چگونگی تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

تغییر کاربری و به طور کلی هزینه تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل قبل انجام چنین کاری باید تمام جوانب سنجیده شود. اگر شما قصد تغییر کاربری ملک خود را دارید و می‌خواهید در ابتدا اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید؛ این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره بهترین گزینه است. با ما همراه باشید تا بتوانید درک بهتری از تغییر کاربری ملک داشته باشید.

اهمیت تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری

هر پروژه ساختمانی در مراحل مختلف ساخت نیاز به مجوزهای مختلفی از شهرداری یا مراجع مربوطه دارد. این مجوزها دقیقاً کاربری ملک یا ساختمان را مشخص همچنین قوانین و مقررات مربوط به آن را تعیین می‌کنند. لازم به ذکر است در صورتی که فرد یا مالک ملک بخواهد کاربری ملکی را تغییر دهد، باید مجوز تغییر کاربری را از شهرداری یا مراجع مربوطه دریافت کند. این مجوز امکان فعالیت‌های تجاری در ملک را فراهم می‌کنند و به معنای تغییر کاربری مسکونی به تجاری است.

بنابراین، در مواردی که نیاز به تغییر کاربری یک ملک وجود دارد، اخذ مجوز تغییر کاربری می‌تواند امکان فعالیت‌های تجاری در ملک را فراهم کند و این تغییرات باید مطابق با قوانین و مقررات مربوطه صورت گیرد. همچنین باید به جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری نیز اشاره کرد که باید پرداخت شود.

چه فعالیت‌هایی نیاز به تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری  ندارند؟

باید گفت برخی از فعالیت‌های تجاری می‌توانند بدون مشکل قانونی در ملک‌های مسکونی می‌توانند بدون مشکل قانونی انجام شوند و نیاز به دریافت مجوز نداشته باشند. به طور کلی بر اساس قوانین شهرداری، استفاده از ملک‌های غیرتجاری برای انجام این فعالیت‌ها مجاز است:

  • دایر کردن دفتر وکالت
  • ایجاد مطب پزشکی
  • تاسیس دفتر اسناد رسمی، مثل ازدواج و طلاق
  • ایجاد دفتر روزنامه و مجله
  • تشکیل دفتر مهندسی توسط مالک ملک
  • شغل‌های خانگی
  • تاسیس دفتر مطبوعات

مقاله پیشنهادی: استعلام سند ملک با کد ملی به چه صورت انجام می گیرد؟

این هفت مورد از نظر قوانین شهرداری به عنوان فعالیت‌های غیرتجاری تلقی می‌شوند و می‌توانند در ملک‌های مسکونی و بدون نیاز به دریافت مجوزهای خاص انجام شوند. اما سایر شغل‌ها نیاز به تغییر کاربری دارند.

تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری چه مراحلی دارد؟

مراحل تغییر کاربری از مسکونی به تجاری شامل یک سری مراحل است که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مراجعه به شهرداری و استعلام از ملک و پرداخت عوارض

قبل از هر کاری، باید به شهرداری مربوطه مراجعه کنید و از ملک خود درخواست استعلام کنید. در این مرحله، باید عوارض و جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری را پرداخت کنید. رسیدهای پرداخت عوارض باید به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز تغییر کاربری ارائه شوند. در غیر این صورت، پرونده‌تان ممکن است تا زمان پرداخت عوارض متوقف شود.

درخواست تغییر کاربری در دفاتر نوسازی

در مرحله بعد، شما باید مدارک و درخواست خود را مبنی بر تغییر کاربری از مسکونی به تجاری به همراه مدارک مورد نیاز به دفاتر نوسازی ارائه دهید. در این مرحله، مدارک مورد نیاز باید به دقت تکمیل شوند و اطلاعات دقیق در مورد ملک ثبت گردد. در صورت تمایل به نوسازی، نقشه جدید ملک نیز باید تهیه و ارائه شود. برای درک بهتر می‌توانید نمونه درخواست تغییر کاربری مسکونی به تجاری را در اینترنت مشاهد کنید.

مراحل فوق الذکر امروزه به صورت الکترونیکی انجام می‌شوند و نیازی به حضور در شهرداری نیست. در اینجا توجه داشته باشید که لیست مدارک مورد نیاز به دقت تکمیل شود و اطلاعات صحیح در مورد ملک در درخواست و نقشه‌ها ثبت گردد.

اعزام کارشناس به ملک

بعد از ارسال درخواست تغییر کاربری، اداره مربوطه نیاز دارد که اطلاعات ارائه شده توسط شما را تایید کند. برای این منظور، یک کارشناس از اداره مربوطه به ملک شما اعزام می‌شود. این کارشناس وضعیت و جزئیات ملک را به دقت بررسی کرده و اطلاعات شما را تایید می‌کند.

ترسیم نقشه تغییر کاربری زمین

پس از تایید اطلاعات شما، نقشه جدید تغییر کاربری باید ترسیم شود. این نقشه توسط اداره نوسازی ترسیم شده و در آن جزئیات ملک تجاری جدید، مانند تعداد طبقات، ابعاد، تعداد واحدهای تجاری، پارکینگ و غیره، ذکر می‌شود. این نقشه باید با رعایت قوانین و مقررات شهرداری ترسیم شود، اما امکان اعتراض نسبت به جزئیات آن وجود دارد.

رسم نقشه اصلی ملک جدید

نقشه‌ای که اداره نوسازی برای شما ترسیم می‌کند، مانند یک چارچوب عمل می‌کند که بر اساس آن، نقشه اصلی ملک تجاری باید ترسیم شود. شما لازم است با توجه به این نقشه طرح اصلی و اجرایی خود را تهیه و اجرا کنید. پس از تایید نقشه‌های اجرایی و طرح‌ها، می‌توانید به مرحله اجرایی تغییر کاربری از مسکونی به تجاری بپردازید.


مقاله پیشنهادی: مالیات نقل و انتقال ملک بر عهده چه کسی است؟

دریافت مجوز تغییر کاربری و پروانه ساخت

پس از تهیه نقشه جدید به همراه نقشه خانه، شما باید به اداره نوسازی مراجعه کنید. در این مرحله، اگر هیچ مشکلی در نقشه‌ها وجود نداشته باشد، پروانه ساخت صادر می‌شود. این پروانه به منزله مجوز تغییر کاربری از مسکونی به تجاری محسوب می‌شود.

تخریب و نوسازی ملک

در مرحله آخر، شما به تخریب و نوسازی ملک مسکونی خود می‌پردازید. بر اساس نقشه تایید شده، ملک را تخریب کرده و به تناسب طرح اجرایی آن را نوسازی می‌کنید. به همین دلیل نیاز است که هزینه تغییر کاربری مسکونی به تجاری را نیز در نظر بگیرید.

کلام آخر

طبق مطالب موجود در متن متوجه شدید که تغییر کاربری ملک مسکونی به تجاری کار راحتی نیست و در صورتی که نیاز باشد چنین کاری انجام دهید باید یک سری مراحل را پشت سر بگذارید. از دادخواست برای تغییر کاربری و دادن اطلاعات صحیح ملک گرفته تا پروسه تایید و مجوز برای انجام چنین کاری؛ البته نباید جریمه تغییر کاربری مسکونی به تجاری و هزینه‌های مربوط به آن را نیز فراموش کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات املاک » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌