آشنایی با مفهوم و کارکرد هلدینگ ها

هلدینگ چیست؟

در پاسخ به سوال هلدینگ چیست باید بگوییم که شرکت هلدینگ یا نگهدار Holding company نوعی شرکت سهامی است که دارای زیرمجموعه‌های بسیاری است که کنترل و مدیریت این زیرمجموعه‌ها به‌طور مستقیم تحت نظر هیئت مدیره شرکت است. اگر می‌خواهید بدانید که به طور کامل هلدینگ یعنی چه و چه مزایا و معایبی دارد لطفا تا انتهای این مطلب از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره با ما همراه باشید.

هلدینگ چیست؟

هدلینگ شرکتی است که تولید کننده یا ارائه دهنده هیچ خدمتی نیست. هلدینگ در واقع شرکتی است که با پوشش شرکت‌ها و مجموعه‌های دیگر تحت نظر خود آن‌ها را کنترل می‌کند و به عبارتی نوعی شرکت مادر است. شرکت‌ها یا زیرمجموعه‌هایی که تحت نظر شرکت هلدینگ قرار دارند شرکت‌های فرعی یا وابسته نامیده می‌شوند. شرکت هلدینگ سهام و دارایی شرکت های وابسته به خود را کنترل می‌کند. این دارایی ها شامل سهام، اوراق قرضه، املاک و ….. است.

مزایای شرکت‌های هلدینگ

ممکن است شما نیز از خود بپرسید که هدف از راه‌اندازی شرکت‌های هلدینگ چیست و این شرکت‌ها چه مزایایی دارند؟ از جمله مزایای شرکت‌های هلدینگ و اهداف راه‌اندازی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

کنترل و مدیریت

داشتن شرکت هلدینگ این امکان را به شما می‌دهد که قادر خواهید بود با سرمایه‌گذاری کمتر کنترل و سود بیشتری داشته باشید. هم‌چنین یکی دیگر از مزایای شرکت امکان حذف یا انتخاب اعضای شرکت‌ها بر اساس منافع ذی نفعان است.

سود بالاتر

شرکت می‌تواند با خریداری سهام شرکت‌های وابسته میزان سرمایه خود را بالا ببرد. حتی در صورتی که شرکت وابسته ورشکسته شود شرکت مادر تنها بخشی از سرمایه خود را از دست می‌دهد.

انعطاف‌پذیری بالا

شرکت هلدینگ می‌تواند با انواع مختلفی از شرکت‌ها قرارداد ببندد و آن‌ها را تحت کنترل خود در بیاورد. این انعطاف‌پذیری بالا سبب تنوع بیشتر سرمایه‌گذاری و سود بالاتر خواهد شد.


مقاله پیشنهادی: اهمیت ایجاد واحد امور مناقصات در شرکت های کشور

مسئولیت کمتر

با وجود این که شرکت های هلدینگ کنترل و مدیریت شرکت‌های وابسته زیادی را بر عهده دارد اما این شرکت‌ها هیچ‌گونه مسئولیت قانونی در قبال بدهی و زیان مالی این شرکت‌ها پذیرا نیست. بنابراین این شرکت‌هادر مقابل سود بالا مسئولیت سنگینی ندارند.

بزرگترین هلدینگ‌های ایران کدامند؟

با وجود این که امروزه شرکت‏های زیادی به عنوان هلدینگ در کشور ایران فعالیت می‌کنند اما در حال حاضر بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی کشور توسط چند عدد از این نوع شرکت ها صورت می‌گیرد. بزرگترین هلدینگ‌های ایران بخش عمده‌ای از فعالیت‌های مالی، نفتی و عمرانی کشور را بر عهده دارند. این شرکت‌ها نقش مهمی در گردش مالی اقتصادی کشور دارند. یکی از مهم‌ترین و بزرگترین انواع هلدینگ‌های ایران شرکت ماموت است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

هلدینگ ماموت

هلدینگ ماموت

شرکت ماموت یکی از بزرگترین هلدینگ‌های ایران است. این گروه صنعنی در سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را در زمینه تولید و ساخت انواع ساندویچ پانل آغاز کرد. تا به امروز سه دهه از آغاز فعالیت شرکت هلدینگ ماموت گذشته است و طی این سال‌ها شرکت ماموت موفق شده است به عنوان یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور ایران شناخته شود که بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی و سودآوری را انجام می‌دهد. این مجتمع صنعتی با دارا بودن بهترین و مجرب ترین پرسنل امکان تولید محصولات برتر جهانی، رضایت مشتری و سودآوری بالا را فراهم کرده است. این شرکت به عنوان هلدینگ فعالیت کرده که چندین شرکت فرعی را در زیر مجموعه خود تحت کنترل دارد.

منظور از هلدینگ ساختمانی چیست؟

منظور از شرکت هلدینگ‌ ساختمانی نیز شر‌کتی است که در زمینه ساخت و ساز، ملک و ….. فعالیت کرده و شرکت‌های دیگری را نیز تحت کنترل و پوشش خود دارد. هلدینگ ساختمانی با هدف اجرا، طراحی، نظارت بر دیگر طرح‌ها و پروژه‌های ساختمان‌سازی، مدیریت، مشارکت، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی، شراکت در خرید و فروش، انجام کلیه فعالیت‌های بازرگانی مربوط به خرید و فروش، واردات و صادرات محصولات ساختمانی و …… فعالیت می‌کند. ثبت هلدینگ ساختمانی نیازمند در دسترس داشتن مدارکی است که از جمله آن‌ها می‌توان به آگهی تاسیس شرکت مادر، مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره، گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیئت مدیره و نماینده شرکت هلدینگ و نامه نمایندگی صادر شده از شرکت مادر جهت ثبت هلدینگ است.


مقاله پیشنهادی: نحوه ثبت شرکت و هزینه های مورد نیاز آن

مراحل ثبت هلدینگ ساختمانی

جهت ثبت هلدینگ ساختمانی ابتدا باید تمام مدارک مورد نیاز ذکر شده را تهیه کرده و به شرایط و قوانین مربوط به ثبت هلدینگ ساختمانی آگاه و واقف باشید. در مرحله اول نیاز است برای تبدیل شرکت به شرکت مادر یا هلدینگ فرم مربوطه را دریافت کنید و به درستی آن را تکمیل کنید. در مرحله بعد پرسشنامه مربوط به مشخصات داوطلب سمت مدیریت یا عضویت در هیئت مدیره باید تکمیل شود. سپس مدارک ذکر شده باید به مدیریت نظارت بر نهادهای مالی ارسال شود. در صورتی که این مدارک بی نقص باشد و کلیه شرایط برای متقاضی احراز باشد سازمان مجوز تبدیل را صادر می‌کند. در مرحله بعد متقاضی باید در مدت زمان مقرر شده موضوع شرکت را ثبت کند. این شرکت می‌تواند در قالب شرکت مسئولیت محدود، سهامی عام یا خاص به فعالیت خود بپردازد.

هلدینگ ساختمانی

سخن پایانی

منظور از شرکت هلدینگ نوعی شرکت مادر است که چندین شرکت وابسته را تحت کنترل و حمایت خود قرار می‌دهد. شرکت هلدینگ می‌تواند در زمینه ‎های مختلف مانند هلدینگ ساختمانی و در قالب سهامی عام، خاص و مسئولیت محدود به فعالیت خود ادامه دهد. از جمله اهداف و مزایای راه‌اندازی هلدینگ می‌توان به مسئولیت کمتر، سود بالاتر، انعطاف‌پذیری بیش‌تر و کنترل و مدیریت شرکت‌های وابسته اشاره نمود. امروزه شرکت‌های زیادی در قالب هلدینگ فعالیت می‌کنند اما بخش مهمی از فعالیت اقتصادی کشور ایران توسط چندین شرکت هلدینگ انجام می‌شود. یکی از بزرگترین این شرکت‌ها هلدینگ ماموت است.
پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصات ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌