ثبت شرکت در ایران چگونه است؟

ثبت شرکت در ایران چگونه است؟

ساده ترین تعریف شرکت را می توان این چنین بیان نمود؛ به مجموعه ای از افراد در کنار یکدیگر که به فعالیت خاصی اعم از تجاری، فرهنگی و اجتماعی می پردازند. این افراد با کنار هم گذاشتن سرمایه، مهارت و تفکر برای کسب سود و منافع بیشتر، قراردادی را بین خود امضا می کنند که شرکت نام دارد. براساس این قرارداد، سود به دست آمده را نیز بین خود تقسیم می کنند. یکی از بهترین راه ها جهت دستیابی به استقلال بیشتر، استفاده از دانش و تخصص خود و همچنین گسترش فعالیت و تجارت و رسیدن به سود و اعتبار بالاتر، راه اندازی و ثبت شرکت در ایران می باشد.در ادامه این مقاله از سامانه مزایده و مناقصه هزاره همراه ما باشید.

اهمیت و ضرورت ثبت شرکت در ایران

با ثبت شرکت در ایران، کلیه امور و فرآیندهای تجاری و غیر تجاری شرکت، به صورت قانونی و رسمی انجام می گیرد و از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار می شوند. با توجه به اینکه تمامی فعالیت های شرکتها تحت نظارت و حمایت قانون است، افراد حقیقی و حقوقی با تمایل بیشتری به همکاری با شرکت های ثبت شده می پردازند. از طرف دیگر، با ثبت شرکت، قانون برای آنها امتیازات و حمایت هایی هم چون؛ اعطای وام، حمایتهای قانونی و حقوقی مختلف و … در نظر می گیرد، این امر موجب اطمینان خاطر شرکت ها می شود که با امنیت شغلی بیشتر به فعالیت های خود ادامه بدهند.

مراحل ثبت شرکت در ایران

برای ثبت شرکت در ایران و راه اندازی یک کسب وکار باید در ابتدا کلیه مدارک مورد نیاز را فراهم کنید و سپس از طریق مراحلی که در زیر به آنها اشاره شده است، اقدام به ثبت و در آخر شروع به فعالیت کنید.

  1. انتخاب نوع شرکت و حیطه فعالیت کسب وکار خود
  2. انتخاب نام برای شرکت
  3. انتخاب اعضا و سمت های آنها
  4. گذراندن مراحل ثبت در سامانه اداره ثبت شرکتها
  5. تهیه و امضا اسناد ثبتی (اعم از اساسنامه، شرکتنامه و …)
  6. ارسال تمامی مدارک درخواستی به اداره ثبت شرکتها
  7. استعلام ثبت شرکت در سامانه مرتبط
  8. پرداخت هزینه های قانونی
  9. دریافت آگهی تاسیس در اداره ثبت شرکتها
آموزش ثبت شرکت

اسناد و مدارک ثبت شرکت در ایران

جهت ثبت یک شرکت به یکسری اسناد و مدارک عمومی و یکسری اسناد و مدارک اختصاصی نیاز است. مدارک عمومی در رابطه با انواع شرکت ها و شرایط مختلف، یکسان می باشد. اما در برخی از شرکت ها و همچنین بعضی از موضوع های فعالیت نیاز به مدارک اختصاصی نیز می باشد.

مدارک عمومی ثبت شرکت در ایران

– مدارک عمومی مورد نیاز جهت ثبت شرکت در ایران شامل؛ کارت ملی و شناسنامه تمامی اعضا و شرکای شرکت است. فایل اسکن شده این مدارک باید در سامانه مربوطه بارگذاری شود و یا از طریق پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.

– مدارک دیگری که برای ثبت شرکت نیاز است، نظیر: اوراق شرکت ( اساسنامه، شرکتنامه، تقاضانامه شرکت و …) است که این مدارک نیز با توجه به نیازها و شرایط موجود تهیه و تنظیم شده است.

– اخذ کد ثنا برای کلیه اعضای هیئت مدیره

– پذیرش آدرس و کد پستی محل شرکت

– انتصاب حق امضای شرکت در صورتی که حق امضا برای بیش از یک نفر باشد.


مقاله پیشنهادی: شرکت در مزایدات خودرو و املاک، سرمایه گذاری مطمئن و سودآور برای همه

مدارک تخصصی ثبت شرکت در ایران

برخی از شرکت ها همچون؛ تعاونی ها، شرکت های سهامی عام و … و هم چنین برخی از موضوعات فعالیت نظیر؛ مهندسی، تبلیغاتی و … نیاز به مدارک و مجوز های جداگانه ای است.

سامانه ثبت شرکت در ایران

در گذشته، متقاضیان برای ثبت شرکت و موسسه های تجاری و غیر تجاری خود بایستی به صورت حضوری به اداره ثبت شرکت های حوزه آن شرکت، مراجعه نموده که این امر باعث صرف زمان، هزینه، کندی فرآیند ثبت شرکتها در این ادارات بود. به همین خاطر، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه ای را تحت عنوان سامانه جامع ثبت شرکت در ایران راه اندازی نمود تا از طریق آن، متقاضیان ثبت شرکت و موسسات تجاری می توانند تمامی فرآیند در خواست خود را تا آخرین مرحله نشر آگهی در روزنامه رسمی، به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام دهند. آدرس این سامانه irsherkat.ssaa.ir می باشد؛ این سامانه، امکانات و قابلیت های متعددی را برای کاربران خود طراحی نموده است.

سامانه ثبت شرکت در ایران

قابلیت های سامانه ثبت شرکت در ایران

۱- تاسیس شخصیت حقوقی

در قانون تجارت، شرکت تجاری شامل؛ شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط سهامی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت تعاونی و شرکت نسبی است. علاوه بر شرکت های مذکور، شخص حقوقی می تواند موسسه های غیر تجاری، شرکت های دولتی و حتی شرکت های خارجی را در کشور ما ثبت نماید.

بنابراین، تمامی افرادی که قصد راه اندازی شرکت در شهر تهران و حتی شهرستان ها را دارند، نیاز است تا به سامانه جامع ثبت شرکتها مراجعه نمایند و در بخش تاسیس شخصیت حقوقی برای تاسیس و ثبت شرکت موسسه مورد نظر خود اقدام کنند.

۲- صورت جلسه تغییرات

براساس قانون تجارت کشور، برخی از تغییرات صورت گرفته در شخص حقوقی همچون؛ تغییر اعضای هیئت مدیره، تغییر اساس نامه یا سرمایه شرکت و تغییر بازرسان بایستی در اداره ثبت شرکت ثبت گردد و سپس در روزنامه رسمی منتشر شوند. زیرا این تغییرات در حقوق اشخاص ثالث تأثیر گذار بوده و این حق قانونی آنهاست تا با نشر آگهی از تغییرات انجام شده، باخبر شوند.

در سامانه ثبت شرکت در ایران، بخشی به عنوان ثبت صورت جلسه تغییرات، طراحی گردیده تا مسئول مربوطه شرکت با مراجعه به این قسمت بتواند برای ثبت صورت جلسه تغییرات صورت گرفته، درخواست نماید و سپس آن را پیگیری کند.

۳- پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی

براساس قانون تجارت، تمامی تجار ( به غیر از کسبه) بایستی چهار دفتر- اعم از؛ دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه- فراهم نموده و مراودات تجاری خود را در آن ثبت و ضبط کنند. در میان دفاتر مذکور، دفتر روزنامه و دفتر کل مشمول قوانین پلمپ دفاتر قانونی می باشند. از این رو، تجار با مراجعه به سامانه ثبت شرکت در ایران به آدرس irsherkat.ssaa.ir در قسمت ثبت صورت جلسه تغییرات، برای ثبت نام اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی اقدام کنند.


مقاله پیشنهادی: پارامترهای تصمیم گیری در خصوص شرکت و یا عدم شرکت در یک مناقصه

۴- اطلاعات عمومی شخصی حقوقی

برای استعلام هویتی یک شخص حقوقی لازم است که به بخش اطلاعات عمومی شخصی حقوقی طراحی شده در سامانه ثبت شرکتها مراجعه کنید. سپس با وارد نمودن شناسه ملی شخص حقوقی مورد نظر به اطلاعات هویتی وی دست پیدا کنید.

۵- اظهار نامه دفتر ثبت تجارتی

مطابق با قانون تجارت، در نقاط تعیین شده از سوی وزارت دادگستری، تمامی تجار بایستی نام خود را در دفتر مخصوصی به نام دفتر ثبت تجارتی، ثبت کنند. از این دفتر می توان برای شناسایی تجار ساکن یک محدوده خاص جغرافیایی استفاده نمود. بنابراین، کلیه تجار و شرکت های تجاری با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکتها می توانند با ورود به قسمت اظهارنامه دفتر ثبت تجارتی، برای ثبت نام خود اقدام نمایند.

۶- درخواست کد فراگیر

با توجه به قوانین مصوب شده کشور ما، کلیه اشخاص خارجی که در ایران مقیم هستند و یا به تحصیل و یا اشتغال می پردازند، باید برای گرفتن کد فراگیر اقدام کنند تا برای انجام فعالیت خود در داخل مرزهای ایران مجاز باشند. به همین خاطر این افراد با مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت در ایران برای دریافت کد فراگیر اقدام می کنند.

مزایای ثبت شرکت در ایران

مزیت های ثبت شرکت در ایران

  • وجهه رسمی و قانونی در هنگام فعالیت و کسب و کار
  • قابلیت شرکت در مناقصات و مزایدات
  • انجام امور مالیاتی بدون جریمه و دردسر
  • اخذ تسهیلات و وام های بانکی
  • قابلیت توسعه کسب وکار از طریق ثبت شعبه و نمایندگی

در آخر همان طور که گفته شد، جهت ثبت شرکت در ایران بایستی یکسری مراحل و اقداماتی صورت گیرد که در این مقاله به آن پرداخته شد. استفاده از این مقاله برای آن دست از افرادی که قصد ثبت شرکت خود را دارند، راهنمای بسیار خوبی است. امیدواریم که از مطالب ارائه شده ، بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های سرمایه گذاری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌