز به هدر می رود که برای کاهش این حجم از هدرروی آب می توان از روش های نوین کشاورزی مدرن در ایران بهره برد.

ج) آموزش کشاورزان

بزرگترین و در عین حالی اساسی ترین چالش کشاورزی مدرن در ایران، آموزش کشاورزان می باشد. با توجه به تلاش های انجام شده از سوی وزارت کشاورزی هنوز هم تعداد زیادی از کشاورزان ما در زمینه تغییر سبک کشت، برداشت و حتی فروش محصول اطلاعات و امکانات ندارند و در این بین نداشتن اقتصاد کاملا آزاد و محدودیت در مراودات مالی نیز در مسیر تولید بی تأثیر نیست. با این وجود کسب اطلاعات در زمینه بازارهای جهانی و تغییرات احتمالی بازار در آینده در بهینه سازی میزان تولید محصولات غذایی سهم بسزایی دارد.


مقاله پیشنهادی: بهترین محصولات گلخانه ای ایران برای صادرات کدام است؟

ادوات کشاورزی مدرن

یکی از مهم ترین پایه های کشاورزی مدرن، ادوات کشاورزی می باشد. پیشرفت روزافزون کشاورزی در جهان باعث شده که تعداد زیادی از شرکت ها کار و فعالیت خود را در رابطه با تولید و عرضه انواع ادوات کشاورزی مدرن شروع کرده و هر ساله نسبت به توسعه و ارتقاء محصولات تولیدی خود بیفزایند. این محصولات در بازار ایران نیز به فراوانی به چشم می خورد که تمامی آنها را می توان به دو دسته ادوات وارداتی و ادوات داخلی طبقه بندی نمود.

مزایای استفاده از ماشین آلات مدرن کشاورزی

استفاده از ادوات کشاورزی مدرن در ایران برای کشاورزان دارای یکسری مزایایی است که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صرفه جویی در زمان و منابع اولیه
  • بهینه سازی هزینه های مصرفی
  • افزایش حجم تولیدات
  • توسعه راندمان کاری
  • پیشرفت کیفیت محصول نهایی و …
اهمیت کشاورزی مدرن در ایران

مزایای کشاورزی نوین در ایران

کشاورزی مدرن با بهره گیری از فنون و تکنیک های پیشرفته از مزایای متنوعی برخوردار است. در ادامه به برخی از مزایای آن اشاره شده است از جمله:

  1. با افزایش راندمان کشاورزی، اکثر مردم به مواد غذایی غنی از پروتئین دسترسی بیشتری پیدا می کنند.
  2. استفاده از انواع کودهای شیمیای همچون: کود اسید سیتریک قدرت و نیرو و توان خاک را افزایش می دهد.
  3. کشاورزی مدرن در ایران و جهان سبب افزایش بهره وری در نیروی کار و حمایت از رونق و توسعه انسان خواهد شد.
  4. تولید محصول با استفاده از سیستم های نوین کشاورزی باعث زندگی بهتر و بهره گیری از ظرفیت های موجود شده است.
  5. کشاورزی نوین سبب کاهش هزینه های تولید مواد غذایی و همچنین بهبود کیفیت زندگی افراد شده است.
  6. کشاورزی مدرن منجر به کاهش فشارهای فیزیکی بر روی محیط زیست می شود.

در کشور ما به دلیل محدودیت منابع اعم از: آب، خاک و کاهش اراضی قابل کشت اهمیت و ضرورت بهره گیری از کشاورزی نوین بیش از پیش احساس می شود اما به دلیل وجود برخی چالش ها و موانع سرعت مدرنیزه شدن آن در کشور تا حدودی کند شده است که با آموزش کشاورزان و همیاری آنها با متخصصین کشاورزی می تواند تا حدودی موانع را برطرف نموده و به سمت مسیری درست سوق پیدا کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های  تجهیزات پیمانکاری آبیاری تحت فشار، آبیاری قطره ای » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌