خوراک پتروشیمی و کاربردهای آن در صنعت

خوراک پتروشیمی چیست؟

 ممکن است شما نیز بارها نام خوراک پتروشیمی را شنیده باشید یا اخبار مبتنی بر تغییر مداوم نرخ خوراک پتروشیمی به گوش تان خورده باشد. منظور از خوراک پتروشیمی موادی است که جهت تولیدات پتروشیمی وارد آن می‌شود. با توجه به این که شرکت‌های پتروشیمی سهم زیادی در نمادهای بورسی دارند تغییر در نرخ خوراک آن ها می‌تواند سبب تغییر نرخ سهام شرکت‌ها شده و بازار سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این مقاله از پایگاه مناقصات و مزایدات هزاره قصد داریم به شما بگوییم که خوراک پتروشیمی چیست؟ و تغییرات نرخ آن را مورد بررسی قرار دهیم. لطفا تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

خوراک پتروشیمی چیست؟

بدون شک صنعت نفت و پتروشیمی اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد، چرا که اغلب محصولات داخل بازار به گونه‌ای با پتروشیمی در ارتباط هستند و موادی چون رنگ، پلیمرها، لاستیک، الکل و… در صنعت پتروشیمی تولید می‌شوند. منظور از خوراک پتروشیمی موادی است که به منظور تولیدات پتروشیمی وارد آن می‌شود. این مواد معمولا در دو نوع مایع و گاز هستند. با این حال درصد عمده خوراک مورد استفاده توسط اغلب پتروشیمی‌ها از نوع گازی است.


مقاله پیشنهادی: درباره صنایع پتروشیمی و کاربردهای آن چه می‌دانید؟

نرخ خوراک پتروشیمی چیست؟

تعیین نرخ جدید برای خوراک گازی و مایع پتروشیمی یکی از چالش‌هایی است که هر ساله در این زمینه وجود دارد. نرخ جدیدی که هر ساله برای خوراک و مواد پتروشیمی تعیین می‌شود به عوامل مختلفی بستگی داشته و می‌تواند با توجه به تاثیرات گسترده‌ای که در تولید سایر محصولات دارد بازار را دگرگون کند. از این جهت بررسی تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی و عوامل موثر در آن حائز اهمیت است.

نرخ خوراک پتروشیمی چگونه محاسبه می‌شود؟

طبق بررسی‎ها نرخ خوراک پتروشیمی برابر با میانگین جمع نصف متوسط قیمت گاز در چهار هاب گازی است. که میزان این نرخ با توجه به نوسانات ارزی ممکن است تغییراتی داشته باشد.

نرخ خوراک پتروشیمی به چه عواملی بستگی دارد؟

با توجه به اهمیت بالایی که تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی در بازار سرمایه‌گذاران دارد بررسی آن ضروری است. بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت مواد پتروشیمی موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

·قیمت گاز

طبق فرمولی که برای محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی محاسبه شد می‌توان حدس زد که نرخ گاز یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده این نرخ است. همان گونه که گفته شد عمده موادی که وارد پتروشیمی می‌شوند به صورت گاز هستند. بنابراین قیمت گاز به عنوان نخستین و مهم‌ترین فاکتور موثر در نرخ خوراک پتروشیمی شناخته می‌شود.

·نوسانات ارز

از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار در نرخ خوراک پتروشیمی می‌توان به نوسانات ارزی اشاره کرد. حجم عظیمی از نفت و گاز مورد استفاده در پتروشیمی‌ها از ذخایر نفتی و گازی کشور خودمان تامین می‌شود. با این حال ممکن است بخشی از خوراک و مواد پتروشیمی از کشورهای دیگر و با نرخ ارز خریداری شود. بنابراین تغییرات نرخ ارز می‌تواند در نرخ خوراک صنعت پتروشیمی نیز موثر باشد.

خوراک پتروشیمی

·هزینه‌های حمل و نقل و استخراج

علاوه بر موارد ذکر شده حمل و نقل یکی دیگر از پارامترهای تاثیرگذار در قیمت خوراک پتروشیمی است. مواد نفتی و گازی باید از اعماق زمین استخراج شده و پس از آن به پتروشیمی‌های مختلف به عنوان خوراک صنعت پتروشیمی منتقل شوند. استخراج و حمل و نقل این مواد در بردارنده هزینه‌هایی است که روش استخراج و فاصله حمل و نقل می‌تواند در تغییرات نرخ خوراک پتروشیمی موثر باشد.

کاربردهای خوراک پتروشیمی در حوزه‌های مختلف

بیش از ده‌ها هزار ماده شیمیایی در صنعت پتروشیمی تولید شده و به عنوان ماده اولیه برای ساخت محصولات دیگر یا به عنوان کالای مصرفی وارد بازار می‌شود. از جمله کاربردهای خوراک پتروشیمی در حوزه‌های مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

·صنعت داروسازی

داروهای زیادی مانند شربت سینه، آنتی هیستامین، سالیسیک اسید، روان کننده‌ها و… در صنایع پتروشیمی ساخته می‌شوند.

·صنعت اتومبیل‌سازی

پلیمرها و کوپلیمرهای تولید شده در صنعت پتروشیمی به عنوان مواد اصلی سازنده پلاستیک داشبورد خودرو به کار می‌روند. هم‌چنین خوراک پتروشیمی نقش بسیار مهمی در تولید لاستیک خودرو و سایر وسایل لاستیکی دارد.


مقاله پیشنهادی: خودکفایی پتروشیمی طی سه سال آینده

·صنعت آرایشی بهداشتی

با وجود این که امروزه استفاده از مواد طبیعی جایگزین مواد شیمیایی شده‌اند اما هنوز هم برخی از محصولات آرایشی بهداشتی که از مواد شیمیایی ساخته شده‌اند غیرقابل جایگزین هستند. بخش مهمی از لوازم آرایشی بهداشتی، مراقبت پوستی و… با استفاده از مواد شیمیایی تولید شده در صنعت پتروشیمی ساخته می‌شوند. از جمله این محصولات می‌توان به واکس‌ها و فنول اکسی اتانول اشاره کرد.

سخن پایانی

خوراک پتروشیمی موادی است که جهت تولیدات مواد وارد پتروشیمی می‌شود. این مواد یا به صورت گازی یا مایع هستند. با این حال عمده این مواد به صورت گازی هستند. با توجه به اهمیت بالایی که خوراک پتروشیمی در صنایع مختلف دارد نرخ آن از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. فاکتورهای مختلفی از جمله قیمت گاز، نوسانات ارزی، هزینه‌های مربوط به استخراج و حمل و نقل ذخایر نفتی و گازی در تعیین نرخ خوراک صنعت پتروشیمی موثر هستند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات صنعت پتروشیمی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌