در مورد صندوق املاک و مستغلات چه می‌دانید؟

در مورد صندوق املاک و مستغلات چه میدانید

املاک و مستغلات به معنای زمین، املاک، ساختمان، ویلا و … است. منظور از اصطلاح املاک و مستغلات همان شیء فیزیکی یا واقعی است که از ریشه لاتین res گرفته شده است. از طرف دیگر، برخی از افراد معتقدند که کلمه لاتین rex به معنای ” سلطنتی” است؛ زیرا در زمان های گذشته، مالک تمام سرزمین های پادشاهی خود بودند. در ادامه با این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره همراه باشید.

انواع املاک و مستغلات

املاک و مستغلات دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آنها اشاره شده است:

املاک مسکونی

 این گونه املاک و مستغلات همان طور که از نامش پیداست، به منظور سکونت استفاده می شوند و کاربرد صنعتی و تجاری ندارند. سرمایه گذاری در املاک مسکونی به این صورت است که در زمان خرید یک واحد مسکونی، خودتان در آن ملک سکونت نموده و یا به صورت اجاره و فروش از آن ملک، کسب درآمد می کنید. تعدادی از سرمایه گذاران موفق جهت مدیریت آسانتر، به خرید چند واحد مسکونی در یک ساختمان  اقدام نموده و خودشان نیز در یکی از همین واحد ها زندگی می کنند.

املاک تجاری

به املاکی همچون؛ مراکز خرید، ساختمان های پزشکی و آموزشی، هتل ها و ادارات املاک تجاری می گویند. ساختمان های آپارتمانی نیز تجاری به شمار می آیند حتی اگر از آنها برای سکونت استفاده شود؛ زیرا اینگونه افراد، مالک تولید درآمد می باشند.

املاک صنعتی

 این نوع املاک، شامل ساخت و ساز ساختمان ها، انبارها می باشند که به منظور تحقیق، تولید، ذخیره سازی  و توزیع کالاها استفاده می شوند. بعضی از ساختمان هایی که به توزیع کالا ها می پردازند، املاک و مستغلات تجاری محسوب می شوند. میزان سود و راندمان این نوع املاک به شرایط اقتصادی جامعه و میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. برای گسترش املاک صنعتی، کالا حرف اول را می زند. به همین خاطر، هر چقدر میزان تقاضا برای کالاهای متنوع در یک جامعه بیشتر باشد، توسعه در بخش صنعتی نیز افزایش پیدا می کند.

زمین خام

این نوع املاک و مستغلات به مکانی که درون آن هیچ بنایی ساخته نشده است، زمین می گویند. زیر مجموعه های این نوع املاک نظیر زمین خالی، مزارع در حال کشت و دامداری است. علاوه بر آن، زمین خالی نیز انواع زمین توسعه نیافته، توسعه اولیه یا استفاده مجدد، تقسیم و مونتاژ زمین را شامل می شود. خرید یک زمین خام دارای سود زیادی است؛ زیرا که در آینده براساس موقعیت و نوع کاربری زمین می توان برای آن کاربری های مختلفی را در نظر گرفت. به عبارت دیگر، سرمایه گذاری در زمین نوعی استراتژی بلند مدت محسوب می شود.


مقاله پیشنهادی: شرایط خرید ملک ورثه ای در مزایدات 

سامانه ثبت املاک و مستغلات کشور

 در معامله املاک کشور ما، معمولا دو طرف قرارداد به صورت حضوری در دفاتر املاک جهت عقد قرارداد مربوطه اقدام می کنند و بعد از فراهم شدن کلیه مقدمات انجام معامله همچون؛ پول خریدار و پرداخت مالیات های مرتبط از سوی فروشنده، در زمان مقرر با حضور در دفتر خانه اسناد رسمی، اقدام به انتقال قطعی و رسمی ملک می کنند. از طرفی به دلیل کلاهبرداری از سوی افراد فاقد صلاحیت و نگرانی های بسیاری از افراد جامعه در هنگام معاملات ملکی، سازمان املاک و مستغلات کشور اقدام به راه اندازی سامانه ثبت معاملات و املاک به آدرس iranamlaak.ir نموده است. این سامانه با هدف شفاف سازی امور مربوط به معاملات املاک کشور تاسیس شده تا دفاتر املاک، اطلاعات معاملات صورت گرفته را در این سامانه ثبت نمایند. علاوه بر آن، این سامانه، امکان جستجوی املاک را برای تمامی افراد فراهم می کند و از این طریق،  معاملات غیر قانونی و برخورد با مشکل کلاهبرداری کاهش می یابد.

منظور از شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات چیست؟

اکثر مشاوران املاک حرفه ای در هنگام معاملات املاک سند دار جدید با اصطلاح ” شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات” مواجه شده اند. این شناسه به کد جام نیز معروف است. در قسمت پایین سند تک برگی، یک شناسه بین المللی در نقشه برداری جهت نشان دادن مختصات یک نقطه همانند طول و عرض جغرافیایی اماکن تحت عنوان موقعیت جغرافیایی املاک نمایش داده می شود. با وارد نمودن این کد ۲۳ رقمی در ابزار تبدیل مختصات جغرافیایی به UTM، نقشه دو بعدی ملک خود و در نتیجه شناسه جام ملک خود را می توان، مشاهده نمایید.

شناسه ملی جغرافیایی املاک و مستغلات

صندوق املاک و مستغلات

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات (Real Estate Investment Trust)  یک ابزار مالی است که با هدف جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران متعدد و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات طراحی شده است. REIT ها به صورت صندوق سرمایه گذاری مشترک عمل می نمایند و سرمایه گذاران خرد را قادر می سازند تا بدون خریداری، مدیریت و یا حتی تامین مالی از سود حاصل از بازار ملک بهره مند شوند. این نوع صندوق ها به عنوان سپر سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در برابر تورم عمل می کنند.

به طور کلی، صندوق املاک و مستغلات در بخش مسکن اقدام به سرمایه گذاری می کنند و عمده فعالیت آنها مربوط به خرید و فروش املاک و مستغلات درآمد زا می باشد. این صندوق ها علاوه بر املاک و مستغلات، می توانند بر دیگر فعالیت های فرعی نیز سرمایه گذاری نمایند. همچنین، صندوق ها قادر هستند که قسمتی از منابع مالی خود را در سپرده های بانکی و گواهی های سپرده، سرمایه گذاری کنند تا ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.

مزایای صندوق املاک و مستغلات

سرمایه گذاری در صندوق های املاک و مستغلات علاوه بر سودآوری متناسب با بازار مسکن، مزیت های زیر را نیز به همراه دارد:

مزیت مالیاتی

سود تقسیمی که از سرمایه گذاری در صندوق های املاک و مستغلات حاصل می شود، در صورت رعایت قوانین از مالیات شرکتی معاف هستند. این معافیت مالیاتی می تواند بازدهی سرمایه گذاری را افزایش دهد.

مزیت نقد شوندگی

این صندوق ها در هنگام لیست شدن در بورس اوراق بهادار دارای نقد شوندگی بالایی هستند. به این صورت که سرمایه گذاران می توانند به سهام خود در صندوق املاک و مستغلات به راحتی دسترسی داشته باشند و آنها را خرید و فروش نمایند.

 ایجاد تنوع در سرمایه گذاری

صندوق های املاک و مستغلات با ایجاد سرمایه گذاری در انواع مستغلات غیر مسکونی شامل هتل ها، مراکز خرید، ساختمان های تجاری و صنعتی و … راه اندازی شده اند. این تنوع به سرمایه گذاران کمک می کند تا در دارایی های متنوع، سرمایه گذاری کنند و ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند.  

مدیریت حرفه ای

با ایجاد سرمایه گذاری در این صندوق ها، سرمایه گذاران از مدیریت حرفه ای جهت اداره سبد دارایی های مبتنی بر املاک و مستغلات بهره مند می گردند. به عبارت دیگر، یک گروه مدیریت صندوق، مسئولیت انتخاب، خرید، فروش و حتی مدیریت سهام صندوق را برعهده دارند.

توزیع منظم سود

صندوق املاک و مستغلات به طور معمول دارای تقسیم سود ماهیانه می باشند.

دستیابی به بازار بزرگ املاک

با ایجاد سرمایه گذاری در این صندوق ها ، سرمایه گذاران به بازار املاک و مستغلات در سطح وسیع دسترسی پیدا می کنند. REITs معمولا سرمایه عظیمی را به دست می آورند و به خرید املاک بزرگ و متنوع در بازار مسکن و تجاری می پردازند.  به این صورت، زمینه سرمایه گذاری برای آن دسته از سرمایه گذارانی که به املاک بزرگتر و پروژه هایی که به تنهایی دسترسی نداشتند، فراهم می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده املاک » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌