تفکیک زباله، راهکارها و اثرات محیطی

اهمیت تفکیک زباله

شاید شما در رابطه با این موضوع اطلاعات چندان زیادی نداشته باشید، اما لازم است بدانید که تفکیک زباله جزو یکی از مسائل چالش برانگیز و مهم بشر در طول تاریخ به حساب می‌آید. در طول روز تمامی ما با زباله‌ها سروکار داریم و وسایل و پسماندهای غذایی مختلفی را دور می‌اندازیم. به طور معمول اکثر ما، تمامی زباله‌ها را درون یک سطل زباله قرار می‌دهیم و می‌توان گفت که این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که ما مرتکب می‌شویم. یکی از راه‌هایی که با استفاده از آن می‌توانیم از انجام این اشتباه به دور باشیم، این است که زباله‌ها را تفکیک کنیم. اگر شما نیز نمی‌دانید که تفکیک کردن زباله چیست و چه اهمیتی دارد جای نگرانی نیست؛ زیرا در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصات و مزایدات هزاره را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تفکیک زباله چیست؟

مطمئنا شما نیز تا به حال دیده‌اید که برخی از افراد زباله‌ها را جداسازی می‌کنند و آن‌ها را درون سطل‌های زباله جداگانه قرار می‌دهند. ممکن است که شما ندانید این کار به چه منظوری انجام داده می‌شود. به طور کلی به این عملیات تفکیک زباله می‌گویند. اگر بخواهیم در یک اصطلاح کلی به تعریف این موضوع بپردازیم، بایستی بگوییم که تفکیک و جداسازی زباله‌ها عبارت است از قرار دادن زباله‌ها در دسته بندی‌های جداگانه.

در نظر داشته باشید که تفکیک و جداسازی زباله‌ها کار چندان سخت و پیچیده‌ای نیست و زمان زیادی لازم ندارد. تنها کافی است که بتوانید زباله‌های خشک و‌ تر را بشناسید و آن را بر اساس نوعی که دارند درون سطل‌ زباله‌های جداگانه قرار دهید. در نظر داشته باشید که تفکیک زباله از مبدأ و یا در منزل بهترین گزینه برای جداسازی زباله‌ها به حساب می‌آید و به محیط زیست نیز کمک زیادی می‌کند. در بخش‌های بعدی در رابطه با این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.


مقاله پیشنهادی: بازیافت و تجارت پر سود ضایعات

اهمیت تفکیک زباله

در بخش قبلی در رابطه با اینکه تفکیک کردن زباله چیست صحبت کردیم، حال در این صورت ممکن است که از خود بپرسید چرا بایستی زباله‌ها را تفکیک کنیم و انجام این کار چه ضرورتی دارد و چرا تفکیک زباله اهمیت بالایی دارد؟

در نظر داشته باشید که تمیز و پاکیزه نگه داشتن محیط زیست جزو یکی از موضوعاتی است که برای داشتن یک زندگی سالم بایستی به آن توجه داشته باشیم. زباله‌ها خود به تنهایی تاثیر بسیار زیادی روی آلودگی و تخریب محیط زیست دارند. می‌توان گفت که زباله‌ها جزو مواردی هستند که به محیط زیست لطمه زیادی وارد می‌کنند. از این رو بسیاری از کشورهای دنیا برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و دفن زباله‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌‌کنند. به عنوان مثال، تفکیک زباله در آلمان، به منظور پاکیزه نگه داشتن محیط زیست به بهترین شکل ممکن مدیریت می‌شود.

اگر بخواهیم یک نگاه کوتاه به اهمیت تفکیک کردن زباله‌ها داشته باشیم، بایستی بگوییم که تفکیک کردن زباله از آنجایی مهم و حائز اهمیت است که باعث صرفه جویی در مصرف منابع طبیعی، تسهیل و سرعت بخشیدن به دفن و بازیافت زباله‌ها می‌شود. علاوه بر این موارد، تفکیک زباله باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و احتیاج به فضا و محیط کمتر برای دفن زباله‌ها می‌شود؛ به همین دلیل است که جداسازی‌ زباله‌ها دارای اهمیت بالایی است.

تعریف تفکیک زباله از مبدا

تعریف تفکیک زباله از مبدا

همانطور که در بخش قبلی نیز به آن اشاره کردیم، تفکیک کردن زباله اهمیت بالایی دارد. در نظر داشته باشید که تفکیک و جداسازی زباله‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تفکیک زباله از مبدأ به صورت دستی، اتوماتیک و قرار دادن زباله‌های تفکیک شده در سطل‌ زباله‌های جداگانه و مخصوص اشاره کرد.

در نظر داشته باشید که تفکیک کردن زباله‌ها به صورت دستی جزو اولین روش مورد استفاده در تفکیک کردن زباله‌ها به حساب می‌آید. در این روش بایستی زباله‌ها را در گروه‌های مختلف قرار دهید و برای هریک از آن‌ها سطل‌های جداگانه تهیه کنید. به طور معمول زباله‌ها در دو گروه خشک و‌ تر طبقه بندی می‌شوند.

اولین کاری را که در رابطه با تفکیک زباله‌ بایستی انجام دهید این است که زباله‌های خشک و ‌تر را شناسایی کنید. زباله‌های خشک شامل شیشه، چوب، فلزات و محصولات مرتبط می‌شوند و زباله‌های ‌تر که به آن‌ها زباله‌های ارگانیک نیز می‌گویند شامل پسماندهای غذایی، پوست میوه و محصولات مرطوب هستند. به طور کلی در تفکیک کردن زباله بایستی به دسته بندی‌ها زیر توجه داشته باشید.

  • پلاستیک
  • شیشه
  • کاغذ
  • مقوا
  • پارچه
  • ضایعات فلزات
  • چوب و چرم
  • زباله‌های خاص و خطرناک
  • کمپوست ( زباله‌های آلی )

روش تفکیک زباله‌های بیمارستانی

در نظر داشته باشید که برخی از زباله‌ها چون پسماندهای بیمارستانی بسیار خطرناک هستند. برای این نوع زباله‌ها یک سری دستورالعمل‌های خاص مقرر شده است و این نوع زباله‌ها به طور معمول طبق این دستورالعمل‌ها جدا‌سازی و تفکیک می‌شوند.

زباله‌های بیمارستانی به طور معمول در ۴ دسته بندی پسماندهای عفونی، پسماندهای شیمیایی، پسماندهای نوک تیز و برنده، پسماندهای معمولی و شبه خانگی قرار می‌گیرند و تفکیک زباله‌ بر اساس این دسته بندی‌ها انجام می‌شود.


مقاله پیشنهادی: بازیافت پلاستیک، نجات کره زمین از نابودی

در نظر داشته باشید که زباله‌هایی که در بیمارستان‌ها تولید می‌شوند بسیار خطرناک هستند، به همین دلیل جداسازی آن‌ها در دسته بندی‌های جداگانه امری ضروری است.

طبق دستورالعمل تفکیک زباله‌های بیمارستانی، پسماندهای عفونی و شیمیایی را بایستی درون کیسه‌های زرد رنگ و مقاوم نگهداری کرد و آن‌ها درون مخزن‌های زرد رنگ که دارای علامت بخصوص هستند قرار داد.

زباله‌های نوک تیز باید درون محفظه و جعبه‌های (SB) گردآوری شوند؛ ظروفی که برای جمع آوری این نوع پسماندها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بایستی ضد سوراخ و مقاوم و دارای درپوش باشند.

زباله‌های معمولی و شبه خانگی نیز باید درون کیسه‌های مشکی جمع آوری شوند و درون سطل‌های آبی رنگ که قابل شستشو هستند قرار گیرند.

پسماندهای رادیواکتیو و پرتوزا نیز طبق دستورالعمل تفکیک زباله‌های بیمارستانی بایستی زیر نظر مسئول بهداشت مدیریت شوند. به جهت تفکیک زباله‌ها اعضا و اندام‌های قطع شده و جنین نیز به گورستان محل انتقال داده می‌شوند و در آن‌ جا آن‌ها را به روش‌های بخصوص دفن می‌کنند.

سخن پایانی

زباله‌ها جزو اجزای جدایی ناپذیر در منازل، محیط‌های بهداشتی و درمانی، اداری، تجاری و… به حساب می‌آیند. امروزه اغلب کشور‌های جهان برای مبارزه با آلودگی محیط زیست، زباله‌ها را به روش‌های گوناگون از بین می‌برند. تفکیک زباله‌ جزو یکی از روش‌هایی به حساب می‌آید که امروز اکثر کشور‌ها از آن برای بازیافت و از بین بردن زباله‌ها استفاده می‌کنند. تفکیک زباله در آلمان به صورت کاملا اصولی و دقیق انجام داده می‌شود، به همین دلیل این کشور از لحاظ پاکیزگی محیط زیست چند گام از کشور‌های دیگر جلوتر است. خوشبختانه کشور ما نیز در این رابطه توانسته پیشرفت خوبی داشته باشد و محیط زیست را پاکیزه نگه دارد.  

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات بازیافت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌