در مورد سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS چه می دانید؟

در مورد سیستم مدیریت هوشمند ساختمان(BMS) چه می دانید؟

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان یا (Building Managment System ) به اقداماتی جهت کنترل و مدیریت سیستم های متفاوت ساختمانی نظیر: سیستم های تهویه، نورپردازی، امنیت هوشمند، کنترل دسترسی فیزیکی، گرمایش، آسانسور و … گفته می شود. این سیستم هوشمند از طریق حسگرها، نرم افزارها و دستگاه های کنترلی کلیه عناصر ساختمانی را با یکدیگر وصل می کند و در نتیجه بهترین عملکرد و مصرف بهینه انرژی را داشته باشد. بهبود کارایی و در عین حال افزایش آسایش ساکنین یک ساختمان و کاهش هزینه ها از اهداف مهم هوشمندسازی BMS به شمار می آید.در ادامه این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره همراه ما باشید.

در حالت عادی، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS شامل یک نرم افزار، سرور با پایگاه داده و حسگرهای هوشمند متصل به شبکه ی اینترنتی می باشند. به این صورت که حسگرهای هوشمند موجود در اطراف ساختمان، تمامی داده های مورد نظر را گرد آوری نموده و سپس به سیستم هوشمند BMS منتقل می کند و در آنجا به عنوان پایگاه داده ثبت و ذخیره می شوند. در بعضی مواقع که یک حسگر داده هایی خارج از شرایط از قبل تعریف شده را گزارش نماید، این سیستم هوشمند، یک زنگ هشدار ایجاد می کند.

وظایف سیستم هوشمند BMS در مدیریت یک ساختمان

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان به صورت روزانه اجازه می دهد که:

  • دسترسی به کنترل سیستم های مختلف ساختمان از جمله: کیفیت هوا، سطح رطوبت، آلودگی صوتی و … از طریق اندازه گیری HVAC.
  • کنترل و نظارت در هنگام برنامه ریزی عملیاتی.
  • تنظیم نمودن مدیریت خرابی ها و هشدارها.
  • مدیریت نمودن مصرف بهینه انرژی یک ساختمان.
  • تولید گزارش های داده ای؛ به اینصورت که این سیستم به اپراتورها اجازه می دهد تا از تجهیزات خود بهره کافی را ببرند و دیدی جهانی از عملکرد ساختمان مورد نظر خود داشته باشند.

ضرورت استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS

براساس آمار و ارقام به دست آمده، نزدیک ۴۰ درصد انرژی جهان را ساختمان ها استفاده می کنند برای جلوگیری از این بحران سیستم مدیریت هوشمند ساختمانی در یک مجتمع حداقل انرژی مصرفی را برای ساکنین آن تضمین می نماید. به همین خاطر با گذشت زمان این سیستم های هوشمند به یک هنجار در سراسر جهان تبدیل خواهد شد.

در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ تمامی ساختمان ها بایستی مجهز به سیستم های کنترل اتوماسیون ساختمان باشند. این سیستم های کنترلی هوشمند توسط مدیران تأسیسات در سریع ترین زمان ممکن نصب و پیکر بندی می شوند تا در کوتاه ترین زمان با قوانین و مقررات ساختمان مورد نظر منطبق شوند. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS چهارچوبی است که عملیات یک ساختمان را ساده و به صورت خودکار می کند و به ساکنین آن این امکان را می دهد تا هر بخشی از زیرساخت ساختمان خود را از یک مکان مدیریت نمایند. 


مقاله پیشنهادی: ساختمان هوشمند و مزایای آن

مزیت های استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

این سیستم به صورت هوشمند سرویس های الکترونیکی و مکانیکی یک ساختمان را کنترل و ارزیابی نموده و خدمات متنوع ساختمانی را برای ساکنین آن به همراه دارد. مهم ترین مزیت های استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمانی شامل موارد زیر می باشد:

۱- تأمین آسایش و راحتی ساکنین

یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، آسایش و رفاه ساکنین مجتمع های مسکونی می باشد که در ادامه به برخی از موارد آن اشاره شده است:

  • فراهم نمودن یک فضای مطلوب و بهبود شرایط ساکنین ساختمان
  • با استفاده از این سیستم، قابلیت تفکیک میزان مصرف انرژی در قسمت های مختلف ساختمان وجود دارد.
  • سیستم مدیریت هوشمند ساختمان، قابلیت مانیتورینگ وضعیت قسمت های جداگانه ساختمان و کنترل از راه دور آنها را فراهم می نماید.

افزایش امنیت ساکنین

مجتمع های مسکونی که از سیستم مدیریت هوشمند ساختمان bms استفاده می کنند از لحاظ امنیتی دارای درجه بالاتری نسبت به دیگر مجتمع ها هستند؛ در صورت بروز خطر سیستم ها به صورت لحظه ای هشدار می دهند و از بروز حوادث و اثرات زیانبار آن جلوگیری می نماید. هم چنین کنترل درب ورودی و اتصال به دوربین های مداربسته، ایمنی سیستم را به طور چشمگیری بالا می برد و به خاطر انسجام سیستم های اعلام حریق در صورت افزایش گاز co2 و بالا رفتن دمای مجتمع سیستم به صورت خودکار هشدار می دهد تا به مشکل ایجاد شده رسیدگی شود. 

 در مورد سیستم مدیریت هوشمند ساختمان(BMS) چه می دانید؟

۳- بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش هزینه های نگهداری

با طراحی سیستم مدیریت هوشمند ساختمان درون مجتمع های مسکونی تا حدود زیادی مصرف انرژی کاهش می یابد. علاوه بر آن با کنترل و خاموش نمودن آنها از استهلاک دستگاه ها جلوگیری شده و هزینه های نگهداری نیز کاهش می یابد. به عنوان مثال، هنگامی که سیستم سرمایشی ساختمان روشن است در صورت باز بودن پنجره ها این سیستم هوشمند هشدار می دهد که پنجره مورد نظر باز است و در بعضی موارد اجازه روشن شدن سیستم سرمایشی تا زمانی که پنجره ها باز باشد را نمی دهد.

۴- محافظت و نگهداری از ساختمان

هنگامی که یک مجتمع مسکونی با سیستم مدیریت هوشمند ساختمانی طراحی شده باشد، در صورت وقوع خرابی تجهیزات به صورت دقیق از نوع، مکان و وقوع خرابی گزارش می دهد تا در اسرع وقت تعمیر شوند. علاوه بر آن با راه اندازی این سیستم هوشمند از خرابی های غیر منتظره تجهیزات ساختمانی جلوگیری می کند.

۵- تأثیر مثبت زیست محیطی

استفاده بیش از اندازه از سوخت های فسیلی خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد نموده است. یکی از مزیت های استفاده از سیستم bms ساختمان ها سبب حفظ محیط زیست می شود. سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی به خانه های سبز معروف شده است و یکی از مهم ترین دلایل طراحی این فناوری نیز کاهش آلودگی محیطی زیست می باشد. 

به طور کلی، سیستم مدیریت هوشمند ساختمان یا BMS در صنعت ساختمان سازی جزئی از ملزومات شناخته شده است. این سیستم با استفاده از شبکه های کامپیوتری تمامی امکانات ارائه شده در یک ساختمان از جمله: سیستم سرمایشی، گرمایشی، حریق، تهویه و حتی آسانسور را تحت کنترل قرار می دهد و در صورت بروز مشکل به راحتی می توان آن را کنترل و رفع نمود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ساختمانی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌