مالیات نقل و انتقال ملک بر عهده چه کسی است؟

 مالیات نقل و انتقال ملک بر عهده چه کسی است؟

مالیاتی که در هنگام انتقال سند در دفترخانه توسط فروشنده پرداخت می گردد، در واقع همان مالیات نقل و انتقال ملک است. این هزینه جدا از پرداخت هزینه های مربوط به دفترخانه و دارایی می باشد. این نوع مالیات به عنوان یکی از انواع مالیات های مستقیم به شمار می آید. مالیات های مستقیم در واقع نوعی مالیات هستند که مبلغ آنها مستقیما از درآمد و یا دارایی شخص مشخص شده است و فرد موظف به پرداخت آن می باشد. در صورت عدم پرداخت، برای مودی مالیاتی جریمه محاسبه می شود و در بسیاری از موارد نیز اموال فرد توقیف می شود.در ادامه این مقاله با سایت مزایده و مناقصه هزاره همراه باشید.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

در هنگام انتقال سند ملک، مالیات نقل و انتقال ملک محاسبه می شود. بعد از پرداخت مالیات تعیین شده، اجازه انتقال سند نیز داده می شود. میزان مالیات نقل و انتقال این املاک نیز به دو روش محاسبه می شود:

  • میزان مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی، اداری و تجاری بدون سرقفلی معادل ۵ درصد از ارزش معامله.
  • میزان مالیات نقل و انتقال املاک تجاری با سر قفلی معادل ۲ درصد ارزش معامله.

نحوه محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک نوساز

در هنگام محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک نوساز با در نظر گرفتن اینکه سازنده ملک به عنوان یک شخص حقیقی، فروشنده نیز هست حدودا ۱۵ الی ۲۵ درصد از مبلغ اولین فروش خود را بایستی به عنوان مالیات پرداخت نمایند. این رقم برای سازندگان حقوقی معادل ۲۵ درصد و برای شرکت های تعاونی مسکن حدود ۱۸.۷۵ درصد در نظر گرفته شده است.


مقاله پیشنهادی: جزئیات کامل درباره سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۲

مدارک مورد نیاز جهت محاسبه مالیات نقل و انتقال ملک

برای محسبه مالیات نقل و انتقال ملک بایستی مدارک زیر را همراه خود داشته باشید:

  • همراه داشتن استعلام دفتر خانه کشور با ذکر نام خریدار
  • ارائه کپی سند مالکیت و بنچاق
  • ارائه کپی شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده
  • ارائه یک نسخه کپی از پایان کار
  • ارائه کپی پروانه تخریب، نوسازی و عدم خلاف
  • ارائه کپی صورت مجلس تفکیکی
  • ارائه کپی گواهی واریز مالیات بر ارث ( در صورت نیاز)
  • ارائه کپی وکالت نامه (در صورت داشتن وکیل)
  • ارائه قولنامه یا مبایعه نامه (در صورت انتقال حق واگذاری محل)
  • نقشه و کروکی محل

در چه صورت از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک معاف می شویم؟

املاکی که در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته اند و مالکیت آنها به سازمان میراث فرهنگی واگذار شده است از پرداخت این نوع مالیات معاف هستند. چنانچه صاحب این ملک تمایل داشته باشد که ملک خود را حفظ نماید، مشمول درصد معافیت از درآمد املاک هستند.

چنانچه املاکی با استفاده از مبایعه نامه یا سند عادی انتقال یافته باشد و مالک در آن اقدام به ساخت و ساز کرده باشد، در هنگام فروش ملک مورد نظر و دریافت تاییدیه شهرداری و مراجع قضایی از پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک معاف می شوند.

در صورت فسخ معامله پس از پرداخت این مالیات، فروشنده بایستی همراه با مدارک و اسناد مربوطه به اداره مالیات مراجعه نماید. پس از تکمیل فرم مربوطه در بازه زمانی ۲۰ روز کاری، مبلغ مالیات به فروشنده برگردانده می شود.

 مالیات نقل و انتقال ملک

پرداخت اینترنتی مالیات نقل و انتقال املاک

سازمان امور مالیاتی کشور به جهت رفاه حال مودیان مالیاتی، شفاف سازی اطلاعات و ساماندهی امور خود، سامانه عملیات اکترونیکی به آدرس www.tax.gov.ir را طراحی نموده است. از مهم ترین خدمات این سامانه می توان به امکان ثبت اظهار نامه های مالیاتی به صورت آنلاین اشاره نمود.

 این سامانه برای نقل و انتقال املاک املاک مسکونی، تجاری و اداری اجرا شده است. امروزه با وجود سامانه مالیات نقل و انتقال املاک، امکان ثبت اظهارنامه های مالیاتی و پرداخت مالیات فروش ملک به صورت حضوری وجود ندارد. مودیان می توانند جهت ثبت و ارسال اظهار نامه های مالیاتی و پرداخت مالیات به این سامانه مراجعه نمایند.

نکات مهم و کاربردی در هنگام محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک

یکی از فاکتورهای مهم در تعیین میزان هزینه پرداخت مالیات در هنگام فروش خانه، ملک، ساختمان و یا حتی زمین، استان، شهر و یا منطقه ای است که ملک در آن واقع شده است. این مبلغ، درصدی از مبلغ فروش ملک مورد نظر است. کمیسیون تقویم املاک نیز ارزش معاملاتی ملک مورد نظر را مطابق با ضوابط تعیین شده زیر، اعلام می کنند.

  • به میزان ۲ درصد قیمت روز منطقه ای ملک مورد نظر
  • موقعیت مکانی و نوع کاربری زمین
  • عواملی چون؛ عمر ساختمان، اسکلت، نوع مالکیت و تراکم آن

مقاله پیشنهادی: مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۲

بنابراین، با خبر شدن از مفادی که در قانون مالیات نقل و انتقال ملک که از قانون مالیات های مستقیم نشأت گرفته است، بسیار ضروری و مهم می باشد. این مفاد شامل:

  • ماده ۵۹: درصورت مشخص نشدن ارزش معاملاتی ملک، مبنای کار، ارزش معاملاتی نزدیک ترین ملک مشابه در نظر گرفته می شود.
  •  ماده ۶۱: اگر انتقال ملک در دفاتر رسمی انجام نشده باشد، ارزش معاملاتی ملک مورد نظر محاسبه خواهد شد و از فروشنده مالیات گرفته خواهد شد.
  • ماده ۶۳: درصورت بیع نبودن معامله – معامله به شرط تعویض یا تملیک- در هنگام انتقال حتمی ملک، نیاز است تا فروشنده مالیات نقل و انتقال املاک را پرداخت نماید.
  • ماده ۶۶: در صورت انتقال یافتن اراضی به شهرداری یا نهادهای دولتی، مبلغ تعیین شده در سند، جایگزین ارزش معاملاتی ملک مورد نظر خواهد شد. این ماده در رابطه با املاکی که به نیابت از مالک به ادارات دولتی انتقال یافته است نیز صدق می کند.
  • ماده ۶۷: فسخ معامله در بازه زمانی ۶ ماه پس از تاریخ انتقال معامله امکان پذیر است و بعد از گذشت تاریخ تعیین شده، مالیات نقل و انتقال ملک به آن تعلق خواهد گرفت.
  • ماده ۷۲: در صورت عدم پرداخت مالیات توسط مودی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مطابق درخواست مودی مالیاتی و تاییدیه دفاتر اسناد رسمی، ۱۵ روز پس از تاریخ اعلام دفتر، مالیات گرفته شده را برگرداند.
  • ماده ۷۵: در را بطه با املاک وقفی، مستاجر موظف به پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک نسبت به عرصه ملک- مساحت زمینی که ساختمان در آن واقع شده است- می باشد.

جمع بندی

همان طور که می دانید، در هنگام فروش ملک، هزینه هایی وجود دارد که فروشنده در این فرآیند باید آن را بپردازد. یکی از این هزینه ها، مالیاتی است که برای نقل و انتقال ملک از فروشنده گرفته می شود. به همین خاطر، جهت پرداخت مالیات نیاز است تا در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا فروش ملک خود را به خوبی انجام دهید. در این مقاله در رابطه با مالیات نقل و انتقال ملک، نحوه محاسبه آنها، مدارک مورد نیاز و … مطالبی ارائه شد. امیدواریم که از این مطالب بهره کافی را برده باشید و از نتیجه کار خود خرسند باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات املاک » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌