قوانین واردات خودرو دست دوم

قوانین واردات خودرو دست دوم

شرایط واردات خودرو دست دوم، با توجه به نوع خودرو می‌تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد، انجام تحقیقات کامل در مورد الزامات خاص برای واردات خودروهای دست دوم بسیار مهم است. با توجه به کشوری که خودرو را از آن وارد می‌کنید، ممکن است با قوانین مختلفی مواجه شوید که در بسیاری از موارد، لازم است قبل از واردات خودروی دست دوم از دولت یا سایر مراجع، تاییدیه ‎های لازم را دریافت کنید. تا انتهای مقاله از سایت مزایده و مناقصه هزاره با ما همراه باشید.

شرایط واردات خودرو دست دوم

طبق آیین نامه‌ای که از سوی وزارت صمت منتشر شده است، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند طبق برخی از شرایط و قوانین خودروی کار کرده به کشور وارد کنند. از جمله شرایط واردات خودرو کار کرده می‌توان به ثبت سفارش اشاره کرد. اگر برای اولین بار اقدام به واردات خودرو کرده‌اید، با هر کد ملی تنها می‌توانید یک خودرو بدون ثبت سفارش وارد کنید. اما اگر قصد دارید بیش از یک خودرو وارد کشور کنید، ابتدا باید ثبت سفارش را انجام دهید.

از جمله شرایط واردات خودرو دست دوم این است که از سال تولید خودروی دست دوم تنها باید ۵ سال گذشته باشد، اگر خودروی وارداتی که ۵ سال از زمان تولید آن گذشته است، وارد گمرک شود و به دلیل مراحل اداری یک سال یا بیشتر در گمرک بماند، برای ترخیص آن مشکلی وجود نخواهد داشت، مهم زمان ورود به گمرک است که خودرو کمتر از ۵ سال عمر داشته است.

در نظر گرفتن استانداردها موضوع مهمی است که در این آیین نامه صریحاً به آن پرداخته شده است. طبق همکاری سازمان استاندارد، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت صمت، در خصوص استاندارد مواردی مورد بحث قرار گرفته اند. در این آیین نامه، خودروهای اروپایی، چینی و کشورهای حوزه خلیج فارس، دارای استانداردهای تایید شده هستند و نیازی به دریافت تاییدیه استاندارد ندارند. اما اگر خودرو به غیر از کشورهای عنوان شده وارد شوند، باید استاندارد ۸۵گانه در مورد آن‌ها بررسی شود.

سازمان ملی استاندارد، برندهایی که می‌توانند مجوز ورود به کشور را داشته باشند، اعلام کرده است. از جمله برندهای معتبر کشور کره جنوبی می‌توان به هیوندای، کیا، سانگ یانگ، برندهای معتبر ژاپنی لکسوس، هوندا، سوزوکی، نیسان، تویوتا، میتسوبیشی، مزدا و از برندهای معتبر اروپایی و انگلیسی می‌توان به مازراتی، پژو، رنو، بنز، بی‌ام‎و، آئودی، اپل، ولوو، فیات، مان، اسکانیا، فولکس واگن، ایویکو، اشکودا و سئات اشاره کرد.

بنابراین با توجه به کشور مبدا و برند، خودرو باید دارای تایدیه‌های کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC، گواهی تاییدیه چین (CCC)، گواهی تاییدیه GCC، گواهی کشورهای حوزه خلیج فارس GSO، گواهی استاندارد ای‌ مارک COC و تاییدیه WVTA برای واردات باشد.


مقاله پیشنهادی: روش ثبت نام خودرو وارداتی + مقررات آن

قانون واردات خودرو دست دوم

از قانون واردات خودرو دست دوم این است که خودرو توسط سازمان ملی استاندارد باید مورد بازرسی فیزیکی قرار گیرد، تا سیستم‌ها و قطعات آن مورد تایید قرار بگیرند. در بررسی‌ها، شماره و کدهای مشخصات فنی خودرو که بر روی بدنه خودرو درج شده است، نباید با اسناد گمرک مغایرت داشته باشد. اگر مشخص شود که قطعات فنی خودروی وارداتی دست دوم در خارج از شرکت سازنده نصب شده است و یا تغییراتی بر روی آن‌ها اعمال شده است، باید این تغییرات به شکل اولیه بازگردانده شود.

در یک کاربرگ عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری به طور دسته‌بندی بیان شده است که در بازرسی‌ها این عیوب مورد بررسی قرار می‌گیرند. از عیوب ظاهری می‌توان به خط و خش، رنگ پریدگی و پاشش مواد شیمیایی بر روی بدنه، همچنین تو رفتگی یا بیرون زدگی اشاره کرد. از جمله عیوب عملکردی نیز می‌توان به شکستگی در قسمت چراغ، آینه، برف پاک کن، تغییرات لاستیک دور درب، تغییرات تایر، ایراد در تسمه‌ها از جمله تسمه تایم و دینام، تغییرات موجود در باتری، زنگ زدگی در قطعات فلزی خودرو اشاره کرد. از موارد ایمنی نیز که در خودرو دست دوم وارداتی مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به زنگ زدگی در قسمت موتور، دیفرانسیل، گیربکس، قطعات اصلی شاسی و همچنین وجود ضربه در بدنه و شاسی خودرو اشاره کرد.

تعرفه واردات خودرو دست دوم

خودرو دست دوم وارداتی نباید دارای عیوب ایمنی و عملکردی که در کاربرگ به طور مفصل به آن اشاره شده است، باشد. اگر خودرو دارای یکی از این عیوب باشد، قطعه مورد نظر باید تعویض و عیوب آن برطرف شود. اما اگر خودرو تنها دارای عیوب ظاهری باشد امکان دریافت تاییدیه وجود خواهد داشت.

طبق یک چک لیست، بازرسان از نظر فیزیکی خودروی دست دوم وارداتی را مورد بررسی قرار می‌دهند. در نهایت با بررسی چک لیست، تایید می‌شود که آیا خودرو مجوز ورود به کشور را دارد یا خیر. اگر مجوز ورود داشته باشد، فرم تاییدیه ورود خودرو وارداتی صادر و وارد کننده می‌تواند خودرو مورد نظر را از گمرک خارج کند. وارد کننده در یک تعهدنامه تمام مسئولیت‌های قانونی، کیفری، انتظامی و مدنی در خصوص خودروی وارداتی را باید بر عهده گیرد.

تعرفه واردات خودرو دست دوم

طبق اظهار نظرهای جدید، تعرفه واردات خودرو هیبریدی ۱۶ درصد و تعرفه واردات خودروهای پلاگین هیبرید نیز ۶ درصد تعیین شده است. علاوه بر این، در تیر ماه سال ۱۴۰۲ تعرفه گمرکی واردات خودرو دست دوم به شرح زیر اعلام شد:

  • خودرو بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی، ۲۰ درصد
  • خودرو بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی، ۷۰ درصد
  • خودرو بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۹۵ درصد
  • خودرو بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۱۳۵ درصد
  • خودرو بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۶۵ درصد
  • خودرو بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی، ۱۷۵ درصد

مقاله پیشنهادی: شرایط جذاب واردات خودرو توسط جانبازان

تعرفه واردات خودرو دست دوم علاوه بر درصدهای تعیین شده شامل سایر هزینه‌های دیگر است:

  • ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای وارداتی
  • ۱ درصد حقوق ورودی به عنوان عوارض هلال احمر
  • ۱۰ درصد ارزش گمرکی برای عوارض واردات خودروهای بنزین‌ سوز و هیبریدی
  • ۵ درصد ارزش فوب برای عوارض واردات خودروهای سواری
  • ۲ درصد مالیات علی‌الحساب برای واردات بدون کارت بازرگانی یا توسط اشخاص حقیقی
  • ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودرو طبق سند ترخیص برای شماره‌گذاری
  • ۳ درصد ارزش گمرکی برای شماره‌گذاری
  • ۸ در هزار ارزش cif برای گواهی اسقاط خودرو جهت پلاک هر خودروی ترخیص‌شده یا ۱.۵ درصد ارزش خودرو
  • نیم در هزار ارزش گمرکی کالاهای وارداتی برای عوارض پسماند
  • عوارض ریالی برای واردات مینی بوس، اتوبوس، کامیون، تریلر، سواری
  • هزینه نقل و انتقال دارایی و عوارض شهرداری به هنگام تعویض با توجه به نوع خودرو

سخن پایانی

ممکن است واردات برخی از برندها و مدل‌های خودرو به کشور محدود باشد. بنابراین برای واردات موفق دانستن قوانین و مقررات کشور بسیار مهم است. در آیین نامه واردات خودرو دست دوم، مواردی ذکر شده است که با در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانید انواع خودروهای چینی، اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس را به کشور وارد کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده خودروهای توقیفی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌