در رابطه با معماری صنعتی چه می دانید؟

معماری صنعتی چیست؟

این سبک بخشی از معماری است که نیازهای تجاری و صنعتی را تامین می کند و معماران صنعتی، دانش و مهارت خود را به معماری و طراحی چنین فضاهایی اختصاص می دهند. ساختمان های صنعتی با هدف تولید کارآمد در کنار ایمنی کامل، محصولات جدید ساخته می شوند که سوله های صنعتی بخش کوچکی از این نوع معماری به شمار می آیند در حالی که کارخانه های مواد غذایی، نیروگاه ها، پتروشیمی ها، سیلو ها، تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی شهری و … جزو ساختمان های صنعتی هستند که با طراحی صنعتی ساخته شده اند. در ادامه این مقاله با سامانه مزایده و مناقصه هزاره همراه باشید.

تاریخچه سبک معماری صنعتی

تاریخچه پیدایش سبک معماری صنعتی به اوایل قرن بیستم بر می گردد؛ در آن دوره با اتمام انقلاب صنعتی دوم، تعداد زیادی از کارخانجات در اروپای غربی تعطیل شدند و محل تولید محصولات خود را به کشورهایی با نیروی کار ارزان منتقل نمودند. بنابراین، بیشتر کارخانه ها تعطیل و متروکه شدند. اما با گسترش وسعت شهرها و به تبع افزایش جمعیت، از این کارخانه های متروکه برای محل سکونت افراد استفاده شد و از آن زمان به بعد، سبک معماری صنعتی در طراحی داخلی راه یافت.

البته از تاثیر عمیق انقلاب صنعتی بر زیبا سازی ساختمان ها نمی توان چشم پوشی نمود و از آن دوره به بعد بود که طراحان تلاش نمودند تا سبک های مدرن و قدیمی را به صورت ترکیبی در یک ساختمان اجرا کنند. در نتیجه، سبک های متنوع و زیادی در این دوره به وجود آمد که سبک معماری صنعتی نیز یکی از آنها محسوب می شود.

ویژگی های سبک معماری صنعتی

سبک معماری صنعتی دارای یکسری ویژگی هایی است که به خاطر این ویژگی ها از دیگر سبک های معماری متمایز می شوند، از جمله:

استفاده از مصالح ساختمانی ساده و معمول

از مصالح پرکاربردی که در معماری صنعتی در حد وسیعی استفاده می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از آجر و بتن: در انبار و ساختمان های صنعتی قدیمی، آجر و بتن به عنوان یکی از پرکاربرد ترین مصالح ساختمانی بودند. بنابراین از این دو مصالح بدون هیچ پوششی برای معماری صنعتی و دکوراسیون داخلی آن استفاده می شود. به عنوان مثال؛ استفاده از بتن پولیش شده برای کف خانه و از آجر برای دیوارهای خانه استفاده می کنند.
  • سطوح فلزی و چوبی: در سبک دکوراسیون صنعتی از سطوح فلزی و چوبی برای اجرای سقف، کف خانه، راه پله و پنجره ها استفاده فراوانی می شود.

استفاده از رنگ های خنثی و طبیعی

در معماری صنعتی،  استفاده از رنگ های روشن و سرزنده هیچ معنا و مفهومی ندارند و در عوض باید از ترکیب رنگ های طبیعی و خنثی برای این سبک از معماری استفاده شود. بنابراین، برای از بین بردن فضای بی روح و سرد سبک صنعتی، رنگ های قهوه ای و خرمایی به عنوان رنگ غالب در نظر گرفته می شود و از رنگ های خنثی برای دکوریجات و وسایل تزیینی کوچک استفاده می شود. علاوه بر آن، با بکارگیری مصالح طبیعی اعم از چوب، فلز و آجر، رنگ های طبیعی را می توان وارد فضای داخلی نمود و به آن جلوه صنعتی بخشید.

استفاده از چند تابلو نقاشی و قاب عکس

جهت از بین بردن فضای یکنواخت این سبک از معماری، بهتر است که از تعدادی تابلوهای نقاشی بزرگ و یا قاب عکس برای تزیین دیوار استفاده نمایید.

‌‌‌
مقاله پیشنهادی: تعریف معماری داخلی و مناقصات در این حوزه
‌‌‌

استفاده از لوله ها و اتصالات نمایان

یکی از عناصر اصلی در سبک معماری صنعتی به ویژه دکوراسیون داخلی، استفاده از لوله ها و اتصالات نمایان است. بنابراین اگر تصمیم به تغییر کاربری انبارها و فضاهای صنعتی دارید، به هیچ وجه آنها را مخفی نکنید. سفید بودن رنگ دیوار ها بهترین زمینه برای لوله و اتصالات است و تضادی زیبا و جذاب در محیط به وجود می آورد. چنانچه در یک مکان از دکوراسیون صنعتی استفاده می کنید که دارای لوله و اتصالات در نما نیست، بهتر است که از لوله در ساخت وسایل و دکوریجات خود استفاده نمایید.

استفاده از مبلمان و وسایلی به سبک صنعتی

بهترین گزینه برای تزیین فضای داخلی به سبک صنعتی، بکارگیری مبلمان و دکوریجاتی است که حال و هوای فضای صنعتی را یادآوری می نمایند. علاوه بر آن، بسیاری از افراد امکان اقامت و زندگی در محیط های بازسازی شده صنعتی را ندارند، به همین خاطر با استفاده از مبلمان و وسایل تزیینی مناسب، حس محیطی صنعتی را وارد فضای داخلی نمایید.

استفاده از منابع روشنایی به سبک صنعتی

یکی دیگر از ویژگی های سبک معماری صنعتی، انتخاب منابع روشنایی مناسب است. در این سبک از آویزهای روشنایی ساده و آباژورهای پایه بلند از جنس فلز استفاده می شود. علاوه بر آن، آباژورها و آویزهای قدیمی و وینتیج نیز برای این سبک بسیار مناسب می باشند.

استفاده از طراوت گیاهان

در سبک معماری صنعتی به ندرت از گیاهان در خانه استفاده می شود. با این وجود، کلیه سبک های معماری در رابطه با این موضوع معتقدندکه گیاهان، زینت بخش فضای خانه هستند و به همراه خود جریان زندگی و زنده بودن را به خانه وارد می کنند. به همین خاطر، برای ایجاد یک فضای تازه در خانه ای با دکوراسیون صنعتی از فکر استفاده انبوه از گل و گیاهان خارج شوید و نمونه های بزرگ از این المان را مورد استفاده قرار دهید.

سبک معماری صنعتی

یکسره بودن فضا و عدم تفکیک دیوار

یکی دیگر از ویژگی های اصلی معماری صنعتی، استفاده از پلان باز است. در این سبک، فضا ها به صورت یکسره طراحی شده و به ندرت تفکیک می شوند. البته این موضوع به نوع فضا و کاربرد آن بستگی دارد.

وجود سقف های بلند در معماری صنعتی

در بهترین حالت، سبک معماری صنعتی در فضاهایی با سقف های بلند قابل اجرا می باشد. دکوراتور ها برای استفاده بهینه از فضا، از نیم طبقه هایی با دیوارهای نیمه شیشه یا گاردهای آهنی استفاده می کنند تا فضایی برای خواب یا اتاق کار ایجاد نمایند. 

جمع بندی

به طور کلی، این سبک معماری ساختمان علاقه زیادی به نشان دادن عناصر و سازه ها به صورت خام دارد. علاوه بر آن، وام دار طراحی های مهندسی و مکانیکی است و بیشترین نزدیکی را به سبک مینیمالیسم دارد. معماری صنعتی در واقع یادآور انبارها و کارخانه ها است. اولین چیزی که نگاه شما را به سوی خود جذب می نماید، طرح به نظر ناتمام این سبک می باشد؛ زیرا آجرها، چوب ها، لوله کشی و حتی سیم کشی ها قابل دید است. در حالی که همین ناتمامی طرح است که سبب انعطاف پذیری این سبک شده است و نتیجه اجرای آن، طرحی ساده و شیک از آب در بیاید. اکنون که به پایان این مقاله رسیده ایم، امیدواریم که از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات معماری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌