صادرات قیر از ایران؛ فرصتی برای رشد اقتصادی و ثبات منطقه‌ای

صادرات قیر

ایران به هنگام صادرات قیر به ترکیه و سایر کشورها، استانداردها و مقررات بین‌المللی در زمینه حفاظت از محیط زیست، بهداشت و ایمنی را رعایت می‌کند. ایران متعهد است با آزمایش منظم قیر از نظر قوام، ویسکوزیته، چسبندگی، نرمی، نقطه آنیلین، نقطه اشتعال و سایر عوامل مهم، یک محصول با کیفیت را صادر می‌کند. قیر منبع اصلی تولید انرژی، روسازی، آسفالت، راه‌سازی و همچنین سایر کاربردهای صنعتی است. صادرات قیر از ایران عامل مهمی در اقتصاد جهانی است. ایران یکی از تامین کنندگان پیشرو آسفالت و قیر در جهان محسوب می‌شود و به بسیاری از کشورهای خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیا صادرات دارد. صادرات قیر عامل کلیدی اقتصاد در ایران است و زمینه اشتغال و درآمد بسیاری از مردم را فراهم می‌کند. صادرات قیر منبع مهمی برای تامین ارز برای ایران است که به رشد کلی اقتصادی آن کمک می‌کند.در صورتی که به این موضوع علاقمند هستید، در ادامه این مقاله از سامانه مناقصات و مزایده هزاره همراه ما باشید.

نحوه صادرات قیر

صادرات قیر از ایران از طریق دریا

نحوه صادرات قیر از ایران می‎تواند راه دریایی باشد. صادرات از طریق دریا یک روش نسبتاً متداول است. بیشتر صادرات قیر از طریق تنگه هرمز انجام می‌شود و بنادر عمده درگیر در این صادرات بندرعباس و بوشهر هستند. این بنادر مجهز به زیرساخت‌های پیشرفته و پرسنل متخصص برای انجام صادرات قیر به مقاصد مختلف بین المللی به صورت کارآمد و ایمن هستند. برای اطمینان از صادرات قانونی، مقررات و سیاست‌های دولت ایران توسط صادرکنندگان دنبال می‌شود. دولت ایران تدابیر و پروتکل‌های مختلفی را برای حفاظت از محیط زیست و دریاها در جریان این نوع از صادرات وضع کرده است. این اقدامات شامل حصول اطمینان از تجهیز کشتی‌ها برای نگهداری قیر، رعایت تمام مقررات ایمنی و عدم تخلیه غیر قانونی است. در مجموع صادرات قیر از ایران از طریق دریا نسبتا ساده و کارآمد است. قیر از ایران از طریق دریا به کشورهای مختلفی از جمله هند، چین، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، امارات متحده عربی، سنگاپور و مالزی صادر می‌شود.

صادرات قیر از ایران از طریق جاده

ایران علی رغم انزوای نسبی خود از بازار جهانی، با استفاده از دسترسی به مرز زمینی برای صادرات قیر و محصولات مبتنی بر قیر توانسته است به یکی از صادرکنندگان عمده قیر تبدیل شود. ایران به دلیل دسترسی به مرزهای زمینی می‌تواند به راحتی قیر را از طریق کانتینر یا راه آهن به بسیاری از کشورهای همسایه خود صادر کند. کشورهایی که اغلب از طریق زمینی به آن‌ها قیر صادر می‌شوند عبارتند از عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان و سوریه است.

قیر معمولا از طریق جاده از ایران به صورت فله در بشکه‌های ایمن با ظرفیت بالا حمل می‌شود. به منظور اطمینان از حمل و نقل ایمن و مطمئن قیر، قوانین خاصی باید رعایت شود که شامل بازرسی‌های اجباری در هر مرحله از فرایند حمل و نقل است، از بارگیری قیر روی وسایل نقلیه تا زمانی که محموله به مقصد برسد. قبل از خروج از ایران کلیه محموله باید مورد تایید وزارت نفت قرار بگیرد. زمانی که قیر بر روی وسایل نقلیه بارگیری می‌شود، باید در مسیرهای تعیین شده حرکت کند تا به مقصد برسد. این موضوع تضمین می‌کند که قیر در شرایط ایمن باقی می‌ماند و در طول حمل و نقل با مواد خطرناک دیگری تماس پیدا نمی‌کند.

نحوه صادرات قیر

صادرات قیر به ترکیه

صادرات قیر به ترکیه از ایران، برای هر دو کشور ضروری است، زیرا یک منبع مهم درآمد، اشتغال و توسعه اقتصادی است. در ایران تولید قیر به دلیل ذخایر بالای نفت خام و گاز طبیعی کشور افزایش چشمگیری داشته است که این موضوع به صادرات بیشتر قیر به ترکیه منجر شده است. با افزایش تقاضا برای قیر، صادرات قیر ایران نیز افزایش می‌یابد. قیر بخش مهمی از صنعت ساخت و ساز ترکیه است و در جاده‌ها، پل‌ها، ساختمان‌ها و سایر پروژه‌های زیربنایی استفاده می‌شود. صادرات قیر از ایران به ترکیه علاوه بر سود مالی برای هر دو کشور به پایداری بازارهای جهانی نفت نیز کمک می‌کند. در دسترس بودن قیر ایران به تثبیت قیمت‌های جهانی نیز کمک می‌کند و به سایر کشورها امکان دسترسی به منابع سوخت مقرون به صرفه را می‌دهد.

قیمت قیر صادراتی

قیمت قیر صادراتی ایران به عوامل مختلفی از جمله کیفیت، قیمت قیر در بازارهای جهانی، تقاضای جهانی برای قیر، ژئوپلتیک و شرایط اقتصادی منطقه بستگی دارد. علاوه بر این، صادرات قیر ایران مشمول تحریم‌های بین‌المللی است که ممکن است بر قیمت آن نیز تاثیر بگذارد. از دیگر عواملی که می‌تواند در قیمت موثر باشد، می‌توان به بازار بین المللی نفت و گاز و در دسترس بودن منابع جایگزین قیر اشاره کرد. سیاست‌های فعلی دولت ایران نیز می‌تواند بر قیمت قیر اثرگذار باشد. حمل و نقل مورد استفاده برای صادرات در قیمت‌گذاری نقش مهمی دارد. هرگونه تغییر در نرخ ارز می‌تواند بر قیمت تاثیر بگذارد.

تغییر فصل‌ها یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت قیر خواهد بود، چرا که در فصول گرم سال به دلیل افزایش تقاضای قیر برای آسفالت، برای ساخت و ساز جاده‌ها، قیمت قیر افزایش پیدا می‌کند. این امکان وجود دارد که برخی از کشورها نیز شروع به تولید بیشتر قیر کنند که این موضوع می‌تواند تقاضا برای قیر از ایران را کاهش دهد، در نتیجه قیمت قیر صادراتی ایران نیز کاهش پیدا می‌کند. رقابت در بازار بین‌المللی نیز اهمیت بسیاری دارد، اگر رقیبی بتواند قیمت کمتری برای قیر تولیدی خود ارائه دهد، ایران باید قیمت خود را تعدیل کند تا بتواند در گود رقابت باقی بماند. تمام فاکتورهای بیان شده در کاهش و افزایش قیمت قیر صادراتی اثرگذار خواهند بود.

سخن پایانی

صادرات قیر از ایران عامل مهمی در اقتصاد جهانی است. فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند و به سایر کشورها کمک می‌کند تا زیرساخت‌های خود را توسعه دهند. صادرات قیر از ایران به ارتقای ثبات در منطقه کمک می‌کند و ایران را قادر می‌سازد تا روابط اقتصادی قوی با سایر کشورها برقرار کند که به نوبه خود به ثبات سیاسی و صلح منجر می‌شود. ایران در حال حاضر خود را به عنوان تامین کننده قابل اعتماد قیر برای بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و خاورمیانه معرفی کرده است. قطعا صادرات قیر به ترکیه و سایر کشورها از ایران به دلیل عرضه فراوان قیر مرغوب و قابلیت‌های پیشرفته تولید، در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های کارخانجات آسفالت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌