هر آنچه که درباره کد بورسی باید بدانید

هر آنچه که درباره کد بورسی باید بدانید

نخستین گام جهت انجام معاملات در بورس و خرید و فروش سهام، گرفتن کد بورسی است. برای دریافت این کد اقتصادی که با نام کد معاملاتی نیز شناخته می شود، نیاز است که هر فرد با در اختیار داشتن مدارک مورد نیاز، مراحلی را به صورت گام به گام طی کند و در یک کارگزاری مطمئن و معتبر نیز ثبت نام نماید. در این مقاله از سامانه مزایده و مناقصه هزاره به سوالات زیر به صورت جامع و مفید پاسخ خواهیم داد.

کد بورسی چیست؟ چگونه کد بورسی بگیریم؟ روش استعلام با کد ملی چگونه است؟ ثبت کد بورسی فرهنگیان از چه طریقی صورت می گیرد؟

کد بورسی از یک شناسه ۸ کاراکتری متشکل از ۳ حرف (حروف اول نام خانوادگی) و ۵ عدد نیز به صورت تصاددفی انتخاب می شوند. این کد معاملاتی در واقع توضیح دهنده هویت فرد در بازار بورس بوده و به فرد اجازه فعالیت بورسی می دهد. به همین خاطر، این کد برای هر شخصی به صورت منحصر به فرد صادر می شود.

کد بورسی باعث می شود تا سرمایه گذاران بتوانند به صورت آنلاین به خرید و فروش سهام بپردازند. اخذ کد سهامداری صرفا مختص افراد حقیقی نمی باشد، بلکه کلیه اشخاص اعم از اشخاص حقوقی نیز جهت خرید و فروش سهام و فعالیت در بازار بورس نیاز به دریافت کد معاملاتی خواهند داشت.

دریافت کد بورسی

دریافت کد بورسی سجام

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به صورت مختصر سامانه سجام نامیده می شود، از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه راه اندازی شده است. این سامانه با هدف تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران به وجود آمده است و سهامداران به سادگی می توانند دارایی های خود را در سامانه سجام ملاجظه نمایند و از سود های دریافتی نیز آگاهی کسب کنند. بنابراین، برای ثبت نام بورس می بایست در این سامانه به آدرس اینترنتی www.sejam.ir مراجعه نموده و با انتخاب ثبت نام سجام، مراحل ثبت نام خود را تکمیل نمایید.


مقاله پیشنهادی: در مورد صندوق املاک و مستغلات چه می‌دانید؟

استعلام کد بورسی با کد ملی

برای استعلام کد معاملاتی خود از طریق شماره ملی لازم است که به سایت درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه به نشانی www.ddn.csdiran.ir مراجعه نموده و کد ملی خود را در صفحه پیش رو وارد کنید. سپس کد بورسی شما که متشکل از ۳ حرف و ۵ عدد است بر روی صفحه ظاهر می شود.

نحوه ثبت کد بورسی فرهنگیان

این دسته از افراد با استفاده از دو روش می توانند در سامانه ثبت کد بورسی فرهنگیان، اطلاعات بورسی خود را وارد نمایند:

  • اعضای تشکیل دهنده صندوق ذخیره فرهنگیان آن دسته از شاغلان و افرادی هستند که بعد از سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده اند. این گروه می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://www.sfz.ir سایت صندوق ذخیره فرهنگیان و در قسمت مشاهده صورت وضعیت، کد سهامداری خود را وارد کنند. علاوه برآن، این افراد می توانند از طریق آدرس https:// mb.szf.ir با مراجعه به قسمت مشخصات پرسنلی کد بورسی خود را ثبت نمایند.
  • گروهی دیگر از اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان که قبل از سال ۱۳۹۵ بازنشست شده اند، با استفاده از سایت صندوق ذخیره فرهنگیان، سامانه ثبت کد بورسی فرهنگیان به آدرس saham.tadbir-atlas.ir می توانند کد سهامداری مختص خود را وارد نمایند.

 چگونه کد بورسی بگیریم؟

همانطور که گفته شد، برای گرفتن کد نیاز است در یک کارگزاری معتبر مراحل ثبت نام را پشت سر بگذارید. پیش از اینکه  فرآیند ثبت نام خود را آغاز کنید، با توجه به شرایط و نیازهای خود و ویژگی ها و امکانات ارائه شده در کارگزاری، بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

به طور کلی، در بیشتر کارگزاری ها این قابلیت فراهم شده تا متقاضیات بتوانند با استفاده از دو روش حضوری و غیرحضوری کد معاملاتی خود را دریافت نمایند و وارد بازار بورس شوند. بنابراین، جهت دریافت کد بورسی با توجه به شرایط خود از طریق یکی از دو روش زیر اقدام کنید.

 چگونه کد بورسی بگیریم؟

روش حضوری دریافت کد بورس

در این روش از ثبت نام کد سهامداری، لازم است که با همراه داشتن مدارک هویتی، شناسایی و بانکی مورد نیاز و در ساعات کاری مشخص به آدرس کارگزاری منتخب خود مراجعه نمایید. پس از پر کردن فرم های مختلف به صورت دستی، ثبت نام و احراز هویت حضوری برای شما انجام می شود و پس از سپری شدن ۲ تا ۳ روز کاری، کد معاملاتی مختص به خود را دریافت کنید.

روش غیرحضوری دریافت کد بورسی

در این روش بدون نیاز به مراجعه حضوری به کارگزاری ها و انتظار در صف های طولانی و خسته کننده، تنها از طریق آدرس رسمی وب سایت کارگزاری منتخب خود می توانید جهت ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد معاملاتی خود اقدام کنید. در این روش نیاز است که مدارک خود را اسکن نمایید و یا تصاویر واضحی از آنها را فراهم نموده و در سایت کارگزاری بارگذاری کنید. بعد از اتمام مراحل ثبت نام غیر حضوری، نوبت به انجام مراحل غیر حضوری احراز هویت می رسد. برای این منظور می توانید از طریق یک از سه اپلیکیشن آپ، سیگنال و کارگزاری آشنا استفاده نمایید.


مقاله پیشنهادی: مصوبه مجلس درباره مالیات شرکت‌های بورسی و فرابورسی

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام و دریافت کد بورسی

برای ثبت نام و گرفتن کد معاملاتی جهت خرید فروش سهام نیاز به داشتن یکسری مدارک است که در ادامه به ذکر آنها خواهیم پرداخت:

  • اصل و کپی از صفحه اول و هم چنین صفحه توضیح شناسنامه
  • اصل و کپی از پشت و روی کارت ملی
  • داشتن شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  • تکمیل فرم مرتبط با اطلاعات ارتباطی و شغلی نظیر؛ آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و شماره همراه
  • همراه داشتن آخرین مدرک تحصیلی
  • داشتن حداقل سن ۱۸ سال جهت دسترسی به معاملات آنلاین

جمع بندی

لازمه فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام، داشتن کد بورسی می باشد. برای رسیدن به این هدف یکسری مراحل و فرآیندهایی تعریف شده است. در این مقاله تمامی مطالب مورد نیاز جهت داشتن یک کد معاملاتی ارائه شده است. امیدوار هستیم که از مطالب ارائه شده، بهترین استفاده را داشته باشید و به پاسخ سوالات خود دست پیدا کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مناقصه سرمایه گذاری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌