تعویض روغن موتورسیکلت چه زمانی باید انجام شود؟

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت

آیا می‏دانید بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت، چه زمانی است؟ تعویض منظم روغن، کلید حفظ موتورسیکلت شما است. تعویض روغن موتور یک روش معمول نگهداری از موتور است که شامل تخلیه روغن قدیمی از موتور و جایگزینی آن با روغن جدید است. این فرایند کمک می‌کند که موتور در بهترین عملکرد خود کار کند و عمر آن افزایش پیدا کند. با توجه به تعداد دفعات استفاده از موتورسیکلت، اکثر سازندگان توصیه می‌کنند روغن موتور را باید بین ۵ تا ۸ هزار کیلومتر تعویض کنید. علاوه بر تعویض روغن، بررسی و تعویض فیلتر روغن برای اطمینان از وجود کثیفی‌ها مهم است. اگر فیلتر مسدود شود می‌تواند کارایی موتور را کاهش دهد، در نتیجه موتور دچار آسیب جدی می‌شود. با ما تا انتها این مقاله از پایگاه مزایدات و مناقصات هزاره همراه باشید.

اهمیت استفاده از روغن در موتورسیکلت

در موتورسیکلت باید از روغن برای روانکاری و محافظت از قطعات متحرک و اجزای داخلی موتور استفاده شود. روغن به کاهش اصطکاک و سایش، همچنین به کارکرد روان و کارآمد موتور کمک می‌کند. روغن می‌تواند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از موتور کمک کند، زیرا از تجمع کثیفی و سایر ذرات که می‌توانند باعث آلودگی شود، جلوگیری می‌کند. روغن می‌تواند با ایجاد مانع بین قطعات متحرک و کاهش ضربه فلز، به کاهش صدای موتور، به خنک نگه داشتن موتور و کاهش گرما کمک می‌کند. از آنجایی که روغن در سرتاسر موتور گردش می‌کند، کمک می‌کند تا گرما از اجزای موتور خارج شود. موتورسیکلت‌ها برای اطمینان از عملکرد مطلوب، نیاز به تعویض منظم روغن دارند، بنابراین بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت را از دست ندهید.

مزایده موتور سیکلت

اهمیت تعویض روغن موتورسیکلت

تعویض روغن موتورسیکلت از این جهت مهم است که به تمیز نگه داشتن موتور و عملکرد روان آن کمک می‌کند. روغن موتور باید به طور مرتب تعویض شود، زیرا با گذشت زمان خراب می‌شود و کارایی آن کمتر می‌شود. هنگام تعویض، روغن قدیمی و مستعمل تخلیه شده و با روغن تازه و نو جایگزین می‌شود. این امر به کاهش اصطکاک و سایش اجزای داخلی موتور کمک می‌کند و عملکرد بهینه و راندمان سوخت را تضمین می‌کند. علاوه بر این، تعویض روغن می‌تواند به شناسایی هرگونه مشکل احتمالی در موتور قبل از تبدیل شدن به مشکلات جدی کمک کند.

تعویض فیلتر روغن نیز مهم است، زیرا به حذف کثیفی‌ها و سایر آلاینده‌هایی که می‌توانند به موتور آسیب برسانند، کمک می‌کند. در نهایت میزان استفاده روغن پس از تعویض آن نیز مهم است. یک موتورسیکلت برای اینکه در شرایط خوبی بماند و به درستی کار کند، به مقدار مناسب روغن نیاز دارد. روغن خیلی کم یا زیاد می‌تواند باعث آسیب یا کاهش عملکرد شود. بنابراین مهم است که پس از اتمام تعویض روغن، سطح آن را بررسی کنید.


مقاله پیشنهادی: نکات مهم در خرید موتور مزایده ای

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت

بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت بستگی به نوع موتورسیکلت، سال تولید، نحوه استفاده از موتور، شرایط آب و هوایی، زمین عبور و مرور و نوع روغن که در موتورسیکلت استفاده می‌شود، دارد. روغن کاملا مصنوعی درجه یک ممکن است بتواند ۱۲ هزار کیلومتر را پیش از نیاز به تعویض، همچنان طی کند اما بهتر است تا ۵ هزار کیلومتر تعویض شود. اگر از روغن نیمه مصنوعی استفاده می‌کنید نیز بهتر است هر ۳ هزار کیلومتر، روغن را تعویض کنید. اما روغن معدنی به دلیل قیمت پایین، می‌تواند تا هزار کیلومتر استفاده، سپس تعویض شود. فارغ از نوع روغن، اگر از موتورسیکلت زیاد استفاده می‌کنید بهتر است بعد از هر ۶ ماه روغن تعویض شود. مطمئن شوید که از نوع و وزن صحیح روغن برای موتورسیکلت استفاده می‌کنید. توصیه می‌شود برای مشاوره دقیق در مورد زمان تعویض روغن و انتخاب نوع روغن از یک مکانیک ماهر مشورت بگیرید.

هترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت

نشانه‌های زمان تعویض روغن موتورسیکلت

اگر چندان به محاسبه کیلومتر برای تعویض روغن علاقمند نیستید، به نشانه‌های غیر طبیعی در موتور توجه کنید. از علائم رایج نیاز به تعویض روغن موتورسیکلت عبارت است از، صدای موتور که بلندتر از حد معمول به نظر می‌رسد، اگر صدای موتور به طور ناگهانی افزایش پیدا کند علت را در کمبود روغن جستجو کنید. اگر دود اگزوز تیره‌تر از حد معمول است، اگر به هنگام کار کردن موتور سر و صدایی زیاد دارد، اگر بوی فلز یا بوی سوختن از موتور استشمام می‌کنید، نشان دهنده زمان تعویض روغن هستند. همچنین اگر در سربالایی موتور دارای لرزش است این لرزش ناشی از سایش قطعات به یکدیگر است که این سایش نیز به دلیل کمبود روغن موتور است. اگر روغن از رنگ روشن به رنگ تیره تغییر رنگ داده است، به این معناست که روغن وظیفه خود را به خوبی انجام و اینک بهترین زمان تعویض روغن موتورسیکلت است.

انواع روغن موتورسیکلت

روغن موتورسیکلت معدنی:

روغن موتورسیکلت معدنی رایج‌ترین نوع روغن است که از نفت تهیه می‌شود. اغلب در موتورهای دو زمانه استفاده می‌شود و ویسکوزیته کمتری نسبت به سایر روغن‌ها دارد.

روغن موتورسیکلت مصنوعی:

روغن‌های مصنوعی برای ارائه عملکرد برتر در مقایسه با روغن‌های معدنی طراحی شده‌اند. آن‌ها به گونه‌ای تولید می‌شوند که روغن کاری و محافظت در برابر سایش را ارائه می‌دهند و اغلب می‌توانند تغییرات شدید دما را بهتر از روغن‌های معدنی کنترل کنند. روغن‌های کاملا مصنوعی حداکثر محافظت در برابر سایش را ایجاد، روانکاری و عملکرد عالی در شرایط دمای شدید را ارائه می‌دهند. آن‌ها نسبت به روغن‌های معدنی گران‌تر هستند، اما محافظت خوبی از موتور دارند. روغن‌های نیمه مصنوعی ترکیبی از روغن‌های مصنوعی و معدنی هستند که قیمت کمتری دارند.


مقاله پیشنهادی: معرفی انواع موتورسیکلت زونتس

رادیاتور روغن موتورسیکلت

سیستم خنک کننده موتورسیکلت، سیستمی است که برای تنظیم دمای موتور در موتورسیکلت استفاده می‌شود. معمولاً از رادیاتور، پمپ آب، ترموستات، شلنگ و فن تشکیل شده است. رادیاتور روغن موتورسیکلت پر از مایع خنک کننده است که گرما را از موتور جذب کرده و به جو منتقل می‌کند، پمپ آب مایع خنک کننده را در اطراف موتور و رادیاتور به گردش در می‌آورد، ترموستات جریان مایع خنک کننده را تنظیم می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا زمانی که موتور به دمای کار بهینه خود رسید، از رادیاتور عبور کند. شلنگ‌ها مایع خنک کننده را بین اجزای سیستم حمل می‌کنند، فن‌ها به خنک کردن رادیاتور در زمانی که خیلی داغ می‌شود، کمک می‌کنند. برای اطمینان از اینکه موتور در موتورسیکلت در اوج عملکرد خود کار می‌کند، مهم است که همه اجزا را در شرایط کاری خوب نگه دارید. بنابراین نگهداری و بازرسی منظم سیستم خنک کننده موتورسیکلت برای جلوگیری از گرمای بیش از حد و تعمیرات پرهزینه ضروری است.

سخن پایانی

روغن موتور باید مرتب بررسی شود تا مطمئن شوید که روغن فاسد نشده است. اگر روغن بیش از حد قدیمی باشد، می‌تواند به موتور آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد. انتخاب نوع روغن مناسب برای موتورسیکلت مهم است، با توجه به نوع موتورسیکلت می‌توانید از انواع روغن معدنی و مصنوعی استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایده خودرو سواری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌