شرایط دریافت جواز کسب و کار چیست؟

شرایط دریافت جواز کسب و کار

صنوف و مشاغلی که دارای جواز کسب و کار هستند، به صورت قانونی فعالیت می‌کنند. علاوه بر اینکه صاحبان مشاغل دارای مجوز می‌توانند از تسهیلات بیشتری استفاده کنند، برگه برنده‌ای برای گسترش و رونق دادن کسب و کار خود در اختیار دارند. مشاغلی که برای پروانه کسب اقدام نکنند، تخلف کرده و باید جریمه شوند، این جریمه می‌تواند پلمپ مغازه یا جریمه نقدی باشد. دولت برای سهولت دریافت مجوزها، درگاه ملی مجوزهای کسب و کار را راه اندازی کرده است تا افراد بتوانند، در مدت زمان کوتاهی مجوز لازم را دریافت کنند.در ادامه این مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره با ما همراه باشید.

جواز کسب چیست؟

جواز کسب چیست؟ جواز کسب و کار که به نام پروانه کسب نیز شناخته می‌شود، یک مجوزی است که به شما امکان راه‌اندازی کسب و کار را می‌دهد. بنابراین برای شروع یک کسب و کار به صورت قانونی، دریافت جواز کسب جزو اولویت‌ها محسوب می‌شود. تفاوتی نمی‌کند، همه افراد حقوقی و حقیقی باید برای راه‌اندازی کسب و کار خود این مجوز را دریافت، سپس فعالیت خود را آغاز کنند.

جواز کسب در دو نوع موقت و دائم صادر می‌شود. جواز کسب موقت تنها یک سال دارای اعتبار است و بعد از آن باید تمدید شود، اما جواز کسب دائم ۵ سال اعتبار دارد که آن نیز باید بعد از ۵ سال تمدید شود.

بسیاری از صنوف و کسب و کارها، با دریافت جواز کسب می‌توانند از تسهیلات بانکی، تعرفه‌های تخفیفی سازمان آب، برق و گاز، دریافت نشان استاندارد، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، دریافت کارت بازرگانی و موارد دیگر بهره‌مند شوند.


مقاله پیشنهادی: بررسی پیش‌نویس اصلاح قانون کار در کمیسیون‌های دولت

جواز کسب مشاغل خانگی

در کنار صنایع بزرگ، بسیاری از کسب و کارها می‌توانند در فضای مسکونی راه‌اندازی شوند. مشاغل خانگی جزو مشاغل مهمی به شمار می‌آیند که با تولیدات کم، اما می‌توانند نیاز بازار را برطرف کنند. همچون سایر صنوف، مشاغل خانگی نیز می‌توانند جواز کسب و کار دریافت کنند و از مزیت‌های آن از جمله دریافت تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

از جمله شرایط دریافت جواز کسب مشاغل خانگی می‌توان به سن حداقل ۱۸ سال، سابقه کاری، فضای کافی، رعایت حقوق همسایگان، عدم فروش کالا در واحد مسکونی، عدم ایجاد آلودگی زیست محیطی، صوتی و بصری اشاره کرد. مدارک مورد نیاز برای جواز کسب مشاغل خانگی به شغل مورد هدف بستگی دارد. اما به طور عمومی داشتن گواهی مهارت و مدارک هویتی الزامی است.

در صورت داشتن شرایط و مدارک مورد نظر، با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کسب وکار به آدرس g4b.ir، با ورود به مشاغل خانگی، شغل مورد نظر خود را انتخاب و درخواست جواز کسب را اعلام کنید.

سامانه صدور مجوز کسب و کار

دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی

از جمله مشاغلی که در سال‌های اخیر توانسته جایگاه خوبی را برای خود پیدا کند، کسب و کارهای اینترنتی هستند. کسب و کارهای اینترنتی فروش کالا و ارائه خدمات را در طیف گسترده‌ای از موضوعات انجام می‌دهند، اما آن‌ها نیز باید مانند سایر مشاغل دارای مجوز فعالیت باشند.

از جمله شرایط دریافت مجوز کسب و کار اینترنتی می‌توان به ‌عدم بدهی مالیاتی، شرکت در دوره‌های آموزشی کسب و کار، مدرک تحصیلی یا مهارتی مرتبط و کارت پایان خدمت نظام وظیفه اشاره کرد.

برای کسب و کارهای اینترنتی ۲ نوع مجوز عمومی و اختصاصی صادر می‌شود. مجوزهای عمومی برای هر نوع کسب و کار اینترنتی صادر می‌شود که این مجوز شامل نماد اعتماد الکترونیکی است که باید از سایت اینماد دریافت کنید. اما مجوزهای اختصاصی مربوط به کسب و کارهایی هستند که در یک گروه خاص فعالیت می‌کنند. برای فروش طلا، دارو، کتاب، البسه و سایر موارد که دارای اتحادیه مشخصی هستند باید مجوز اختصاصی را از اتحادیه مربوطه دریافت کنید. با مراجعه به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به آدرس g4b.ir و مشخص کردن اتحادیه مورد نظر، می‌توانید این مجوز را دریافت کنید.


مقاله پیشنهادی: الکترونیکی کردن مجوزهای صید و صیادی برای توسعه کسب و کار

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم؟

برای گرفتن جواز کسب به کجا مراجعه کنیم؟ با راه‌اندازی درگاه ملی مجوزهای کشور، به راحتی می‌توانید جواز کسب و کار خود را دریافت کنید. با ورود به سامانه صدور مجوز کسب و کار یا همان درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس g4b.ir ابتدا ثبت نام خود را انجام دهید، باید اطلاعات شخصی از جمله نام، نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد را به صورت دقیق تکمیل کنید. پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور به بخش ثبت و پیگیری مجوز وارد و اطلاعات درخواستی را درج کنید. با ثبت نهایی، کد رهگیری دریافت خواهید کرد. با دریافت کد رهگیری باید به سامانه ایران اصناف iranianasnaf.ir مراجعه کنید. در این سامانه جواز کسب، باید کد دریافتی را وارد، مدارک را بارگذاری، ثبت نام خود را تکمیل و منتظر اعلام نتیجه صدور مجوز بمانید. مدت زمان صدور جواز کسب با توجه به نوع کسب و کار متغیر خواهد بود.

آیا جواز کسب قابل انتقال است؟

در پاسخ به سوال آیا جواز کسب قابل انتقال است؟ باید گفت بله، امکان انتقال جواز کسب و کار وجود دارد. اگر قصد دارید جواز کسب خود را به نام شخص دیگری منتقل کنید، ابتدا باید درخواست خود را به صورت کتبی به اتحادیه مورد نظر ارسال کنید. سپس فرد مورد نظر را برای انتقال جواز معرفی کنید. اگر فرد معرفی شده شرایط مورد نظر را داشته باشد، جواز کسب فعلی باطل و با مشخصات فرد جدید مجدداً جواز کسب صادر می‌شود. توجه داشته باشید اگر قصد تغییر کسب و کار خود را دارید، باید جواز کسب نیز تغییر پیدا کند و از اتحادیه و صنف مورد نظر، تقاضای جواز کسب جدید کنید.

 پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مناقصات ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

 

۵/۵ - (۵ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌