چگونگی واردات و تردد با خودرو گذر موقت در ایران

"چگونگی واردات و تردد با خودروهای پلاک گذر موقت در ایران"

تردد خودروهای گذر موقت در ایران رو به افزایش هستند. طبق قوانین گمرک، برخی از خودروها می‌توانند به صورت موقت وارد کشور شده و پس از اتمام تاریخ تعیین شده برای تردد، به کشور مبدا بازگردانده شوند. این خودروها با پلاک موقت اجازه تردد دارند که به آن‌ها خودرو پلاک گذر موقت می‌گویند. دقت داشته باشید بین خودروهای گذر موقت و خودروهای مناطق آزاد تفاوت وجود دارد. خودروهای مناطق آزاد در یک محدوده خاص باید تردد داشته باشند، اما خودروهای گذر موقت این امکان را دارند تا در تمام سطح کشور تردد داشته باشند.خودرو گذر موقت تنها باید توسط مالک خودرو استفاده شوند و امکان فروش یا اجاره آن‌ها وجود ندارد، اما خودروهای مناطق آزاد می‌توانند در همان مناطق اجاره داده شوند.با ما تا انتها این مقاله از پایگاه مزایدات و مناقصات هزاره همراه باشید.

ماشین‌های گذر موقت در ایران

خودروهای گران قیمتی که با پلاک‌های گذر موقت در سطح کشور تردد می‌کنند، به طور کلی می‌توان گفت یک چهارم قیمت واقعی را دارند. آنچه باعث می‌شود که مبلغ خودروهای پلاک گذر موقت کمتر باشد، عدم پرداخت گمرکی است. از جمله ماشین‌های گذر موقت در ایران می‌توان به مرسدس بنز، ب ‌ام و، لکسوس، تویوتا، مازراتی، سوزوکی، بوگاتی، لامبورگینی، بنتلی، دوج چارجر، فورد، هامر، رنجروور ووگ و موارد دیگر اشاره کرد. پس از وارد کردن خودرو برای پلاک‌گذاری باید به پلیس راهور مراجعه کنید.

قوانین خودرو گذر موقت

از جمله قوانین خودرو گذر موقت، تامین مدارک مورد نیاز است. از جمله مدارک لازم برای دریافت پلاک گذر موقت برای خودروی وارداتی می‌توان به داشتن پاسپورت، معرفی نامه گمرک، گواهینامه بین المللی، دفترچه کارنه دوپاساژ و مدارک شناسایی خودرو اشاره کرد.

اتباع خارجی، مسافران غیر مقیم ایران، یا ایرانیان ساکن در خارج از ایران، که به عنوان گردشگر وارد کشور می‌شوند، می‌توانند خودروی پلاک موقت وارد کنند. طبق قانون اگر وارد کننده خودرو یک گردشگر خارجی باشد باید دفترچه کارنه دوپاساژ که یک جواز بین المللی است را دریافت کرده باشد. همچنین این افراد نیاز به ارائه ضمانت بانکی برای تردد به مدت ۳ ماه، ندارند. باید به این نکته توجه داشته باشید که این افراد باید ۳ ماه در کشور مبدا اقامت داشته باشند تا به عنوان افراد غیر مقیم در ایران شناخته شوند. پس از پایان مهلت تردد، خودرو فک پلاک شده، سند تردد باطل و خودرو از گمرک به سمت کشور مبدا خارج می‌شود.  سرمایه‌گذاران خارجی نیز جزو افرادی هستند که امکان واردات خودرو با پلاک گذر موقت دارند. اما افرادی که در ایران در مناطق آزاد ساکن هستند نیز می‌توانند واردات خودرو پلاک گذر موقت را انجام دهند.


مقاله پیشنهادی: مشخصات فنی و امکانات خودرو سوبا

شرایط پلاک گذر موقت

شرایط پلاک گذر موقت نسبت به کشور مبدا متفاوت خواهد بود. از کشور دبی می‌توانید انواع خودروها را وارد و با پلاک گذر موقت تردد داشته باشید. از شرایط واردات خودرو گذر موقت از دبی این است که تنها می‌توانید یک ماه تردد در سطح کشور داشته باشید و این تاریخ قابل تمدید نخواهد بود.

از مناطق آزاد نیز امکان واردات خودرو با پلاک گذر موقت وجود دارد، این خودروها تنها تا یک ماه امکان تردد خواهند داشت.

وارد کردن خودرو با پلاک گذر موقت، از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نیز امکان‌پذیر است، این خودروها دو ماه فرصت تردد دارند که این زمان قابل تمدید نخواهد بود.

افغانستان از دیگر کشورهایی است که امکان وارد کردن خودرو با پلاک گذر موقت از آن وجود دارد، این خودروها دو ماه فرصت تردد بدون تمدید دارند.

اما اگر از سایر کشورها خودرو با پلاک گذر موقت وارد شود، ۳ ماه اجازه تردد خواهد داشت که پس از پایان مهلت، امکان تمدید برای سه ماه دیگر وجود دارد.

با اتمام تاریخ مهلت تردد، مالک خودرو باید تا ۱۰ روز نسبت به برگرداندن خودرو به کشور مبدا و یا تمدید پلاک اقدام کند. اما اگر امکان تمدید پلاک خودرو وجود دارد، برای تمدید تردد، باید مدارکی همچون برگه پرداخت خلافی خودرو، بیمه نامه، برگه گمرک و صورت جلسه فک پلاک را همراه داشته باشد. دقت داشته باشید، تمدید باید همراه با پلاک راهنمایی و رانندگی باشد در غیر این صورت فاقد اعتبار خواهد بود.

ماشین های گذر موقت در ایران

مشکلات واردات خودرو گذر موقت

با توجه به اینکه تنها کسانی می‌توانند از خودروی پلاک گذر موقت استفاده کنند که مالک خودرو هستند، امکان اجاره یا خرید و فروش آن‌ها وجود ندارد. بنابراین یکی از مشکلات واردات این خودروها ، عدم امکان خرید و فروش آن‌ها است. کسانی که اقدام به خرید و فروش خودروهای پلاک گذر موقت کنند، مجرم شناخته شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. همچنین با توجه به اینکه مدت زمان محدودی برای تردد خودروهای وارداتی گذر موقت در نظر گرفته شده است، اگر همچنان بعد از مهلت تمدید شده، خودرو در حال تردد باشد، توسط قانون جلوی تردد آن گرفته می‌شود و مالک مجرم شناخته می‎شود.

هزینه پلاک گذر موقت

برای وارد کردن خودرو با پلاک گذر موقت، باید مبلغی را به عنوان ضمانت پرداخت کنید. این مبلغ که ۳ برابر قیمت خودرو است باید به صورت ضمانت بانکی ارائه شود. توجه داشته باشید، این مبلغ قابل وصول نخواهد بود و تنها ضمانت برای بازگشت خودرو به کشور مبدا است. در کنار این ضمانت نامه، هزینه پلاک گذر موقت شامل هزینه پلاک گذاری، شماره‌گذاری و حق تمبر است که مالک باید آن را پرداخت کند. هزینه تمدید خودروهای گذر موقت نیز در زمان تمدید مشخص خواهد شد.


مقاله پیشنهادی: نحوه استعلام خلافی خودرو

سخن پایانی

اگر علاقمند به سوار شدن خودروهای لوکس و لاکچری هستید، اما بودجه کافی در اختیار ندارید می‌توانید نسبت به واردات خودروهای لوکس بدون پرداخت گمرکی اقدام کنید و با پلاک گذر موقت در سطح کشور تردد داشته باشید. با توجه به کشور مبدا که خودرو را وارد می‌کنید، تا ۶ ماه می‌توانید در سطح کشور تردد داشته باشید. توجه داشته باشید، این خودروها غیر قابل خرید و فروش و اجاره هستند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده خودرو سواری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌