انواع پمپ آب صنعتی و کاربرد آن‌ها

پمپ آب

پمپ آب وسیله‌ای مکانیکی است، انواع پمپ آب صنعتی وجود دارند که برای جابه‌جایی، انتقال و بالا کشیدن مایعات مختلف استفاده می‌شوند. این دستگاه برای مکش و بالا کشیدن مایعات، فشار سیال را افزایش می‌دهد. با افزایش فشار، مایعات به ارتفاعات بالاتر و گاها به ارتفاعات پایین‌تر هدایت می‌شوند. عمدتا پمپ آب‌های مدرن با موتور‌های الکتریکی کار می‌کنند. کاربرد انواع پمپ آب صنعتی بسیار گسترده است. از آن در تامین آب برای مصارف شهری، صنعتی، کشاورزی، تصفیه خانه‌های فاضلاب و … استفاده می‌شود. در این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره با ما همراه باشید تا با پمپ آب به طور کلی آشنا شوید.

انواع پمپ آب صنعتی و کاربرد آن‌ها

پمپ آب صنعتی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود و در واقع دسته بندی‌های مختلفی دارد. دسته بندی‌هایی بر اساس کارکرد، روش انتقال انرژی به سیال، جنس متریال، ساختمان داخلی، مایعی که پمپ کار می‌کند، نحوه نصب و…. اما به طور کلی به دو دسته جابه‌جایی مثبت و جابه‌جایی غیر مثبت تقسیم می‌شوند.


مقاله پیشنهادی: انواع کنتور آب و مناقصات آنها

انواع پمپ جابه‌جایی مثبت

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت خود به دسته دورانی و رفت و برگشتی تقسیم می‌شوند. در ادامه با انواع این پمپ‌ها به طور کامل آشنا می‌شوید.

پمپ دورانی

پمپ آب دورانی توسط چرخ دنده پره یا (میل بادامک) جابجایی را انجام می‌دهد. این نوع پمپ‌ها جزو پمپ جابه‌جایی مثبت محسوب می‌شوند. از انواع این پمپ (پمپ دورانی) می‌توان به پمپ دنده‌ای، پمپ پره‌ای، لوب، پیش رس و اسکرو اشاره کرد.

پمپ دنده‌ای

یکی از معمولی‌ترین انواع پمپ آب صنعتی، که برای افزایش قدرت و توان هیدرولیکی سیال استفاده می‌شود، پمپ آب دنده‌ای است. پمپ دنده‌ای با استفاده از چرخ دنده، مایعات را حرکت می‌دهد و از دو نوع چرخ دنده داخلی و خارجی تولید می‌شود. این نوع پمپ به دلیل مقدار مشخص و ثابت، مایع را در هر سیکل جابجا می‌کند.

پمپ لوب

پمپ گوشواره‌ای یا پمپ لوب در صنایع مختلفی همچون: غذایی، کاغذ سازی، دارویی، شیمیایی، کاربرد دارد. علت استفاده فراوان آن، کیفیت بالای بهداشتی، قابل اطمینان بودن و مقاومت این پمپ‌ها در برابر خوردگی‌های محیطی و بخار است.

پمپ پره‌ای

پمپ‌های پره‌ای یا پمپ‌های وین نوعی از پمپ‌های جابجایی مثبت و روتاری هست که از نظر اصول کارکرد با پمپ دنده‌ای شباهت زیادی دارند. در پمپ پره‌ای، پره‌ها روی توری که درون حفره‌ای قرار دارد، نصب می‌شوند. در برخی از مدل‌های پمپ پره‌ای، این پره‌ها با طول‌های مختلف برای حفظ ارتباط دیواره‌ها طراحی و تولید شده‌اند. معمول‌ترین کاربرد انواع پمپ آب صنعتی پمپ پره‌ای در سیستم‌های قدرتی سوپر شارژها و پمپ هیدرولیک فشار بالا است.

مونو پمپ یا پمپ پیش رونده خلا

مونو پمپ‌ها یا پمپ ماردونی، تک اسکرو نیز شناخته می‌شوند. این پمپ توسط حفره‌ای گسسته که روی روتور مارپیچی قرار دارد، سیال را به روش پیش‌برد انتقال می‌دهد. نرخ جریان حجمی انتقال سیال توسط این نوع از پمپ، متناسب با سرعت دور موتور یا سرعت گردش موتور است. این پمپ برای پیش‌رونده خلا بوده و برای اندازه گیری مایعات و سیالات، پمپاژ سیال ویسکوز است.

پمپ آب صنعتی

پمپ پیش رس یا پمپ محیطی

در ادامه انواع پمپ آب صنعتی و کاربرد آنها به پمپ پیش رسی می‌رسیم که محفظه مکش از محفظه تخلیه بزرگ‌تر است. این بزرگ بودن محفظه موجب افت فشار محفظه مکش شده و باعث می‌شود که سیال با شدت بیشتری رانده شود. زمانی که پمپ محیطی روشن می‌شود، سیال از قسمت دهانه مکش به سمت قسمت خروجی هدایت می‌شود.

پمپ اسکرو

پمپ اسکرو حاوی تعدادی اسکرو (پیچ) است. کارکرد این پمپ به گونه‌ای است که با هر دور چرخش مقدار مشخصی سیال را حرکت می‌دهد. با افزایش مقدار دورانی و گردش، دبی سیال نیز افزایش می‌یابد.

پمپ رفت و برگشتی

در این پمپ‏ها انتقال انرژی به صورت دوره آب و پریودیک است. معمولا نیروی محرکه این نوع پمپ‌ها الکترو موتور بوده و پیستون‌ها در این پمپ پایین و بالا می‌روند. عملکرد این سیستم به ترتیب در درون سیلندر مکش ایجاد می‌شود که این عمل موجب می‌شود سیال از دریچه به داخل حرکت کند. با برگشتن پیستون، سیال مکیده ‌شده از دریچه دیگری به خارج از پمپ رانده می‌شود.  این پمپ برای سیالات روغنی و ویسکوزیته استفاده می‌شود. این پمپ به دو دسته پمپ پیستونی شناور و پمپ دیافراگمی تقسیم می‌شود.


مقاله پیشنهادی: مناقصات آب و فاضلاب و اهمیت آن در ادامه حیات ایران و جهان

انواع پمپ جابه‌جایی غیر مثبت

این پمپ با یک پره محرک با حرکت دورانی، انرژی جنبشی را به فشار یا سرعت تبدیل می کند. این نوع پمپ‌ها به دو نوع سانتریفیوژ و خطی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های سانتریفیوژ خود به دسته‎های مختلفی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • از نظر پوسته: پمپ حلزونی، پمپ افشاننده (دیفیوزر)
  • از نظر برش پوسته: پوسته یکپارچه، پوسته چند تکه
  • از نظر پروانه: بر اساس ساختمان مکانیکی به سه نوع باز، نیمه باز و بسته تقسیم می‌شود. بر اساس ورود مایع به پمپ به دو نوع تک مکشه و دو مکشه تقسیم می‌شود. بر اساس جریان مایع به سه دسته پروانه با جریان محوری، پروانه با جریان شعاعی و پروانه با جریان مختلط تقسیم می شود.
  • از نظر تعداد طبقات: یک طبقه یا چند طبقه
  • از نظر جهت دوران پروانه: بکوارد و فوروارد

سخن پایانی

پمپ‌ها از دستگاه‌هایی مهم برای مصارف شخصی، خانگی و صنعتی هستند. ساده‌ترین و معمولی‌ترین پمپ‏ها، پمپ‌هایی هستند که برای رساندن آب به طبقات بالا در یک واحد ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله ما به بررسی انواع پمپ آب صنعتی و کاربرد آنها پرداختیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات تجهیزات آب و فاضلاب » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌