آشنایی با انواع جرثقیل ها و کاربردهای آن در صنعت

با انواع جرثقیل بیشتر آشنا شوید

 ماشین آلات نقش بسیار مهمی در زندگی مدرن داشته و انجام برخی کارهای سنگین بدون وجود این تجهیزات غیر ممکن است. جرثقیل یکی از ماشین آلات بسیار کاربردی در صنعت ساخت‌ و ساز و پروژه‌های عمرانی است. برخی از اجسام وزن سنگین دارند و جابجایی آنها توسط انسان غیر ممکن است که با جرثقیل به راحتی می‌توان این اجسام را از مکانی به مکان دیگر جابجا کرد. جرثقیل‌ها انواع مختلفی دارند و همین امر سبب شده تا در مکان‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره شما را با انواع جرثقیل ها آشنا می‌کنیم.

جرثقیل ها چه انواعی دارند؟

تمام جرثقیل‌ها از یک کابل یا زنجیر و چند قرقره برای جابجایی اجسام سنگین تشکیل شده‌اند. به دلیل کاربرد جرثقیل‌ها در مکان‌های مختلف از جمله سد سازی، پل سازی، خشکی، دریا و … انواع مختلفی از این ماشین آلات ساخته و طراحی شده است از جمله:

۱.    جرثقیل ساختمانی

جرثقیل ساختمانی (Tower crane) یکی از ماشین آلات ضروری و کاربردی برای ساخت انواع ساختمان و برج است. از این جرثقیل برای جابجایی و بالا و پایین بردن اجسام سنگین استفاده می‌شود. تاور کرین‌ها قادرند اجسام سنگین را تا ارتفاعات زیادی بالا ببرند. ارتفاع تاور کرین‌ها از طریق افزودن سکشن‌های ارتفاعی قابل افزایش است. جرثقیل ساختمانی در ظرفیت‌های مختلفی ساخته شده و از آن در ساختمان‌سازی، سیلو سازی، سد سازی، حمل کالاهای سنگین و ‌‌… استفاده می‌شود.

۲.    جرثقیل فوق سنگین

برای جابجایی اجسام و وسایل بسیار سنگین در پروژه‌های ساختمانی بزرگ از جرثقیل فوق سنگین استفاده می‌شود. توان و قدرت این نوع جرثقیل نسبت به جرثقیل‌های معمولی بیشتر است‌‌. این جرثقیل قادر است اجسام با وزن‌های مختلف را با حفظ تعادل، بدون کوچکترین خطری و در ایمنی کامل از مکانی به مکان دیگر ببرد. اغلب متقاضیان اجاره جرثقیل فوق سنگین، صاحبان پروژه‌های عمرانی بزرگ هستند.

۳.    جرثقیل خاور

به جرثقیل‌هایی که بر پشت خاور و کامیون نصب می‌شوند، جرثقیل خاور می‌گویند‌. این جرثقیل‌ها سیار بوده و امکان جابجایی در مسافت طولانی را دارند‌. از این نوع جرثقیل می‌توان به عنوان خاور و جرثقیل استفاده کرد. اگرچه این جرثقیل سرعت پایینی در حرکت دارد اما توان و عملکرد این وسیله در پروژه‌های عمرانی و دیگر موارد همواره قابل توجه بوده است‌. کار کردن با جرثقیل خاور آسان بوده و می‌توان از آن برای جابجایی اجسام سنگین، حفر کردن چاه کشاورزی، کشیدن کانتینر و … استفاده کرد.

 جرثقیل خاور

۴.    جرثقیل ماشینی

اگر جرثقیل در قسمت پشتی خودرو نصب شده باشد، به آن جرثقیل ماشینی می‌گویند. خودروی کشنده جرثقیل حتما باید قدرت و توان کافی برای عملکرد جرثقیل را داشته باشد. این نوع جرثقیل نیز همانند جرثقیل‌های خاور سیار بوده و از آن در فضاهای شهری و باز استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای مهم این جرثقیل جابجایی خودروها در سطح شهر است. جرثقیل ماشینی با استفاده از کابل یا زنجیرهای محکم و مقاوم به خودروهای درون شهر متصل شده و آنها را جابجا می‌کنند.

۵.    جرثقیل‌ سقفی

جرثقیل سقفی یا بالابر سقفی یکی از ماشین آلات کاربردی در صنعت بوده که از آن برای جابجایی افقی و عمودی اجسام و حمل بار استفاده می‌شود. از مزیت‌های جرثقیل سقفی می‌توان به انعطاف پذیر بودن در انجام عملیات، ارگونومیک بودن، کاربری آسان و مصرف پایین انرژی اشاره کرد. از این وسیله برای جابجایی اجسام در سوله‌ها، انبار و کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

انواع جرثقیل های کارگاهی

جرثقیل کارگاهی نوعی بالابر هیدرولیکی متحرک بوده که نسبت به دیگر بالابرها ابعاد کوچکی دارد. این نوع جرثقیل دارای چهار چرخ پلاستیکی بوده و از آن برای جابجایی اجسام در کارگاه‌ها و سایر پروژه‌های سبک استفاده می‌شود. جرثقیل‌های کارگاهی قابلیت جابجایی اجسام و بار از ۲۵ تن تا ۲۰۰ تن را دارند. انواع جرثقیل هاکارگاهی متحرک به صورت زیر است:

جرثقیل ثقفی

·       جرثقیل سقفی کارگاهی

یکی از انواع جرثقیل ها کارگاهی متحرک، جرثقیل‌های سقفی هستند. این جرثقیل‌ها در دو نوع تک پل و دو پل طراحی شده‌اند که تیر، قلاب و کابل از اجزای اصلی تشکیل دهنده آنهاست‌. جرثقیل سقفی کارگاهی با حرکت در طول سقف سالن‌های صنعتی، سوله‌ها، انبارها و … اجسام و سایر بارها را جابجا می‌کند.

·       جرثقیل کارگاهی دستی

جرثقیل دستی یکی از انواع جرثقیل ها کارگاهی بوده که در کارخانه‌ها، سوله‌ها، تولیدی‌ها، مغازه‌ها و … کاربرد دارد. به طور کلی از این وسیله برای حمل و نقل و جابجایی اجسام سبک استفاده می‌شود. جرثقیل‌های دستی در سه نوع مکانیکی، الکتریکی و مغناطیسی طراحی شده‌اند.

·       جرثقیل کارگاهی زنجیری

از دیگر انواع جرثقیل ها کارگاهی می‌توان به جرثقیل زنجیری اشاره کرد. این نوع جرثقیل از قلاب، زنجیر و فولادهای محکمی تشکیل شده و قابلیت جابجایی اجسام سنگین را دارد. برای شروع کار با این جرثقیل تنها کافیست اپراتور زنجیر را به طرف پایین بکشد تا دستگاه اجسام سنگین را به سمت بالا هدایت کند. جرثقیل کارگاهی زنجیری برای فعالیت نیاز به برق و روغن نداشته و حتما باید روی زمین قرار گرفته باشد.


مقاله پیشنهادی: بزرگترین جرثقیل جهان کدام است ؟

اپراتور برای کار با جرثقیل ها باید چه شرایطی داشته باشد؟

اپراتورهایی که با جرثقیل کار می‌کنند باید واجد شرایط زیر باشند:

  • این افراد باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.
  • از سلامت جسمانی کاملی برخوردار باشند و بتوانند عکس العمل سریعی نسبت به شرایط از خود نشان دهند. این افراد نباید هیچ گونه مشکل شنوایی و بینایی داشته باشند.
  • یکی از شرایطی که ایمنی جرثقیل را بالا می‌برد، قد مناسب اپراتور است.
  • اپراتور قبل از کار با جرثقیل باید به طور کامل آموزش دیده باشد و در تشخیص فاصله‌ها، ارتفاع و سایر اصول کار با جرثقیل آشنا باشد.
  • قبل از انجام کار با جرثقیل دستگاه را از نظر سالم بودن به خوبی بررسی کند و مجوز لازم برای کار با این وسیله را داشته باشد.

سخن پایانی

جرثقیل یکی از ماشین آلات قدرتمند و کاربردی بوده که نقش مهمی در جابجایی اجسام سنگین دارد. بدون وجود جرثقیل ساخت برج‌های بسیار عظیم، سد سازی، پل سازی و سایر سازه‌های بزرگ روی خشکی غیر ممکن خواهد بود. جرثقیل‌ها انواع بسیار زیادی دارند که در این مقاله به برخی از آنها اشاره کردیم. بالا بودن ایمنی جرثقیل در هنگام کار و توانایی آن در حمل و نقل اجسام سنگین سبب شده تا از این وسیله در پروژه‌های عمرانی بزرگ، سد سازی، پل سازی، جابجایی اجسام و حمل بار در کارخانه‌ها، سوله‌ها و ..‌. مورد استفاده قرار گیرد. برای راحتی کار و کاهش خطرات در پروژه‌های بزرگ، مناسب‌ترین جرثقیل را با توجه به ظرفیت بار آن از مراکز معتبر اجاره کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده ماشین آلات سنگین » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌