آشنایی با مصالح نوین ساختمانی

آشنایی با مصالح نوین ساختمانی

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، مصالح ساختمانی از لحاظ مواد اولیه، ظاهر و کاربرد دچار تغییر و تحولاتی شده است. به این صورت که مصالح نوین ساختمانی عمر سازه را طولانی تر می کند و در برابر عوامل محیطی از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشند. در این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره به بررسی و معرفی انواع مصالح نوین ساختمانی پرداخته ایم پس همراه ما باشید.

مزایای استفاده از مصالح نوین ساختمانی

مهم ترین مزایای استفاده و تولید مصالح جدید ساختمانی شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش ایمنی و استحکام ساختمان
  • استفاده بهینه از انرژی
  • کمک به حفظ محیط زیست
  • افزایش کیفیت و سرعت پروژه های ساخت و ساز
  • افزایش زیبایی
  • قیمت مقرون به صرفه تر

انواع مصالح نوین ساختمانی

در این مقاله به معرفی و توصیف مهم ترین و پرکاربرد ترین مصالح نوین آپارتمانی می پردازیم. این مصالح شامل:

۱- بتن خود ترمیم شونده

 استفاده از این نوع مصالح نوین ساختمانی از گسترش ترک خوردگی در بتن جلوگیری می کند و در صورت ایجاد ترک آن را بازسازی نموده و پر می کند. عامل اصلی ترمیم این ترک ها به خاطر وجود کپسول های سیلیکات سدیم در ساختار خود می باشد. ترکیب این ماده با بتن باعث می شود تا آسیب های به وجود آمده را ترمیم نماید و عمر بسیار بالایی دارد.


مقاله پیشنهادی: ساختمان هوشمند و مزایای آن

۲- بتن اسفنجی

 این نوع بتن متشکل از شن، ماسه، سیمان و آب می باشد که به خاطر وجود فضای خالی در آن، آب می تواند از آن خارج شود. در این بتن با افزودن موادی نظیر: گاز سیلیس، خاکستر بادی و سرباره دوام و استحکام بتن را در برابر ترک خوردگی و نفوذپذیری افزایش می دهند. بتن اسفنجی به عنوان نوعی از مصالح نوین ساختمانی، آب باران را به منابع زیرزمینی هدایت نموده و از آب گرفتگی معابر و خیابان ها جلوگیری می کند. از دیگر کاربردهای این بتن می توان به مواردی همچون: پر نمودن ذخایر زیرزمینی، زیر سازی چمن و جلوگیری از یخ زدگی آب، برف و باران در سطح زمین اشاره نمود.

۳- بتن رسانای نور

این بتن به عنوان نمونه ای از متریال نوین ساختمانی می باشد. در ساخت این نوع بتن از سیمان و درصد کمی فیبر شیشه ای- ۴ درصد از وزن کلی بتن- استفاده می شود. استفاده از فیبر های شیشه ای سبب انتقال و بازتاب نور با همان رنگ واقعی نور از بتن می شود.

 مصالح نوین ساختمانی

۴- ورق های پلی کربنات

پلی کربنات ها از خانواده ترمو پلاستیک و از وزن بسیار پایینی برخوردار هستند. این ورق ها نمونه ای از مصالح نوین ساختمانی هستند که به دلیل شفافیت و استحکام بسیار بالای خود به جای شیشه های معمولی، اجرای سقف کاذب و ورودی پارکینگ ها استفاده می شود. از دیگر ویژگی های ورق های پلی کربنات ها، برخورداری از خاصیت UV می باشد که با استفاده از آنها می توان از اشعه های مضر خورشید دور ماند.

۵- بتن رومی

از دیگر مصالح نوین ساختمانی می توان به بتن رومی اشاره نمود. این نوع بتن در مقابل بتن مدرن، دارای وزن کمتر و استقامت بیشتری است. بتن رومی به دلیل استفاده از پرتلند از عمر و دوام طولانی تری نسبت به بتن مدرن بر خوردار است.

۶- سالید سرفیس

سالید سرفیس یا پلی استون ها به عنوان نوعی دیگر از مصالح نوین شناخته می شوند. در ترکیب و ساخت این پانل های مسطح از مواد شیمیایی همچون: اکریلیت ها، بوکسیت ها، رنگدانه های پلاستیکی، رزین های پلی استر و سنگ های مرمر استفاده می شود. سالید سرفیس ها از لحاظ فیزیکی به سنگ های تزئینی شباهت دارند، از این رو به جای سنگ ها می توان از آنها استفاده نمود.

 مصالح نوین ساختمانی

۷- بلوک سبک

 بلوک سبک، نوعی دیگر از مصالح نوین ساختمانی می باشد. این بلوکه ها از آب، سیمان و دانه های مخصوص تشکیل شده و دارای وزن بسیار پایین و مقاومت بالایی می باشند. چگالی این نوع بلوک ها در حدود ۱۷۰۰ کیلو گرم بر متر مکعب است و بسیار سریع تر از مصالح دیگر به کار گرفته می شوند. 

۸- پانل کامپوزیت آلومینیومی

پانل کامپوزیت از قرار گیری پلی اتیلن در بین دو لایه آلومینیومی ساخته شده است که جهت نماسازی و زیبایی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این پانل ها در برابر عوامل محیطی همچون: گردو غبار، تابش نور آفتاب، رطوبت، تغییرات دمایی، انجماد و انبساط بسیار مقاوم می باشد. این نوع مصالح نوین ساختمانی در برابر حرارت و آتش دچار آسیب نمی شوند و به خاطر تنوع رنگی بالا با تمامی سلیقه ها سازگار است.

۹- کاشی حرارتی

لعاب این نوع کاشی حاوی جریان الکتریسیته می باشد و هنگامی که به آن اختلاف ولتاژ داده می شود، کاشی گرم شده و حرارت از آن تولید می شود. این نوع از مصالح نوین ساختمانی دارای دوام و استقامت بالایی است و از آب بندی مناسبی نیز برخوردار می باشد.

۱۰- ساندویچ پانل دکوراتیو

ساندویچ پانل دکوراتیو از دیگر مصالح نوین ساختمانی به شمار می آید که جهت سقف، دیوار، کانکس و پارتیشن بندی به کار گرفته می شود. در ساخت این پانل ها از ورق گالوانیزه به عنوان لایه بالایی، فوم پلی یورتان به عنوان لایه میانی و فویل آلومینیوم به عنوان لایه زیرین استفاده می شود. پانل دکوراتیو در برابر ضربه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و دچار فرسایش و پوسیدگی نخواهند شد. نصب این پانل ها در زمان کوتاه و آسان صورت می گیرد و به دلیل تنوع رنگی و طرح از محبوبیت زیادی برخوردار است.

شیشه هوشمند

۱۱- شیشه هوشمند

این نوع از مصالح نوین ساختمانی به خاطر قابلیت تغییر از حالت شیشه ای به مات و برعکس، شیشه هوشمند نام گذاری شده است. به این صورت که در هنگام روز و نیاز به ورود نور خورشید، می توان شیشه را شفاف نمود و در شب جهت حفظ حریم خصوصی از ویژگی مات آن بهره برد. این شیشه ها با رنگ های توسی، صورتی، برنز و … به بازار عرضه می شود. با استفاده از یک ویدیو پروژکتور می توان تصاویر را به راحتی بر روی این شیشه به نمایش گذاشت. پانل های شیشه هوشمند نه تنها برای درب و پنجره بلکه برای جداسازی فضا در یک ساختمان قابل استفاده می باشد.

۱۲- سنگ نور گذر

سنگ نور گذر، به عنوان یکی دیگر از مصالح جدید در ساخت و ساز می باشد. علاوه بر جلوه زیبا و بینظیر این سنگ ها، می توان از آنها جهت نورپردازی در طراحی دکوراسیون نیز استفاده نمود.

۱۳- الوار توده ای

الوار توده ای به عنوان جدید ترین مصالح نوین ساختمانی محسوب می شود و با انواع دیگر الوار متفاوت بوده و در سال ۲۰۱۹ طراحی و ساخته شده است. این الوارهای چوبی براساس فرآیندهای مهندسی ویژه، به صورت لایه ای ساخته می شوند. ساختار لایه ای این الوارها باعث ماندگاری و مقاومت این محصول شده و برای پروژه های بزرگ (ترکیب با آهن و بتن) بسیار مناسب می باشد.

مصالح نوین ساختمانی چوبی

۱۴- پانل فیبر سیمان

پانل فیبر سیمان از دیگر مصالح نوین ساختمانی به شمار می آید که جهت نماسازی ساختمان کاربرد دارد. این پانل ها سه بعدی بوده و با استفاده از فیبر رنگ سیمان ساخته می شود. این محصول در هنگام ترکیب با نور و سایه، جلوه ای باشکوه و خاص به نما می بخشد. ضخامت منبت کاری ایجاد شده بر روی این پانل ها، به اندازه انگشت انسان می باشد؛ به همین خاطر با تغییر زاویه تابش و میزان نور در طول روز، سایه های جالبی بر روی نمای ساختمان ایجاد می شود.

 15- آجرهای ساخته شده از ته سیگار

امروزه در بسیاری از کشورها از ته سیگارها برای تولید مصالح نوین ساختمانی استفاده می شود. آجرهای ترکیب شده با ته سیگار دارای مقاومت بیشتری هستند و استفاده از این نوع آجرها، پاکیزگی محیط زیست و کاهش هزینه های تولید مصالح را به ارمغان می آورد. علاوه بر آن، آجرها و بلوک هایی که با ته سیگار ساخته می شوند، سبک تر از آجرهای معمولی بوده و انرژی بازدهی بالاتری دارند.


مقاله پیشنهادی: آشنایی با مصالح ساختمان و مناقصات و مزایدات آن

۱۶- آجر تصفیه کننده هوا

 آلودگی محیط زیست همواره یکی از دغدغه های بشر بوده است؛ بنابراین ساخت آجر تصفیه کننده هوا از جالب ترین و کاربردی ترین مصالح نوین ساختمانی به شمار می آید. عملکرد این نوع آجرها به این گونه است که هوای آلوده ورودی را فیلتر و مواد آلوده را حذف می نماید. از این نوع آجرها در فضای بیرونی ساختمان استفاده می شود تا با تصفیه هوا، محیطی پاک و تمیز را برای ساکنین به ارمغان بیاورد. این محصول از دولایه و عایق تشکیل شده است که ۳۰ درصد از ذرات ریز و ۱۰۰ در صد از ذرات درشت را پاکسازی می کنند.

به طور کلی، تعداد مصالح نوین ساختمانی به قدری زیاد و متنوع می باشد که معرفی و پرداختن به همه آنها در این مقاله میسر نمی باشد. به همین خاطر به معرفی پرکاربردترین مصالح نوین بسنده شد. امید است که از مطالب ارائه شده، بهره کافی را ببرید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مصالح ساختمانی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌