همه چیز در مورد دلار دولتی

دلار دولتی

دلار دولتی، همان ارزی است که به هر ایرانی سالیانه به مقدار ۲۰۰۰ یورو توسط صرافی های منتخب و بعضی شعب بانک های خاص ارائه می شود. ارز دولتی به جهت واردات مایحتاج ضروری عمومی قابل خریداری است. در حالی که دلار آزاد به منظور مصارف شخصی شهروندان و با قیمتی بالاتر از دلار دولتی قابل خرید می باشد. عرضه کنندگان ارز آزاد، صرافی ها یا دلالان بازار هستند و ارز دولتی را دولت تهیه و ارائه می کند.در ادامه با این مقاله از سامانه مزایدات و مناقصات کشور، هزاره همراه باشید.

آیا دلار تاریخ انقضا دارد؟

یکی از نگرانی های خریداران دلار، آگاهی از تاریخ چاپ دلار است و اینکه آیا دلار تاریخ انقضا دارد یا نه؟

اسکناس یک دلاری آمریکا دارای اطلاعات بسیاری در رابطه با زمان و مکان چاپ آن اسکناس است. بنابراین از این اطلاعات می توان جهت کمک به درک سیستم ارزی ایالات متحده استفاده نمود. با این وجود، هیچ تاریخ انقضایی برای دلار در نظر گرفته نشده است و تمامی دلارهای موجود در بازار دارای ارزش و اعتبار هستند. سایت فدرال رزرو آمریکا اعلام نموده است که تنها ارزهایی از گردش خارج می گردند که از نظر کیفیت و خوانایی دچار مشکل شده باشند و استانداردهای اسکناس در آن دیده نشود.

آیا دلار بخریم یارانه قطع می شود؟

دریافت ارزهای ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ یورویی یکی از منابع اطلاعاتی است که از طریق آن وزارت رفاه می تواند برای تعیین دهک خانوار استفاده نماید؛ زیرا افرادی که دلار می خرند، معمولا جزو آن دسته از افرادی هستند که در دهک بالا قرار دارند. بنابراین از کارت ملی افراد دیگر جهت تراکنش مالی و بانکی در داخل مغازه و یا حتی دریافت دلار دولتی به هیچ وجه استفاده نکنید. در غیر اینصورت، این افراد جزو دهک های بالا به حساب می آیند و یارانه آنها قطع می گردد.

ثبت نام دلار دولتی با کارت ملی

شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران با ایفای نقش در سیستم اقتصاد مقاومتی و محافظت از اعتبار پول ملی از طریق گسترش بازار رقابتی در عین حال منصفانه و شفاف، کارایی ارزهای خارجی و انسجام بخشی به آن راه اندازی شده است. این شرکت سرمایه گذاری سامانه ای به نشانی اینترنتی ice.ir دارد که در آن، افرادی که متقاضی خرید دلار دولتی با کارت ملی هستند. امکان ثبت نام و تسریع در روند خرید ارز دولتی و پاسخگویی به آنها را فراهم می نماید.

افراد حقیقی می توانند با مراجعه به این سایت، فرآیند ثبت نام خود را تکمیل نمایند و مدارک مورد نیاز را بارگذاری کنند. سپس این افراد در اولویت فروش ارز قرار خواهند گرفت و صرافی ها متعهد به ارائه خدمت در زمان تعیین شده خواهند بود. بعد از تعیین زمان حضور از طریق سامانه، متقاضی ارز دولتی بایستی کارت ملی و مدارک مورد نیاز را همراه خود داشته باشد تا بتواند ارز مورد نیاز خود را دریافت نماید.

ثبت نام دلار دولتی با کارت ملی

برای خرید دلار از صرافی چه مدارکی لازم است؟

امروزه به علت وجود چرخه مشکلات رانت ارز به واسطه دلالان بازار ارز، شرایط و ارائه مدارک جهت خرید ارز از صرافی تغییر نموده است و صرافی ها سخت گیر تر از قبل عمل می کنند. بنابراین به غیر از ارائه کارت ملی هوشمند، خریدار ارز دولتی بایستی مدارک بیشتری همراه خود داشته باشد.

مدارک مورد نیاز برای خرید دلار دولتی از بانک مرکزی یا صرافی به شرح زیر است:

  • اصل کارت ملی هوشمند
  • دو عددکارت بانکی به نام شخص خریدار ارز دولتی
  • یک سیم کارت ثبت شده به نام شخص خریدار
  • ارائه اصل و کپی بلیط با مهر و شماره آژانس مسافرتی ویژه خریداران ارز مسافرتی
  • ارائه اصل و کپی ویزا
  • ارائه اصل و کپی پاسپورت
  • ارائه اصل و کپی رسید پرداخت عوارض خروج از کشور

چگونه دلار دولتی بگیریم؟

برای خرید ارز دولتی در سال ۱۴۰۲ نیاز است که برای خود حساب ارزی افتتاح نمایید. برای این منظور بایستی به شعبه های ارزی بانک های عامل همچون؛ بانک ملی، ملت، سامانه و … مراجعه نمایید و سپس حساب سپرده بلند مدت ارزی- یک ساله- یا حتی حساب کوتاه مدت ارزی- ۳،۶ و ۹ ماهه- افتتاح کنید.

نرخ دلار دولتی چقدر است؟

با توجه به عدم ثبات بازار ارز در سال های اخیر، امکان ارائه قیمت برای بازه های زمانی امکان پذیر نیست. به همین خاطر، بهتر است که جهت اطلاع از نرخ دلار دولتی به صورت لحظه ای به سامانه my.ice مراجعه نمایید و قیمت روز را در صفحه ابتدایی این سامانه مشاهده نمایید. با توجه به اطلاعات سامانه، در هنگام نوشتن این مطلب (۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵) قیمت دلار آمریکا در صرافی بانک ملی ۴۱ هزار ۳۰۴ تومان برای فروش و برای خرید ۴۰ هزار و ۸۹۱ تومان می باشد.

تفاوت قیمت دلار دولتی و آزاد چیست؟

تنها تفاوت قیمت دلار دولتی و آزاد در این است که ارز سهمیه ای یا همان دولتی از طرف دولت تعیین می شود، در صورتی که ارز آزاد در بازار و با توجه میزان عرضه و تقاضا و هم چنین شرایط اقتصادی کشور، قیمت گذاری می شود. در دستگاهی که نرخ ارز، چند نرخی است، به طور معمول آن قیمتی که پایین ترین نرخ موجود باشد را به عنوان دلار دولتی تعیین می کنند. باید به این نکته توجه نمود که ارز دولتی تمامی کالاها را در بر نمی گیرد و برای واردات از کشورهای خاص پرداخت می شود. علاوه بر آن، بانک طرف قرارداد حدود ۳۵ درصد از میزان ارائه را به عنوان وثیقه نگه می دارد.

چگونه دلار دولتی بگیریم

چند دلاری بخریم بهتر است؟

اسکناس های ۱۰۰ دلاری آبی نسبت به اسکناس های ۱۰۰ دلاری سبز رنگ دارای ارزش بالاتری هستند. به این صورت که دلار آبی هزار تومان گران تر از دلار سبز می باشد. در اینجا برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که دلارهایی که با کد ملی خریداری می شوند چه رنگی است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که طبق بررسی های میدانی، دلار دولتی به رنگ آبی است.

ارزش بیشتر اسکناس ۱۰۰ دلاری آبی چندان هم بی دلیل نیست؛ زیرا خصوصیات فنی استفاده شده در این نوع اسکناس نسبت به دلار سبز بیشتر است و به همین خاطر امکان تقلبی بودن ۱۰۰ دلاری های آبی کمتر است. به این صورت که برای تشخیص اصل بودن دلار آبی نیازی به دستگاه تستر پول نمی باشد؛ چون که در میانه اسکناس یک نوار امنیتی سه بعدی طراحی شده است.

جمع بندی

ارز سهمیه ای به عنوان یکی از ارزهای موجود در بازار است که توسط بانک مرکزی، ارزش گذاری و در شرایط خاص مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله در رابطه با دلار دولتی، بررسی آن و نحوه تامین این نوع ارز مطالبی ارائه شد. امیدواریم که از مطالب ارائه شده بهره کافی را برده باشید و به پاسخ سوالات خود رسیده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های سرمایه گذاری و مشارکت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌