عوارض خروج از کشور چیست؟

عوارض خروج از کشور چیست؟

برای سفرهای خارجی مانند سفرهای داخلی باید اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کنید. اگر برای اولین بار قصد رفتن به یک سفر خارجی را دارید، قطعا سوالاتی از نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور و مراحل مختلف آن و… ذهن شما را به خود درگیر کرده که شاید پیدا کردن پاسخ آن‌ها کار سختی باشد. ما در این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره سعی کرده‌ایم پاسخ برخی از سوالات مهم در رابطه با این موضوع را در اختیار شما قرار دهیم، در صورت تمایل همراه ما باشید.

پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی

پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی، دریایی و هوایی، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که همه مسافران باید قبل از هرگونه اقدامی، به آن بپردازند. پرداخت عوارض خروج از کشور از سال ۱۳۶۴ در کشور ما تصویب و به اجرا درآمد اما از سال ۱۳۹۸ به جای عوارض، نام مالیات را بر آن نهادند. بخش بزرگی از این مبلغ که از مسافران دریافت می‌شود، به دولت اختصاص یافته و بخش کوچکی از آن نیز به حساب سازمان گردشگری واریز می‌شود.

پرداخت عوارض خروج از کشور تنها برای سفرهای هوایی نبوده و مسافرانی که قصد خروج از کشور از طریق راه‌های زمینی و دریایی را دارند نیز موظف به پرداخت مالیات هستند. لازم به ذکر است که مسافران باید قبل از تهیه ارز مسافرتی اقدام به پرداخت عوارض کنند؛ چرا که وجود برگه پرداخت عوارض خروج از کشور یکی از مدارک لازم برای خرید ارز محسوب می‌شود. پرداخت عوارض خروج از کشور زمینی، هوایی و دریایی به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که این روش‌ها عبارتند از:

  • پرداخت از طریق شعب بانک ملی
  • پرداخت از طریق ATM
  • پرداخت عوارض در فرودگاه
  • پرداخت آنلاین
  • پرداخت از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور

بانک ملی پرداخت عوارض خروج از کشور

همانطور که پیشتر گفتیم بانک ملی پرداخت عوارض خروج از کشور، یکی از روش‌هایی است که شما مسافرین گرامی می‌توانید از آن استفاده کنید. تنها کافی است به سامانه همراه بانک، بانک ملی مراجعه کنید و اقدامات لازم برای پرداخت آنلاین را انجام دهید.

در صورتی که به هر علتی امکان پرداخت عوارض به صورت آنلاین برای شما فراهم نبود، مراجعه حضوری به بانک ملی و شعب مختلف آن از دیگر راهکارهایی است که می‌توانید با استفاده از آن اقدام به پرداخت عوارض خروج از کشور کنید.

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

یکی از تکراری‌ترین سوالاتی که به طور معمول از طرف مسافران مطرح می‌شود، این است که عوارض خروج از کشور چقدر است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که این مبلغ به طور سالیانه و برای گروه‌های خاص متفاوت است.

از جمله فاکتورهایی که در تعیین عوارض خروج از کشور تاثیر می‌گذارند نوع سفر و تعداد سفرهای مسافر است. به عنوان مثال میزان عوارض خروج از کشور بر اساس نوع سفر برای ورزشکاران، زائران حج تمتع، زائران عتبات عالیات، مسافرین عادی و افراد مرزنشین مبالغ متفاوتی دارد.

همچنین میزان مالیات در سفرهای اول نسبت به سفرهای دوم و سوم متفاوت خواهد بود. به طور مثال زائر حج تمتع در صورتی که برای اولین بار مشرف به زیارت می‌شود، لازم است ۱۳۲۰۰۰ تومان به عنوان مالیات پرداخت کند. در حالی که این مبلغ برای سفر دوم به ۱۹۸۰۰۰ تومان افزایش پیدا می‌کند. همچنین هزینه پرداخت عوارض خروج از کشور برای کودکان و نوزادان با افراد بزرگسال هیچ تفاوتی ندارد.

عوارض خروج از کشور چقدر است؟

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور

نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور به روش‌های متفاوت است. به عنوان مثال می‌توانید پرداخت عوارض را از طریق ورود به سامانه پرداخت الکترونیک سداد انجام دهید. پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق کارتخوان‌ها، از دیگر روش‌هایی است که شما مسافرین گرامی می‌توانید از آن استفاده کنید. اتصال این دستگاه‌ها به سامانه پلیس گذرنامه امکان پرداخت عوارض را برای مسافران فراهم کرده است.

اگر مایلید پرداخت عوارض را از طریق سازمان امور مالیاتی انجام دهید، تنها کافی است به سامانه سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و در کمترین زمان ممکن اقدام به پرداخت عوارض کنید. استفاده از دستگاه‌های atm و پرداخت عوارض خروج از کشور از طریق دستگاه‌های کارتخوان نقدی، یکی دیگر از روش‌های متداول پرداخت عوارض محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها در سال‌های اخیر در فرودگاه‌ها نصب شده‌اند.

بهتر است این نکته را بدانید که در سال‌های اخیر امکان پرداخت عوارض از طریق تلفن‌های همراه نیز فراهم شده است. پرداخت این عوارض با کمک اپلیکیشن‎ های مختلف که قابلیت نصب روی دستگاه‌های ios و اندروید را دارند، صورت می‌گیرد.

سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور

اگر مایلید از طریق سامانه پرداخت عوارض خروج از کشور، اقدام به پرداخت مالیات کنید، کافی است با استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله‌ای که امکان اتصال شما را به اینترنت فراهم می‌کند وارد این سامانه شوید. سپس اقدامات زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • شماره ملی خود را وارد کرده و نوع سفر را انتخاب می‌کنید و میزان مبلغ لازم برای پرداخت را مشاهده می‌کنید.
  • با کلیک روی گزینه پرداخت، مبلغ را پرداخت کرده و رسید دریافت می‌کنید.
  • برای پرداخت عوارض خروج از کشور حداکثر تا ۳۰ دقیقه قبل از خروج فرصت دارید.
  • مدت زمان اعتبار عوارض پرداختی تا پایان هم سال است و پس از گذشت این مدت، ملزم به پرداخت مجدد هستید.
  • برای پرداخت عوارض خروج از کشور به یک کارت بانکی عضو شتاب و مشخصات دقیق متقاضی احتیاج دارید.

کلام آخر

پرداخت عوارض خروج از کشور، یکی از اقدامات مهمی است که همه افراد قبل از مسافرت خارجی چه از طریق راه‌ زمینی و چه از طریق راه هوایی و دریایی باید آن را بپردازند. بخش بزرگی از این مبلغ به طور مستقیم به حساب دولت واریز شده و بخش اندکی از آن وارد حساب سازمان گردشگری می‌شود. برای پرداخت عوارض خروج از کشور راه‌های مختلف وجود دارد که مسافران می‌توانند به انتخاب خود از آن‌ها استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصات حمل و نقل جاده ای، دریایی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌