معرفی درگاه ملی خدمات دولت + نحوه ثبت نام و امکانات

درگاه ملی خدمات دولت

امروزه با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، تاثیرات آن بر زندگی انسان ها نمایان شده است. به این صورت که با توجه به نیازهای روزافزون انسان ها، استفاده از فناوری های به روز و خدمات الکترونیک نیز بیش از پیش احساس می شود. دولت در این راستا تلاش نموده است تا بتواند کلیه خدماتی که از طریق دستگاه های مختلف به متقاضیان ارائه می شود را در قالب درگاه ملی خدمات دولت هوشمند گرد هم بیاورد و تا حد امکان، ارائه خدمات از طریق اینترنت و به صورت آنلاین انجام گیرد. بنابراین، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به معنای پل ارتباطی میان متقاضیان خدمات دولت الکترونیک و شرکت ها و نهاد های ارائه دهنده خدمات دولت الکترونیک است.

در این مقاله از سایت مناقصات ومزایدات هزاره سعی شده است تا به معرفی درگاه ملی خدمات دولت پرداخته شود و جزئیات بیشتری از این سایت اعم از معرفی، نحوه ثبت نام ، امکانات سامانه و … ارائه شود تا برای کاربران راهنمای خوبی باشد.

معرفی درگاه ملی خدمات دولت

در ۱۵ اسفندماه سال گذشته، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران جهت ارائه خدمات دولت الکترونیکی، تحقق اهداف دولت هوشمند، کاهش مراجعات مردمی به دستگاه های اجرایی و نهاد های عمومی، کلیه اقدامات مورد نیاز را جهت راه اندازی درگاه ملی خدمان دولت هوشمند و اتصال آن به شبکه اینترنت را فراهم آورند. به همین خاطر، این سامانه ملی به نشانی اینترنتی my.gov.ir راه اندازی شد. این سامانه، راهی مطمئن و امن جهت دسترسی اینترنتی به خدمات دولتی با استفاده از یک سیستم واحد می باشد. این سایت ب خاطر تسهیل در ارائه خدمات دولتی به شهروندان راه اندازی شده است و از طریق این سامانه، شهروندان می توانند با یکبار احراز هویت از کلیه خدمات دولتی به صورت رایگان بهره مند گردند.


مقاله پیشنهادی: آیا پیش پرداخت در معاملات دولتی الزامی است؟

نحوه ثبت نام در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت یا سامانه من، یک مرکز ارائه دهنده خدمات متنوع در حوزه های مختلف است که کاربران می توانند با ورود به صفحه کاربری خود، به آنها دسترسی داشته باشند. به همین خاطر، نیاز است که افراد در این سایت ثبت نام نمایند و سپس وارد حساب کاربری خود شوند. در ادامه به نحوه ثبت نام در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir می پردازیم.

  • در ابتدا به نشانی اینترنتی my.gov.ir مراجعه نمایید تا به صورت مستقیم به سامانه دولت هوشمند منتقل شوید.
  • در صفحه پیش رو، شماره موبایل و کد امنیتی را وارد کنید و سپس بر روی ارسال کد فعال سازی کلیک نمایید.
  • اکنون کد ارسال شده به تلفن همراه خود را در سامانه درج نمایید و بر روی گزینه ورود به سامانه کلیک نمایید.
  • بعد از ورود به سامانه، به صفحه پروفایل احراز هویت انتقال داده می شوید. بعضی از خدمات این درگاه نیاز به انجام احراز هویت دارد که در این صفحه می توانید فرم احراز هویت خود را پر کنید، در غیر اینصورت می توانید به بخش مورد نظر خود بروید.

امکانات درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

سامانه دولت من به منظور ارائه خدمات دستگاه های مختلف طراحی شده است که به همین خاطر، بستر بسیاری از امکانات مورد نیاز می باشد. خدمات این سامانه به سه دسته موضوعی، سازمان ها و احراز هویت تقسیم می شوند.

امکانات موضوعی درگاه ملی خدمات دولت

امکانات موضوعی این درگاه ملی به دسته های امور عمومی، امور اقتصادی، بهداشت، سلامت و درمان، تفریح، فرهنگ و مذهب، حمایت اجتماعی و آموزش قابل تقسیم می باشد. متقاضیان می توانند با توجه به نیازهای خود، به هر کدام از این قسمت ها مراجعه کنند. در ادامه به شرح هر یک از این بخش ها خواهیم پرداخت.

امکانات امور عمومی

از جمله خدمات عمومی درگاه ملی خدمات دولت می توان به مواردی همچون؛ مشاهده آخرین دستمزد بیمه شدگان، مشاهده اعتبار دفترچه بیمه درمانی کاربران، رهگیری مرسوله پستی، استعلام مدارک قضایی و جستجوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تصدیق اصالت سند اشاره نمود.

امکانات امور اقتصادی

تمامی امکانات مربوط به اقتصاد همچون؛ استعلام بدهی مالیاتی افراد حقیقی، مجوز کسب وکار خانگی، گرفتن گواهی نامه شغلی در خارج از کشور، استعلام سوابق شارژ کارت سوخت خودرو و … جزو امکانات امور اقتصادی می باشند.

امکانات بهداشت، سلامت و درمان

با استفاده از درگاه ملی خدمات دولت به نشانی my.gov.ir خدماتی همچون؛ استعلام سلامت رانندگان و استعلام وضعیت کوید که مربوط به سلامت و درمان هستند، در این بخش قابل انجام می باشد.

امکانات تفریحی، فرهنگی و مذهب

در این قسمت می توان خدماتی همچون؛ استعلام سند حج تمتع، سوابق ورزشی افراد و سند حج عمره را مشاهده نمود و سپس براساس نیاز خود از طریق درگاه ملی خدمات دولت یا همان سامانه دولت من به آنها دسترسی پیدا کرد.

امکانات حمایت اجتماعی

در این قسمت از سامانه، می توان به امکاناتی اعم از کمیسیون پزشکی بهزیستی و درخواست واریزی مستمری- زیرمجموعه های خدمات اجتماعی- دسترسی پیدا نمود.

امکانات آموزشی

متقاضیان جهت استعلام مدارک دانشگاهی و حوزه می توانند از طریق سایت my.gov.ir پیگیری نمایند.

معرفی درگاه ملی خدمات دولت

امکانات سازمانی درگاه ملی خدمات دولت

در سامانه دولت هوشمند می توان به خدمات سازمان هایی همچون سازمان بهزیستی، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی، بیمه مرکزی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تامین اجتماعی، سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان ملی استاندارد ایران دست یافت.

امکانات نیازمند به احراز هویت سامانه دولت من

همان گونه که قبلا به آن اشاره شد، برخی از خدمات درگاه ملی خدمات دولت مبتنی بر استعلام اقلام هویتی همچون؛ اخذ مجوز کسب و کار کوچک و خانگی، استعلام اطلاعات جزئی کالا، استعلام سوابق شارژ کارت حکمت، استحقاق سنجی، استعلام سند حج تمتع، کمیسیون پزشکی بهزیستی، استعلام سوابق ورزشی افراد، فعال سازی گوشی از طریق کد فعالسازی، استعلام پروانه حلال، صحت سنجی مجوزهای تغییر کاربری، استعلام سند حج عمره، استعلام وضعیت کوید و استعلام گواهینامه و … می باشد.


مقاله پیشنهادی: ثبت‌نام ۱۴ میلیون ایرانی در سامانه خدمات دولت هوشمند

دسته دیگری از امکانات سامانه دولت من، نیازی به احراز هویت در این سامانه ندارند و شامل مواردی همچون؛ استعلام وضعیت کارشناس، استعلام وضعیت وکیل، محاسبه هزینه دادرسی، استعلام مدارک قضایی، جستجوی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه، محاسبه هزینه سند، تصدیق اصالت سند، پیگیری پرونده اجرای اسناد رسمی، ثبت درخواست تاسیس شرکت و اظهار نامه پلمپ دفاتر قانونی و … می باشد.

علاوه بر امکانات ذکر شده در مطالب فوق، در درگاه ملی خدمات دولت، دو خدمت پرکاربرد گزیده و عاقه مندی ها نیز به چشم می خورد. در بخش خدمات پرکاربرد، امکاناتی که دارای بیشترین استفاده از سوی کاربران می باشد، نمایش داده می شود. در قسمت علاقه مندی ها یا گزیده ها نیز می توان، خدماتی را که دارای کاربرد بیشتری برای افراد دارند، ذخیره نمود تا کاربران به راحتی و با صرفه جویی در زمان خود به آن خدمات دست پیدا کنند. اکنون که به انتهای مقاله رسیده ایم، امیدواریم که از مطالب ارائه شده بهره کافی را برده باشید و برای سوالات خود، پاسخی مناسب پیدا کرده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های سامانه ستاد الکترونیکی دولت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴.۸/۵ - (۵ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌