صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان

صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان

در تمام نقاط دنیا برای ساخت ساختمان جهت سکونت و کار از  قواعد و مراحل معینی پیروی می کنند. با این وجود برخی از مراحل ساخت ساختمان همچون پی ریزی جهت استحکام بنا مهم و اجتناب ناپذیر است و در همه جا این مرحله صورت می گیرد. با ما در این مقاله از سامانه مزایدات و مناقصات هزاره همراه باشید تا از جزئیات و نحوه ساخت یک ساختمان با خبر شوید.

 1- مراحل ساخت ساختمان؛ پی گذاری ساختمان

پی گذاری، یکی از مراحل ساخت ساختمان به شمار می آید و اقداماتی است که جهت مقاومت بنیه ی ساختمان انجام می گیرد. در واقع پی ها بخش هایی از ساختمان هستند که نیروهای وارد شده به ساختمان را به زمین انتقال می دهند و با استفاده از این روش، شدت ارتعاشات کاهش یافته و منجر به استحکام ساختمان می شود. برای عملیات پی سازی در ابتدا باید عمل گودبرداری انجام شود؛ یعنی برداشتن حجم زیادی از خاک زمین که در  نتیجه آن یک حفره بسیار بزرگ با عمق حداقل نیم متر در سرتاسر  زمین ایجاد شود.

در مواقعی که ارتفاع ساختمانی که قرار است ساخته شود، بلند نباشد،  عمل گودبرداری در ارتفاع کم و یا به صورت سطحی انجام می گیرد. این نوع گودبرداری به دلیل عمق کم با استفاده از کلنگ و بیل و به صورت دستی نیز قابل انجام می باشد. در صورتی که برای احداث ساختمان های چند طبقه و بزرگ به گودبرداری عمیق با استفاده از بیل مکانیکی و ماشین آلات ویژه حفاری نیاز می باشد.

در این مرحله از  مراحل ساخت ساختمان، بتن اصلی مستقیما با خاک در تماس نمی باشد؛ به این صورت که در ابتدا یک لایه سیمان قرار داده شده  و سپس پی ها بر روی لایه سیمانی قرار داده می شوند و از احتمال خوردگی پی ها و فرسایش آنها تا حد امکان خودداری می شود.


مقاله پیشنهادی: در مورد سیستم مدیریت هوشمند ساختمان BMS چه می دانید؟

۲- مراحل ساخت ساختمان؛ آرماتور بندی

مهم ترین مراحل ساخت ساختمان، آرماتور بندی می باشد که اگر به درستی انجام نگیرد، استحکام ساختمان در معرض خطر قرار می گیرد. عملیات آرماتور بندی نیز به همین منظور انجام می گیرد و  در برابر نیروهایی که به بتن وارد می شود از جمله نیروهای کششی که در آن نیروهای وارد شده بر بتن که به صورت رفت و برگشتی می باشند، مقاومت می کند. در عملیات آرماتوربندی، میلگردها به وسیله جوش یا بست فلزی در کنار هم قرار داده می شوند و استحکام کششی بتن را افزایش می دهند. به این صورت که تمام نیروهای کششی وارد شده به ساختمان به میلگرد ها وارد می شود. این مرحله از حساسیت بسیار مهمی برخوردار است؛ به همیت خاطر در آرماتور بندی درصد خطا بایستی تا حد امکان پایین باشد وگرنه برای ایمنی ساختمان تهدید جدی محسوب خواهد شد.

۳- مراحل ساخت ساختمان؛ اجرای انواع اسکلت

در این مرحله از ساختمان سازی، جهت اجرای اسکلت ساختمان، یکی از دو روش های زیر را می توان انتخاب نمود. از جمله:

الف) قالب گیری و بتن ریزی

از دیگر مراحل ساخت ساختمان می توان به قالب گیری اشاره نمود، در مرحله بتن ریزی تا قبل از سفت شدن بتن، حالتی نرم دارد و احتمال فروپاشیدگی آن بسیار زیاد است؛ به همین علت با استفاده از قالب های فلزی و چوبی تا زمان سفت شدن شکل خود را ثابت نموده و با انسجام بتن از مقاومت بالایی برخوردار می شود.

در این مرحله، قالب ها بایستی با دقت زیاد نصب و محکم شوند؛ زیرا در صورت نصب نادرست قالب ها در هنگام اجرای عملیات به خاطر فشارهای وارده باز خواهند شد و عملیات بتن ریزی را خراب می کنند. در کشور ما استفاده از قالب های چوبی جهت بتن ریزی، مرسوم است. در هنگام قالب گیری برای جلوگیری از خیس شدن و چسبیدن قالب های چوبی به بتن ها ، سطح آنها را با روغن های مخصوص چرب می کنند تا رطوبت به چوب سرایت نکند و بتن به صورت اصولی استحکام یابد.

ب) اسکلت فلزی

در این مرحله از ساخت ساختمان، کلیه استخوان بندی ساختمان به وسیله جوش خوردن تیرها و ستون های فولادی شکل می گیرد و دیگر نیازی به بت ریزی نمی باشد.

اسکلت فلزی نسبت به بتنی دارای یکسری مزیت هایی است که می توان  موارد زیر اشاره نمود:

  • کاهش وزن ساختمان
  • افزایش قابلیت ارتجاعی ساختمان
  • رفع عیوب و نواقص پیش آمده احتمالی بدون از بین رفتن مصالح
  • افزایش روند پیشرفت ساخت و ساز

یکی از نکات مهم در هنگام اجرای اسکلت ساختمان این است که سازه بتنی نسبت به سازه فلزی از مقاومت بیشتری برخوردار است. به همین خاطر با توجه کاربرد و نوع فعالیت ساختمانی که قرار است ساخته شود، جنس مصالح ساختمانی خود  را انتخاب نمایید. همچنین ستون های فلزی را از قبل ضد زنگ بزنید که بعدا دچار زنگ زدگی نشود؛ زیرا در صورت زنگ زدگی ستون ها، خوردگی به وجود خواهد آمد و استحکام و مقاومت آنها را از بین می برد.

صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان

۴- مراحل ساخت ساختمان؛ اجرای سقف ها و دیوارها

بعد از پایان یافتن مرحله طاقت فرسای اسکلت ساختمان، چینش سقف با استفاده از تیرچه و بلوک یا یونولیت و همچنین چیدن دیوار با آجرهای سفالی شروع می شود.

۵-  مراحل ساخت ساختمان؛ تأسیسات

در این مرحله از مراحل ساخت ساختمان، می بایست به سراغ تأسیسات ساختمان بروید؛ یک ساختمان مناسب باید برای ساکنین خود محیطی آرام، امن و قابل استفاده فراهم نماید. در این مرحله، لوله کشی آب، فاضلاب، گاز و برق انجام می شود. در صورتی که برای ساختمان آسانسور طراحی شده باشد نیز آهن کشی آن در همین مرحله انجام خواهد گرفت. کف سازی طبقات نیز در همین مرحله انجام می شود. سپس بعد از نصب چارچوب در و پنجره، بتن پاشی نما و سفیدکاری دیوارها و سقف شروع می شود.

۶-  مراحل ساخت ساختمان؛ نازک کاری داخل ساختمان و نمای بیرون

در داخل ساختمان بخش زیادی از دیوارها و سقف گچ کاری خواهد شد. برخی از دیوارهای اتاق ها را نیز می توان کاغذ دیواری نمود و برای زیبا سازی نمای داخلی ساختمان از کاشی و سرامیک می توان استفاده نمود. نمای بیرونی ساختمان نیز بر اساس سلیقه و یا حتی بودجه می توان از آجر، سنگ، کامپوزیت و … استفاده نمود. سپس تجهیزات جانبی از جمله: کابینت، شوفاژ، کمد دیواری و … در این مرحله از ساختمان سازی طراحی و نصب می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه پیمانکاری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌