آشنایی با سریع ترین قطار جهان

سفر با قطار، همواره یکی از جذاب و ترین و لذت بخش ترین خاطرات افرادی است که عاشق سفر هستند و سفرهای زیادی را تجربه نموده اند. در گذشته به دلیل سرعت کم قطار نسبت به هواپیما، بسیاری از گردشگران سفر با هواپیما را ترجیح می دادند. اما در سال های اخیر، با طراحی و ساخت قطارهای سریع السیر، این مشکل را تا حدود زیادی رفع نموده و سبب استقبال گردشگران بسیاری از این وسیله نقلیه جذاب شده است. در این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره به سراغ معرفی سریع ترین قطار جهان در سال ۲۰۲۳ می رویم و آن را خواهیم شناخت.

 امروزه قطارهایی که دارای بیشترین رکورد سرعت در راه آهن را ثبت کنند به عنوان سریع ترین قطار جهان شناخته خواهند شد. به همین خاطر، اکثر توریست ها و گردشگران دنیا تمایل دارند که حتی برای یک بار هم شده، هیجان سفر با آن را تجربه نمایند. تغییرات اقلیمی و جوی، شرایط نامساعد آب و هوا و همچنین ترس بسیاری از افراد جهت سفر با هواپیما باعث جذابیت بیشتر این قطارها برای آن دسته از افرادی می شود که می خواهند سریع تر و بدون معطلی به مقصد خود برسندسریع ترین قطار جهان

پیشینه سریع ترین قطار جهان

قطار به عنوان ایمن ترین مسیر حمل ونقل از گذشته تا به امروز پیشرفت قابل توجهی به خود دیده است. آغاز کار با قطار را شاید بتوان به سال ۱۵۰۰ میلادی نسبت داد، هنگامی که ریل ها چوبی بودند و لوکوموتیو توسط اسب های قدرتمند جا به جا می شد. بعد از گذشت زمان، تکامل یافته این وسیله برای اولین بار به واسطه ریچارد ترویتیک با موتور بخار بر روی ریل های فولادی به حرکت درآمد و در پی آن، قطارهای جدیدی به عرصه ظهور رسیدند. بنابراین، در برهه ای از زمان یک قطار جزو سریع ترین قطار جهان در نوع خود بوده است، اما با گذر زمان هر کدام جای خود را به یکی پس از دیگری داده اند و شتاب و قدرت های جدید بر آنها حاکم شد. با این وجود، کشورهای جهان با توجه به شرایط اقتصادی و پیشرفت فناوری و تکنولوژی منطقه خود، قطارهای با سرعت های متفاوت را طراحی و مورد استفاده قرار می دهند که بیانگر قدرت اقتصادی و صنعتی آنها است.

در جدول زیر فهرست سریع ترین قطار های جهان به ترتیب آورده شده است:

رتبهکشورطول کل سیستم سریع حمل و نقل (کیلومتر)تعداد کل سیستم ایستگاه های سریع حمل و نقلتاریخ افتتاح اولین سیستم سریع حمل ونقل
۱چین۱۴۲۵۵.۴۸۲۲۱۹۶۹
۲ژاپن۷۹۲.۶۷۰۶۱۹۳۳
۳آلمان۷۷۲.۸۶۵۴۱۹۰۲
۴اسپانیا۶۲۶.۷۶۲۴۱۹۱۹

مگلو شانگهای- ۴۶۰ کیلومتر در ساعت

کشور چین، لقب سریع ترین قطار جهان را به خود اختصاص داده است. قطار های سریع السیر تنها راه ارتباطی در جهان هستند که هم اکنون مسافران و گردشگران را با استفاده از شناور مغناطیسی ( Maglev) به جای چرخ های فولادی معمولی روی ریل های فولادی، حمل می کنند. علاوه بر آن، فرودگاه پودنگ شانگهای را به ایستگاه لانگ یانگ در مرکز شهر وصل می کند. حداکثر سرعت سریع ترین قطار جهان ۴۶۰ کیلومتر در ساعت می باشد که مسافت ۳۰ کیلومتری را در هفت و نیم دقیقه طی می کند.


مقاله پیشنهادی: طولانی ترین قطار مسافربری جهان به روی ریل رفت

قطارهای مگلو در امتداد یک مسیر بالاتر از خط راه آهن پرواز می نمایند و آهنربای قدرتمند یک سواری فوق العاده نرم و بدون اصطکاک را به ارمغان می آورند. قطار مگلو شانگهای در سال ۲۰۰۴ میلادی به کمک تکنولوژی مغناطیسی شروع به کار نمود و از آن زمان مسافران زیادی را با دریافت تنها ۸ دلار از مسیر فرودگاه به سوی شهر جابه جا می کند. گفته شده است که این قطار همچون پرنده ای در آسمان حرکت می کند. ریل های مغناطیسی، این قطار را با سرعت بسیار زیاد از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت می کند. نکته جالب در رابطه با این قطار سریع السیر این است که به خاطر حرکت با کمک مغناطیس، از صدای بسیار پایینی نیز برخوردار است.

قطار سریع السیر شینکانسن ژاپن- ۲۲۴ مایل در ساعت

ژاپن در سال جاری ۵۴ ساله شدن قطار فوق سریع شینکانسن را جشن خواهد گرفت. در سال ۱۹۶۴ قطار پرسرعت هیکاری، نخستین سفر خود را از توکیو به ازوزاکا شروع کرد. قطار سریع السیر شینکانسن، مسیر ۷ ساعته بین دو شهر بزرگ ژاپن را به حدود ۴ ساعت رسانید. قطارهای سری H5 و E5 شینکانسن به ترتیب در دو شهر بزرگ توکوهو و هوکایدو خدمات ارائه می دهند و مسافران را جابه جا می نمایند. این قطار ها نیز به عنوان قطارهای تندرو ژاپن می باشند و تا کنون در میان سرویس های ارائه دهنده ریلی در این کشور، جزو سریع ترین قطار ها بوده اند. علاوه بر آن، کشور ژاپن در حال اجرای مراحل آزمایشی عملکرد قطار مگلو، سریع ترین قطار دنیا می باشد. گفته شده است که تا ۲۰۲۷ از این قطار بهره برداری خواهد شد.

قطار سریع السیر شینکانسن ژاپن

قطار سریع السیر ICE 3 در آلمان

قطار سریع السیر ICE 3 آلمان می تواند تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت ( ۲۰۰ مایل در ساعت) حرکت نماید. این قطار در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و از سال ۲۰۰۰ تا به امروز به صورت منظم در خدمت مردم آلمان بوده است. این قطار از سیستم پانتوگراف و ریل سوم برای تامین برق خود استفاده می نماید و دارای امکانات و قابلیت هایی همچون؛ اینترنت بی سیم، سیستم تهویه مطبوع و صندلی های خوابیده برای سفرهای راحت در قاره اروپا می باشد.

قطار سریع السیر ICE 3 در آلمان

قطار سریع السیر Talgo 350 در اسپانیا

سرعت قطار تالگو می تواند به ۳۵۰ کیلومتر در ساعت ( ۲۱۷ مایل در ساعت) برسد. این قطار سریع السیر در سال ۲۰۰۵ معرفی شد و در حال حاضر توسط شرکت راه آهن اسپانیا به نام Renfe، مدیریت می شود. تالگو ۳۵۰ در در چندین مسیر اسپانیا از جمله خط راه آهن پر سرعت مادرید- بارسلونا نیز استفاده شده است. این قطار در سال ۲۰۱۲ با طی نمودن مسافت ۱۶۳۸ کیلومتر بین مادرید و مالاگا، توانست رکورد جهانی طولانی ترین سفر ریلی سریع بدون توقف دنیا و هم چنین چهارمین رتبه سریع ترین قطار جهان را به نام خود ثبت نماید.

قطار سریع السیر Talgo 350 در اسپانیا

جمع بندی

امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، قطارهای پرسرعتی ساخته شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند که در مدت زمان کوتاهی افراد را با هزینه ناچیزی به مقصد می رساند. مهم ترین مزیتی که این نوع قطارها دارند، صرفه جویی در زمان و کاهش ترافیک درون شهری است که در نتیجه باعث رضایتمندی مسافران و مردم جامعه می شود. در این مقاله به سریع ترین قطار های جهان و مشخصات آنها به صورت مختصر اشاره شد. اکنون به پایان مقاله رسیده ایم، امیدواریم که از مطالب ارائه شده بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های راه آهن و خطوط ریلی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌