انواع کمپرسور صنعتی و ویژگی‌های آن‌ها

از مزایای ۷ گانه خودروهای برقی تا فرصتی برای تحول در صنعت خودرو

یکی از متداول‌ترین و کاربردی‌ترین ماشین آلات صنعتی که در کارگاه‌ها و کارخانجات صنعتی استفاده می‌شود، کمپرسور صنعتی نام دارد. انواع مختلفی از کمپرسورهای صنعتی در بازار موجود است که صنعت‌گران می‌توانند با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کنند. به طور کلی وظیفه انواع کمپرسورصنعتی متراکم کردن و فشرده‌سازی سیالات تراکم‌پذیر است. به عنوان مثال وظیفه کمپرسور باد در صنعت فشرده سازی و متراکم کردن هوا است. اما کمپرسورهای صنعتی چیست و چه انواعی دارد؟  برای آشنایی بیشتر با کمپرسور صنعتی و جزئیات آن تا پایان این مقاله از پایگاه ملی مناقصه،هزاره با ما همراه باشید.

کمپرسور صنعتی چیست و اجزای آن

هوای فشرده یکی از نیازهای ضروری و اساسی در صنایع تولیدی است، به طوری که بدون وجود این هوا چرخ تولید لنگ خواهد بود. کمپرسورصنعتی با روش‌های مختلفی نیرو را توسط موتور (الکتریکی، دیزلی، بنزینی و …) به هوای فشرده تبدیل می‌کند.‌ اما صنعتگرانی که با انواع کمپرسور صنعتی کار می‌کنند، بد نیست ابتدا با اجزای این وسیله کاربردی آشنا شوند:

·واحد هواساز

یکی از مهم‌ترین بخش‌های انواع کمپرسور صنعتی واحد هوا ساز است. این قسمت از کمپرسور نقش مهمی در کیفیت، کارایی و عملکرد دارد.

·انتقال نیرو

از اجزای تشکیل دهنده انتقال نیرو می‌توان به موتور الکتریکی و تسمه اشاره کرد.‌ نقش انتقال نیرو منتقل کردن هوا به بخش هواساز کمپرسور صنعتی است. این قسمت علاوه بر انتقال هوا در تنظیم اتوماتیک و خودکار میزان هوای ورودی نیز نقش دارد. از مزایای تنظیم مقدار هوا می‌توان به افزایش کارکرد و طول عمر تسمه و انتقال هوا با قدرت و توان بالا اشاره کرد.

کمپرسور دینامیکی

·خنک کننده

انواع کمپرسورصنعتی پس از مدتی کار کردن داغ می‌شوند.‌ سیستم خنک کننده از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری کرده و در نتیجه از به وجود آمدن مشکلات زیادی اعم از خراب شدن بخش‌های مختلف دستگاه جلوگیری می‌کند. بنابراین اگر قصد خرید کمپرسور باد صنعتی را دارید، حتما به سیستم خنک کننده آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

·صدای انواع کمپرسور صنعتی

یکی از مشکلاتی که در کارخانه‌های تولیدی وجود دارد، سر و صدای بالای ناشی از کار دستگاه‌های مختلف است. انواع مختلفی از کمپرسورهای صنعتی در بازار موجود است. توجه به برند، جنس بدنه و قطعات سازنده انواع کمپرسور صنعتی ارتباط مستقیمی با کاهش صدای تولید شده دارد.

‌‌
مقاله پیشنهادی: با بزرگترین شهرک صنعتی ایران آشنا شوید
‌‌

کمپرسور صنعتی چگونه کار می‌کند؟

حجم مشخصی از هوای موجود در محیط توسط کمپرسورصنعتی به مخزن منتقل شده و فشار آن به بالاترین حد ممکن می‌رسد. پس از افزایش فشار هوا کمپرسور به صورت خودکار خاموش می‌شود. متراکم سازی هوا در مخزن کمپرسور با حرکت پیستون انجام می‌شود. هوای متراکم شده در مخزن کمپرسور تا زمانی که مورد استفاده قرار گیرد، در همان جا می‌ماند. با کم شدن فشار هوای موجود در مخزن، کمپرسور روشن شده و عملیات فشرده سازی را انجام می‌دهد.‌

کمپرسور چه انواعی دارد؟

 کمپرسورها انواع مختلفی داشته و با توجه به فاکتورهای مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند. نوع انتقال انرژی از کمپرسور به سیال کمپرسورهای صنعتی را به دو دسته زیر تقسیم‌بندی می‌کند:

·کمپرسورهای دینامیکی

انتقال انرژی به سیال در کمپرسورهای دینامیکی همیشگی و دائمی است. از انواع کمپرسور صنعتی دینامیکی در صنایعی که به فشار پایین و دبی بالا نیاز دارند، استفاده می‌شود.

·کمپرسورهای جابجایی مثبت

یکی از کاربردی‌ترین انواع کمپرسورصنعتی کمپرسورهای جابجایی مثبت است. این نوع کمپرسورها قادرند عملیات فشرده‌سازی را با قدرت بیشتری نسبت به کمپرسورهای دینامیکی انجام دهند.‌ موتور الکتریکی و یا دیزلی نیرو محرکه لازم جهت عملکرد این دستگاه را فراهم می‌کند.

کمپرسور جابه جایی مثبت

نکات مهم و قابل توجه در خرید کمپرسور صنعتی

با توجه به اینکه کمپرسور صنعتی نقش مهمی در فرایند تولید دارد، وجود آن در صنایع تولیدی بسیار ضروری است. با وجود انواع مختلف کمپرسور صنعتی در بازار صنعتگران در هنگام خرید باید به موارد زیر توجه کنند:

  • کمپرسورهای صنعتی هوا را به صورت تک مرحله‌ای، دو مرحله‌ای و چند مرحله‌ای متراکم می‌کنند، که توجه به این مورد در روز خرید کمپرسور باد صنعتی بسیار مهم است.
  • سیستم خنک کننده در کمپرسورهای صنعتی به سه صورت خنک کننده روغن، خنک کننده آب و خنک کننده هوا است. از آنجا که سیستم خنک کننده نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه دارد، بنابراین باید به این موضوع توجه زیادی داشته باشیم.
  • یکی دیگر از نکات مهم در روز خرید کمپرسور بادی صنعتی توجه به نوع درایو است. درایو در انواع مختلف کمپرسور کمربندی، زنجیری، توربینی، موتوری، اتصال با چرخ دنده و یا اتصال به صورت مستقیم است.
  • کمپرسورها در دو نوع روغن کاری شونده و بدون نیاز به روغن ‌کاری طراحی شده‌اند که این مورد نیز می‌تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.
  • برخی کمپرسورها می‌توانند به صورت دائمی و برخی نیز به طور موقت کار کنند. با توجه به نیاز خود در صنعت و مدت زمان استفاده یکی از این دو نوع را انتخاب کنید.
  • از دیگر نکات مهم در روز خرید کمپرسور باد صنعتی می‌توان به مصرف برق (تک فاز و دو فاز بودن)، حجم مخزن، برند دستگاه و در دسترس بودن قطعات و لوازم یدکی آن اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: انواع پمپ آب صنعتی و کاربرد آن‌ها

سخن پایانی

صنایع تولیدی و تجاری برای تولیدات خود به هوای فشرده نیاز دارند. کمپرسورهای صنعتی تجهیزاتی کاربردی در صنعت هستند که وظیفه آنها فشرده سازی هوا است. با توجه به وجود صنایع گوناگون و واحدهای تولید متنوع، انواع مختلفی از کمپرسورهای صنعتی در بازار موجود است. این کمپرسورها از اجزای زیادی تشکیل شده‌اند که وجود هر کدام از آنها برای فشرده‌سازی هوا ضروری است. در روز خرید کمپرسور  باد صنعتی توجه به نوع صنعت، فعالیت، میزان استفاده و حجم هوای مورد نیاز یکی از بهترین و مناسب‌ترین کمپرسورهای صنعتی را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات کمپرسور هوا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌