درصد مالیات مشاغل چگونه محاسبه میشود؟

درصد مالیات مشاغل

مالیات بر درآمد یکی از انواع مالیات هایی است که کلیه مشاغل و اصناف موظف به پرداخت آن می باشند و دولت آن را از مودیان مطالبه می نماید. مالیات مشاغل یکی از انواع مالیات بر درآمد است که از جمله مالیات های مستقیم به شمار می آید. این نوع مالیات بر درآمد جزو مهم ترین انواع مالیات است که جامعه هدف آن را بیشتر اصناف و بازاریان تشکیل می دهند . ما در این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده در رابطه با موضوعاتی همچون؛ درصد مالیات مشاغل، درصد مالیات مشاغل خدماتی و جدول درصد مالیات مشاغل ۱۴۰۲ و… خواهیم پرداخت.

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی یا مشاغل چیست؟

صاحبان کسب وکار در واقع جزو افردی هستند که در یک صنف خاصی به فعالیت می پردازند و درآمدی را برای خود به دست می آورند. این نوع از مالیات به تمامی صاحبان مشاغل و کسبه اختصاص می یابد. به عبارت دیگر، قسمتی از درآمد کسب وکارها و مشاغل می بایست تحت عنوان مالیات مشاغل به دولت پرداخت شود. هر کسب وکاری امکان دارد مشمول قانون مالیات بر درآمد مشاغل قرار گیرد و برای تشخیص این موضوع چیکار باید کرد؟ در چنین شرایطی نیاز است که گزارش های مالی و یا اظهارنامه مرتبط، به سازمان مالیاتی ارائه شود تا این سازمان درباره میزان مالیاتی که توسط یک کاسب باید پرداخت گردد، اظهار نظر نماید.

 با تعریف ارائه شده در بالا، طیف وسیعی از کسب وکارها مشمول پرداخت مالیات مشاغل خواهند شد. افرادی را در نظر بگیرید که در زمینه وکالت، پزشکی، بقالی، مغازه لوازم صوتی تصویری، تعویض روغنی و … به فعالیت می پردازند، این دسته از افراد طی بازه زمانی یک سال از طریق کسب و کاری که در آن مشغول به فعالیت هستند، درآمد هایی را کسب می کنند که اگر هزینه های مربوطه را از آن کم کنیم، سود خالص این افراد و درآمد خالصی که با استفاده از این مشاغل به دست می آید، شامل پرداخت مالیات بر درآمد می گردد.


مقاله پیشنهادی: مالیات بر ارزش افزوده چیست و چگونه محاسبه میشود؟
‌‌

جدول درصد مالیات مشاغل ۱۴۰۲

مالیات اشخاص حقیقی صاحبان کسب وکار با توجه به نرخ های ماده ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم مشخص می شود. به این ترتیب و با اعمال سقف معافیت ماده ۱۰۱ قانون مالیات مستقیم برای عملکرد سال جاری، نرخ پرداخت مالیات به این صورت خواهد بود که:

میزان درآمد اشخاص حقیقی و صاحبان دارای شغلدرصد مالیات متعلق به مشاغل
تا ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال۱۵ درصد
مازاد بر ۲.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ الی ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال۲۰ درصد
مازاد بر ۴.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال۲۵ درصد

 درصد مالیات مشاغل خدماتی چگونه محاسبه می شود؟

 برای محاسبه مالیات مشاغل خدماتی نخست لازم است که نوع مالکیت شرکت آن مشاغل مشخص گردد. سپس با استفاده از اظهارنامه مالیاتی، جزئیات درآمد و هزینه ها در سال مالی قبل، میزان مالیات سال گذشته، جزئیات فعالیت ها و … مشخص گردد. شرکت های خدماتی مختلف به طور معمول تا مبلغ معینی از درآمد، از پرداخت مالیات معاف هستند و سپس مازاد بر مقدار تعیین شده، می بایست درصد مشخصی از مالیات را پرداخت نمایند. مجموع درآمد این نوع شرکت ها از درآمد فعالیت های آنها در داخل و خارج از کشور حاصل می شود و این درآمد شامل ۲۵ درصد مالیات مشاغل خدماتی است. به این معنا که شرکت های فعال در زمینه های مختلف خدماتی می بایست ۲۵ درصد از درآمد سالیانه خود را ( با توجه به مازاد بر سقف معافیت) به عنوان مالیات مشاغل مدنظر خود قرار دهند و تا مهلت مقرر پرداخت نمایند. با این وجود، افراد خدماتی مطابق ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم مشمول درصد معینی از مالیات هستند. از جمله:

  1. افراد خدماتی که به صورت سالیانه تا میزان ۵۰ میلیون تومان درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات به نرخ ۱۵ درصد می باشند.
  2. افراد خدماتی که به صورت سالیانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارند، مشمول پرداخت مالیات سالانه به نرخ ۲۰ درصد می باشند.
  3. افراد خدماتی که به صورت سالیانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان درآمد به دست آورند، مشمول پرداخت مالیات سالانه به نرخ ۲۵ درصد می باشند.
محاسبه مالیات مشاغل

کمترین درصد مالیات مشاغل

با توجه به اینکه اصناف کشور در میان اشخاص مشمول مالیات، دارای بیشترین تعداد مودیان و پرونده های مالیاتی هستند و از این نظر جایگاه مهمی در نظام مالیاتی کشور دارند، با این وجود برخی گروه های شغلی وجود دارند که با توجه به نوع فعالیت و یا میزان درآمد از پرداخت مالیات اصناف و مشاغل معاف خواهند شد. کمترین درصد مالیات مشاغل موجود درکشور مربوط به اصناف و مشاغل فرهنگی است. مشاغلی که در مناطق محروم و یا کمتر توسعه یافته نیز شروع به کار نمایند، می توانند از برخی خدمات معافیت های مالیاتی و یا حتی مالیات نرخ صفر بهره مند شوند.

سامانه استعلام مالیات مشاغل اشخاص حقیقی

با توجه به مطالب ارائه شده در این مقاله، اکنون سوالی که در ذهن مطرح می شود این است که از کجا باید بفهمیم که مقدار بدهی مالیاتی ما چقدر است؟ امروزه تقریبا کلیه کارهای مالیاتی به صورت اینترنتی قابل انجام است. به همین دلیل برای استعلام بدهی مالیاتی خود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی https://my.tax.gov.ir/ مراجع نموده و بعد از ثبت نام در این سامانه به سوابق پرونده های مالیاتی خود دسترسی پیدا خواهید کرد.


مقاله پیشنهادی: مصوبه مجلس درباره مالیات شرکت‌های بورسی و فرابورسی

جمع بندی

هر فردی که به یک فعالیت اقتصادی می پردازد و از این طریق درآمدی به دست می آورد، در صورتی که میزان درآمد وی از یک میزان مشخصی بالاتر رود، درآمد وی مشمول مالیات مشاغل می شود. پرداخت این نوع مالیات برای مودیان ضروری است و می بایست اظهارنامه مالیاتی خود را تا پایان خرداد ماه هر سال به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. در صورتی که اظهارنامه در زمان مقرر شده ارسال نشود، مودیان مالیاتی با جریمه های سنگینی مواجه خواهند شد. اکنون که به مقاله رسیده ایم، امیدوار هستیم که از مطالب ارائه شده بهترین استفاده را داشته باشید و بتوانید به سوالات خود پاسخ دهید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه سازمان امور مالیاتی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌