قوانین و مقررات پرداخت مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی چیست؟

همان طور که می‌دانید دولت به منظور پرداخت هزینه‌های مختلف کشور، با استفاده از روش‌های مختلف اقدام به دریافت مالیات می‌کند. مالیات از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است و مالیات تکلیفی تنها یکی از انواع آن به شمار می‌رود. دولت از طریق دریافت این نوع مالیات، درآمد لازم برای سیستم‌های اجرایی را تامین و بودجه لازم برای اجرای پروژه‌ها را تهیه می‌کند. در صورتی که به این موضوع علاقمند هستید، در ادامه این مقاله از سامانه مناقصات و مزایده هزاره همراه ما باشید.

مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات تکلیفی در واقع نمونه‌ای از مالیات است که به حقوق و درآمد اشخاص تعلق می‌گیرد و میزان کسر و نحوه پرداخت آن، طبق قوانین تعریف شده‌ای انجام می‌شود. به عنوان مثال اگر نگاهی به فیش حقوقی خود بیاندازید، مبلغی به عنوان مالیات از حقوق شما کسر شده است، اما خودتان به طور مستقیم آن را پرداخت نکرده‌اید. این مبلغ توسط کارفرما از حقوق شما کسر شده و به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت شده است.

در واقع شما باید این مبلغ را به طور سالیانه به دولت بپردازید، اما در این شیوه مالیات تکلیفی به طور ماهانه توسط کارفرما از حساب شما کسر و به دولت پرداخته می‌شود. این مالیات نیز از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌گردد و برای هر نوع شغل و حرفه‌ای، درصدی متفاوت دارد؛ بنابراین نمی‌توان درصد مشخصی را برای همه اقشار و کسب و کارها مشخص کرد. از انواع این مالیات می‌توان به مالیات تکلیفی اجاره، پزشکان و پیمانکاری اشاره کرد.


مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل اعتراض به مالیات/ قوانین و نحوه اعتراض به مالیات

مالیات تکلیفی اجاره چیست؟

مالیات بر اجاره یکی از انواع مالیات تکلیفی است که طبق ماده ۵۳ و تبصره ۹ قوانین و ضوابط مختلفی دارد. به عنوان مثال زمانی که یک مالک، ملک خود را به شخص حقیقی اجاره داده باشد، باید مالیات را خود بپردازد و مستاجر در این زمینه هیچ مسئولیتی به عهده ندارد.

اما در صورتی که مالک، ملک خود را به یک شخص حقوقی اجاره داده باشد، وظیفه پرداخت مالیات تکلیفی اجاره به عهده خود مستاجر خواهد بود و مالک هیچ مسئولیتی در این حوزه نخواهد داشت. مستاجران برای پرداخت مالیات تکلیفی اجاره، تنها یک ماه مهلت دارند و در صورت عدم توجه به این موضوع و کوتاهی در پرداخت، مشمول جریمه می‌شوند.

مالیات تکلیفی پزشکان

مالیات تکلیفی پزشکان

از دیگر انواع مالیات تکلیفی می‌توان به مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد. این قانون در سال ۸۹ به تصویب رسید و بر اساس آن، تمامی مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها وظیفه دارند به میزان ۱۰ درصد از حقوق پزشکان را به عنوان مالیات تکلیفی کسر و به دولت بپردازند. برای پرداخت این نوع مالیات، می‌توان از سامانه‌ای که توسط سازمان امور مالیاتی معرفی شده استفاده کرد.

مالیات تکلیفی پیمانکاری

مالیات تکلیفی پیمانکاری، نمونه‌ای دیگر از انواع مالیات است که به پروژه‌ها و قراردادهای پیمانکاری تعلق می‌گیرد. در این پروژه‌ها به طور معمول کارفرما در ازای دریافت خدمات از پیمانکار، دستمزدی را برای او در نظر می‌گیرد؛ بنابراین باید قبل از پرداخت دستمزد به پیمانکار، مالیات تکلیفی را از آن کسر کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. از دیگر انواع مالیات تکلیفی می‌توان به مالیات تکلیفی حق الوکاله، حقوق، مضاربه، نقل و انتقال سهام و بیمه اشاره کرد.


مقاله پیشنهادی: مالیات بر ارزش افزوده چیست و چگونه محاسبه میشود؟

جریمه عدم پرداخت مالیات تکلیفی چیست؟

همه افراد حقیقی یا حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند و در صورت عدم توجه به این موضوع مشمول جریمه می‌شوند. میزان جریمه‌ای که برای افراد حقیقی و حقوقی در صورت عدم پرداخت مالیات در نظر گرفته شده، ۱۰ درصد از کل مالیات است. باید این نکته را بدانید که به ازای هر ماه دیر کرد، ۲.۵ درصد به آن افزوده خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است در صورت عدم توجه به این موضوع، ممکن است اداره مالیات از فرد خاطی شکایت کند. در این صورت به مدت ۶ ماه تا ۲ سال حبس تعزیری برای فرد خاطی در نظر گرفته می‌شود؛ بنابراین در پرداخت مالیات سهل انگاری نکنید تا به عواقب تلخ و جبران ناپذیر آن گرفتار نشوید.

ناگفته نماند برای بخشودگی جرایم مالیاتی راهکارهایی نیز وجود دارد؛ بنابراین به هر علتی که مشمول جریمه شده‌اید، تنها کافی است زمان پر کردن اظهارنامه مالیاتی، میزان سود و زیان و مالیات را محاسبه کنید و اقدامات لازم برای پرداخت آن را انجام دهید. ‌در این صورت ممکن است بر اساس تبصره ۱ از ماده ۱۹۰ قانون، ۸۰ درصد از جریمه متعلق یافته به عنوان تسهیلات به شما بخشیده شود.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد مالیات تکلیفی نوعی مالیات است که دولت به منظور تامین هزینه بخش‌های اجرایی آن را از اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت می‌کند. این مالیات توسط کارفرما از حقوق کارمندان کسر شده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می‌شود. مالیات تکلیفی انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مالیات تکلیفی اجاره، پزشکان، پیمانکاری، حق الوکاله، بیمه و غیره اشاره کرد. پرداخت این نوع مالیات باید در موعد مقرر صورت گیرد، در غیر این صورت فرد خاطی مشمول جریمه نقدی می‌شود و در صورت شکایت سازمان امور مالیاتی، حبس تعزیری به مدت ۶ تا ۲۴ ماه برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پیمانکاری تاسیسات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌