همه چیز در مورد بیمه شخص ثالث

همه چیز در مورد بیمه شخص ثالث

در بین انواع و اقسام طرح های بیمه ای ارائه شده از طرف شرکت های مختلف، بیمه شخص ثالث یکی از پرمخاطب ترین نوع بیمه به شمار می آید؛ یکی از دلایل اصلی سهم بالای این نوع بیمه در بازار ایران، اجباری بودن آن است. چنانچه وسیله نقلیه ای تحت پوشش بیمه نامه شخص ثالث نباشد، متحمل عواقب جبران ناپذیری خواهد شد. در ادامه این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره با ما همراه باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه شخص ثالث، یکی از بیمه هایی است که از طریق شرکت های بیمه گر مختلف به افرادی که دارای وسیله نقلیه می باشند، تعلق خواهد گرفت. این نوع بیمه که به بیمه خودرو نیز معروف است، یک بیمه اختیاری نیست و کلیه افراد باید این بیمه را به اجبار خریداری نمایند.

پوشش های بیمه شخص ثالث

بیمه نامه شخص ثالث، خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را تحت پوشش قرار می دهد. بنابراین، بیمه گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش این نوع بیمه جهت جبران خسارت های جانی و مالی براساس حداکثر تعهدات توافقی در بیمه نامه شخص ثالث است.

پوشش مالی بیمه ثالث

پوشش مالی تمامی خسارت هایی که به اموال شخص ثالث اعم از تصادف و خسارت به خودروی ثالث وارد شده است را در بر می گیرد. چنین خساراتی، زیان مادی شخص ثالث دارنده خودرو موضوع بیمه می باشد.

پوشش جانی بیمه ثالث

خسارت های بدنی به اشخاص ثالث همچون: مرگ ومیر، نقص عضو و حتی تمام هزینه های درمان پزشکی ناشی از حادثه را شامل می شود. خسارات بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می شود که میزان آن در شرع مقدس مشخص نشده است. این نوع خسارت ها، آسیب هایی مانند: شکستگی، نقص عضو، از کار افتادگی جزئی و کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث رانندگی را در بر می گیرد.

پوشش حوادث راننده

خسارت جانی راننده مقصر آسیب دیده نیز به شرط داشتن گواهینامه معتبر و مربوط به خودرو، تحت پوشش این بیمه قرار می گیرد. خسارت ماشین راننده مقصر با بیمه بدنه قابل جبران می باشد.


مقاله پیشنهادی: شرایط دریافت بیمه بیکاری و مراحل آن

بیمه شخص ثالث البرز

یکی از قدیمی ترین شرکت های بیمه کشور، شرکت بیمه البرز است که در سال ۱۳۸۸ فعالیت خود را آغاز نمود و تا به امروز همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد. بیمه البرز در فواصل سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ به بخش خصوصی واگذار شد و هم اکنون در سراسر ایران در قالب یک شرکت خصوصی خدمات خود را در تمامی رشته های بیمه از جمله؛ بیمه شخص ثالث البرز ارائه می دهد. بنابراین، یکی از انواع بیمه های خودرو که خسارات جانی و مالی افراد زیان دیده را جبران می نماید، بیمه نامه شخص ثالث البرز است. به این صورت که اگر راننده در تصادف با اشخاص ثالث به آنها خساراتی وارد کند و مقصر نیز شناخته شود، می تواند از بیمه نامه خود برای جبران خسارت استفاده کند. البته این بیمه خودرو تنها برای جبران خسارات های افراد زیان دیده نیست و از خسارات جانی راننده مقصر نیز پشتیبانی می کند. به خاطر اجباری بودن این نوع بیمه، تمامی دارندگان وسیله نقلیه هر سال با خرید و دریافت استعلام آن سروکار دارند. بیمه البرز نیز یکی از شرکت هایی است که بیمه شخص ثالث را تحت شرایط مطلوبی به بیمه گذار ارائه می کند.

چگونگی محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲

میزان مبلغ بیمه نامه شخص ثالث، به مبلغ مشخص شده برای دیه در هر سال بستگی دارد. رئیس قوه قضاییه مطابق با نرخ تورم و شاخص اعلام شده از طریق بانک مرکزی، هر ساله نرخ دیه را اعلام می نماید. البته عوامل دیگری نیز ممکن است که قیمت بیمه شخص ثالث خودرو را کم و زیاد کند.

عوامل موثر جهت محاسبه قیمت بیمه خودرو ۱۴۰۲

  • نوع و مدل خودرو (تعداد سیلندر)
  • سال ساخت خودرو
  • نوع کاربری خودرو
  • میزان و مبلغ درخواست شده جهت سقف تعهدات پوشش مالی بیمه خودرو
  • مدت زمان اعتبار بیمه نامه شخص ثالث ( کوتاه مدت یا بلند مدت)
  • میزان تخفیف عدم خسارت
  • جریمه دیرکرد بیمه نامه
  • تعداد و میزان نمره منفی راننده (نرخ این نوع بیمه برای نمرات منفی رانندگان، ۳۰ درصد افزایش قیمت دارد).

جدول نرخ بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ بیمه ایران

نرخ بیمه خودرو با توجه به نرخ سالیانه دیه، نوع و تعداد سیلندر خودرو مشخص می شود. در جدول زیر، قیمت بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ براساس نوع وسیله نقلیه ارائه شده است:

نوع وسیله نقلیهمبلغ پایه حق بیمه ۱۴۰۲ به تومان
خودروهای کمتر از ۴ سیلندر۳.۰۴۷.۲۰۰
پیکان، پراید و سمند۳.۶۰۸.۸۰۰
خودرو های چهار سیلندر۴.۲۴۱.۹۰۰
خودروهای بالای چهار سیلندر۴.۷۴۷.۶۰۰

نقش کاربری خودرو در میزان بیمه نامه شخص ثالث

کاربری بیمه خودرو نشان دهنده میزان ریسک احتمالی ماشین بیمه گذار برای بیمه گر می باشد. خودروهای آموزش رانندگی و یا تاکسی ها به دلیل نوع کاربری خود بیشتر در معرض حوادث رانندگی قرار دارند. براساس قانون بیمه شخص ثالث، بیمه گذاران این خودروها، بایستی حق بیمه بیشتری را پرداخت نمایند. کاربری هایی که سبب افزایش حق بیمه نامه شخص ثالث می شوند؛ شامل:

  • آتش نشانی
  • آمبولانس
  • تاکسی درون شهری و برون شهری
  • بارکش
  • کاربری صنعتی
استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک

استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک

برای ارزیابی و استعلام این بیمه از طریق پلاک خودرو، با مراجعه به درگاه ملی خدمات دولت اقدام نمایید. به این صورت که  با وارد کردن اطلاعات شماره موتور، شماره شاسی، کد VIN، شماره بیمه نامه، شماره پلاک، کد ملی و نام شرکت بیمه از بیمه نامه خود استعلام بگیرید.

مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث چقدر است؟

اعتبار بیمه اجباری شخص ثالث به صورت بلند مدت (یک ساله) یا کوتاه مدت (چند روز و یا چند ماه) می باشد. خرید بیمه نامه شخص ثالث به صورت سالانه مقرون به صرفه تر است؛ زیرا امکان دارد که بخواهید خودرو خود را در عرض چند ماه بفروشید و یا حتی در پرداخت نقدی حق بیمه شخص ثالث مشکل داشته باشید. به همین خاطر، بیمه نامه کوتاه مدت شخص ثالث بهترین گزینه برای چنین افرادی است. علاوه برآن، چنانچه بیمه خودرو سالیانه باشد، می توان آن را به صورت قسطی نیز پرداخت نمایید.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با موضوع بیمه شخص ثالث و جزئیات آن مطالبی ارائه شد. امیدواریم که با بررسی همه موارد مهم بیمه نامه شخص ثالث و با آشنایی کامل از جزئیات آن، بتوانید آگاهانه خرید بیمه شخص ثالث را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های بیمه» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌