فرایند ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف

فرایند ترخیص خودرو از پارکینگ پس از توقیف

ترخیص خودرو از پارکینگ یک پروسه نسبتا دشوار به حساب می‌آید که در اکثر مواقع شهروندان در رابطه با این موضوع با چالش‌های مختلفی روبه رو می‌شوند. همانطور که می‌دانید، پس از توقیف خودرو شما توسط پلیس راهنمایی و رانندگی، آن را به پارکینگ می‌برند. توقیف خودرو همواره می‌تواند دلایل مختلفی را به همراه داشته باشد. اما به هر حال دلیل این موضوع هر چیزی هم که باشد، رها شدن از آن موضوعی پیچیده و سردرگم‌ کننده است. اگر شما نیز در رابطه با این موضوع اطلاعاتی ندارید و یا از خود می‌پرسید که مدت زمان ترخیص خودرو از پارکینگ چقدر است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه این مقاله از پایگاه ملی مناقصات کشور،هزاره با ما همراه باشید.

بیشتر درباره ترخیص خودرو از پارکینگ بدانید

همانطور که می‌دانید پس از انجام تخلفات رانندگی، پلیس راهنمایی و رانندگی می‌تواند خودرو شما را ضبط و توقیف کرده و آن را به پارکینگ منتقل کند. در نظر داشته باشید که هزینه حمل و نگهداری خودرو نیز به عهده خود مالک خودرو یا شخص متخلف است. در این شرایط، لازم است مالکان خودرو با ارائه مدارک لازم و پرداخت هزینه‌های مورد نیاز، اقدام به ترخیص خودرو خود از پارکینگ کنند. به اصطلاحی ساده‌تر، فرآیند خروج خودرو شما از پارکینگ را ترخیص خودرو از پارکینگ می‌گویند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای راحت‌تر کردن فرآیند ترخیص خودرو از پارکینگ و کاهش مدت زمان ترخیص خودرو از پارکینگ، هرچه سریعتر اقدامات مربوطه را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو از پارکینگ

برای کاهش مدت زمان ترخیص خودرو از پارکینگ بهتر است قبل از مراجعه به مرکز مورد نظر، مدارک لازم را به همراه داشته باشید، این مدارک عبارتند از:

  • سند مالکیت یا همان برگ سبز خودرو
  • کارت ملی مالک
  • گواهینامه شخص متخلف
  • کارت ماشین
  • بیمه شخص ثالث خودرو
  • مدرک عدم خلافی جرایم رانندگی
  • برگه معرفی به ستاد ترخیص از سمت راهنمایی رانندگی
  • برگه پرداخت شده عوارض شهری
  • برگه جریمه خودرو هنگام تخلف
  • خرید پوشه
  • نامه از مالک خودرو (اگر مالک خودرو نمی‌تواند در مراکز حضور داشته باشد)
  • فتوکپی تمامی مدارک بالا

مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع پارکینگ و مزایده پارکینگ

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ

زمان ترخیص‌خودرو، به منظور کاهش مدت زمان ترخیص‌خودرو از پارکینگ می‌توانید با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل کنید و پس از گرفتن استعلام خودرو توقیف شده، آدرس پارکینگی که خودرو را به آن منتقل کرده‌اند را پیدا کنید. اما اگر خودروی شما به پارکینگ راهور منتقل شده است، می‌توانید خیلی راحت با برقراری تماس با پلیس ۱۱۰ آدرس و نام پارکینگ راهور را بیابید.

توجه داشته باشید که فعالیت ستاد ترخیص خلافی خودرو، از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود؛ بنابراین بهتر است جهت کاهش مدت زمان ترخیص‌خودرو، کارها و اقدامات لازم را فردای روزی که خودروی شما توقیف می‌شود، انجام دهید. جهت ترخیص‌خودرو خود باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. پس از تهیه و آماده کردن مدارک مورد نیاز و گرفتن فتوکپی از هر یک، لازم است تا به اداره ترخیص خودرو مراجعه کنید. لازم است تا در ستاد، به خریداری پوشه بپردازید و پس از دریافت برگه ترخیص آن را تکمیل کنید.
  2. در این مرحله کارکنان ستاد، مراحل قانونی ترخیص‌خودرو را به شما توضیح می‌دهند. پس از آن، اگر مدارک شما کامل باشد، با پرداخت هزینه جرثقیل می‌توانید خودروی توقیف شده خود را ترخیص کنید.
  3. ارائه و بررسی این مدارک به طور معمول حدود یک ساعت طول می‌کشد. پس از گذشت این مدت زمان، با گرفتن برگه ترخیص و در دست داشتن اصل مدارک شناسایی می‌توانید به آن پارکینگی که خودرو شما در آن توقیف شده است مراجعه کنید و خودرو خود را ترخیص نمایید. توجه داشته باشید که اگر هزینه یدک کش و جرثقیل را پیش‌تر پرداخت نکرده‌اید، می‌توانید این کار را در پارکینگ نیز انجام دهید.
ترخیص خودرو از پارکینگ

مدت زمان ترخیص‌خودرو از پارکینگ

یکی از مسائل مهمی که افراد هنگام توقیف خودرو به آن توجه دارند این است که مدت زمان ترخیص‌خودرو از پارکینگ چقدر است؟ پیش‌تر به عواملی که در تعیین این مدت زمان دخیل هستند اشاره کردیم. کاملا بدیهی است که اگر اقدامات مربوط به ترخیص‌خودرو را پشت گوش بیندازید، مدت زمان ترخیص‌خودرو از پارکینگ نیز طولانی‌تر خواهد شد. اما اگر پس از توقیف خودرو فورا به انجام اقدامات ترخیص آن بپردازید، زودتر می‌توانید خودرو خود را از پارکینگ آزاد کنید.

به طور کلی مدت زمان انجام این کار به خود شما بستگی دارد. اما اگر برای آزاد کردن خودرو خود از پارکینگ اقدام نموده‌اید و می‌خواهید بدانید که انجام روند ترخیص‌خودرو چقدر طول می‌کشد، بایستی بدانید که پس از گذشت ۲۴ ساعت از مدت زمان توقیف خودرو، می‌توانید آن را از پارکینگ ترخیص کنید.


مقاله پیشنهادی: مزایده خودرو توقیفی به چه صورت برگزار می شود؟

نکات مهم در رابطه با ترخیص خودرو از پارکینگ

ممکن است یکی از مدارک‌ مورد نیاز برای ترخیص خودرو در دسترس شما نباشد و از خود بپرسید که در این صورت چه اتفاقی می‌افتد؟

  • کاملا مشخص است که اگر مدارک مورد نیاز شما برای ترخیص‌خودرو ناقص باشد و مراجعه به ستاد ترخیص خودرو را به تعویق بیندازید، مدت زمان ترخیص‌خودرو از پارکینگ به طول می‌انجامد و این امر نیز باعث می‌شود تا هزینه‌های نسبتا زیادی جهت انجام‌ این کار را صرف نمایید.
  • علاوه بر این مورد، لازم است تا سیستم تعلیق و بدنه خودرو را در همان روز مورد بررسی قرار دهید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • بهتر است که به مکان‌های پارکینگ ممنوع توجه داشته باشید؛ زیرا ممکن است که خودرو شما در همان روز بر اثر تخلف به صورت مجدد توقیف شود.
  • لازم به ذکر است که به غیر از برقراری تماس با پلیس ۱۱۰ شما می‌توانید، استعلام خودرو خود را از طریق پیامک نیز دریافت نمایید. برای انجام این کار، بایستی شماره پلاک خود را بدون فاصله به سرشماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ ارسال کنید.

ترخیص خودرو از پارکینگ

طبق قانون در کلیه تصادفاتی که باعث صدمه جسمی و بدنی به شخص ثالث یا فوت او می شود، خودروی راننده مقصر باید به پارکینگ منتقل شود. در واقع در این شرایط خودرویی که تصادف کرده نوعی مدرک برای دادگاه محسوب می شود. یعنی اگر خدای ناکرده یک یا چند نفر از سرنشینان خودروی مقابل یا حتی یک عابر پیاده در این تصادف مجروح شوند، خودروی مسبب تصادف توقیف می شود و تا تصمیم دادگاه در پارکینگ می ماند.

در برخی موارد، به خصوص اگر تصادف منجر به فوت شود، هم خودروی مقصر و هم خودروی مجروح به پارکینگ منتقل می شوند. در این شرایط کارشناس راهنمایی و رانندگی میزان گناه هر راننده را مشخص می کند. اگر راننده دیگر ۱۰۰ درصد مقصر باشد، مالک خودروی آسیب دیده می تواند نسبت به رفع توقیف خودروی خود اقدام کند.

در نهایت پس از تعیین تخصیص پرونده تصادف در دادگاه به همراه مدارک لازم از قبیل گواهی عدم خلافی وسیله نقلیه و جبران خسارت پارکینگ در صورت وقوع تصادف به پارکینگ مورد نظر مراجعه و خودروی توقیفی را تحویل بگیرید.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ بعد از تصادف با بیمه شخص ثالث

پس از مشخص شدن مراحل قانونی پرداخت دیه از راننده مقصر می توانید نسبت به رفع توقیف خودرو و ترخیص آن از پارکینگ اقدام کنید. در صورتی که راننده مقصر دارای بیمه شخص ثالث باشد می تواند بیمه نامه خود را به دادگاه ارائه و درخواست دریافت گواهی ترخیص خودرو از پارکینگ پلیس را بنماید. البته باید منتظر بمانید تا زیان دیده گزارشی از راننده مسبب تصادف به دادسرا یا کلانتری ارائه کند.

قاضی پرونده مدت بیمه نامه را بررسی می کند و در صورت معتبر بودن و پرداخت خسارت جانی توسط شرکت بیمه نامه و اجازه ترخیص خودرو از پارکینگ توقیف شده صادر می شود. سپس راننده و مالک باید با اصل مدارک خودرو و قبض خلافی پارکینگ و پارکینگ به پارکینگ مورد نظر مراجعه کنند.

توجه داشته باشید که ترخیص خودرویی که به دلیل تصادف در پارکینگ پلیس راهنمایی و رانندگی بوده نیاز به وقت قبلی ندارد.

نکته مهم: اگر خودرو مقصر تصادف تاکسی است و در واقع وسیله کسب درآمد راننده است، در برخی شرایط می توانید از مسئولان بخواهید خودرو را توقیف نکنند و تا تصمیم قاضی در پارکینگ باقی نماند. برای این کار باید درخواست خود را به قاضی ارائه دهید تا او دستور موقت رفع توقیف را صادر کند.

اگر راننده مسبب حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد تکلیف خودرو توقیفی چه می شود؟

در صورتی که خودروی مقصری که توقیف شده بیمه شخص ثالث نداشته باشد یا مدت بیمه نامه منقضی شده باشد چگونه خودرو را پس از تصادف از پارکینگ خارج کنیم؟

در این شرایط همچنان می توانید خودرو را تحویل بگیرید اما زمان بیشتری می برد و باید مراحل اداری بیشتری را طی کنید. واقعیت این است که تا دیه پرداخت نشده و حقایق پرونده روشن نشود، خودرو ترخیص نمی شود، بنابراین مقصر باید خسارت وارده را خودش بپردازد یا مثلا صندوق تامین خسارت بدنی ضمانت پرداخت غرامت را بدهد.

یعنی اگر تضمینی برای پرداخت خسارت وارده به مصدوم ارائه نشود، خودروی راننده مقصر توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف و در پارکینگ باقی می ماند.

مراحل ترخیص خودرو توقیفی از پارکینگ

پس از توقیف خودرو باید مراحل اداری را برای رفع توقیف طی کنید. اما قبل از آن باید بدانید که خودروی خود در چه وضعیتی قرار دارد و در کدام پارکینگ قرار دارد. برای استعلام وضعیت خودرو راه های مختلفی وجود دارد: اگر خودروی شما توسط مامور راهنمایی و رانندگی توقیف شده است، می توانید برای اطلاع از پارکینگ مورد نظر با او تماس بگیرید.

همچنین در اغلب موارد نام و نشانی پارکینگ به شماره تلفن همراه صاحب خودروی توقیفی نیز ارسال می شود. راه دیگر تماس با پلیس با شماره ۱۱۰ است و با ارائه اطلاعات مالک و خودرو می توانید از وضعیت خودرو مطلع شوید. آخرین راه ارسال شماره پلاک به شماره ۳۰۰۵۳۵۳ خواهد بود که محل پارک خودروی توقیفی را به شما اعلام می کند.

هنگامی که خودروی توقیف شده را پیدا کردید، نوبت به انجام مراحل اداری برای رفع توقیف می رسد. با مراجعه به پارکینگ مجوز ترخیص خودرو را دریافت می کنید و باید با مدارک لازم به مراکز ترخیص خودرو مراجعه کنید. پس از تایید پلیس به پارکینگ باز می گردید و با هزینه هایی از جمله هزینه پارک خودرو و جرثقیل خودرو را دریافت خواهید کرد.

مواظب باشید بدون برگ سبز که در واقع سند مالکیت است نمی توانید خودرو را ترخیص کنید. همچنین حضور مالک یا وکیل جهت ارجاع به مراکز رفع توقیف الزامی خواهد بود. در نهایت باید بدانید که رفع توقیف و ترخیص وسیله نقلیه بدون سند رسمی خودرو و با استفاده از قولنامه امکان پذیر نیست.

پلیس راهنمایی و رانندگی به منظور رفع مشکلات شهروندان و انجام سریعتر روند رفع توقیف خودرو ها، امکان ترخیص آنلاین از پارکینگ را فراهم کرد. برای این منظور مالکان خودرو های توقیفی باید برنامه «پلیس من» را دانلود کرده و در قسمت ترافیک گزینه ترخیص خودرو از پارکینگ را انتخاب کنند. پس از انجام مراحل احراز هویت، اطلاعاتی مانند کد ملی و شماره تماس وارد سامانه ترخیص کالا از پارکینگ می شود.

پس از این مرحله مالک باید پلاک خود را وارد کرده و جریمه را به صورت آنلاین پرداخت کند. در مرحله بعد شرایط اعلام شده را بپذیرید و گزینه تحویل و نحوه توقیف را تعیین کنید. در نهایت یک پیامک به شماره تلفن همراه مالک ارسال می شود و می تواند به پارکینگ رفته و خودروی خود را تحویل بگیرد.

مدت زمان مزایده خودرو

پس از توقیف خودرو کارشناس جهت ارزیابی قیمت تعیین می گردد و پس از تایید نظریه کارشناس و عدم اعتراض به ارزیابی زمان مزایده با فاصله حداقل یک ماه تعیین می گردد.

سخن پایانی

توجه داشته باشید که توقیف خودرو از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، ممکن است که برای هر شخصی پیش آید. اما نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است که در این زمان بهتر است که به جای دستپاچگی، مدارک لازم برای ترخیص خودرو را آماده کنید و به مراکز فوق مراجعه نمایید. مطمئنا با انجام این امور، می‌توانید مدت زمان ترخیص خودرو از پارکینگ را کاهش دهید. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید، از شما سپاسگزاریم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های قطعات خودرو » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سوالات متداول

شرایط ترخیص خودرو از پارکینگ بدون مالک چگونه است؟

ترخیص خودرو از پارکینگ بدون حضور مالک قانونی خودرو امکان پذیر نخواهد بود، مگر اینکه نماینده قانونی وی با وکالت نامه معتبر به مراکز ترخیص خودرو مراجعه کند.

پیامک ترخیص خودرو از پارکینگ چقدر طول میکشد؟

زمان ارسال پیامک بسته به شرایط و روند ترخیص ممکن است متفاوت باشد. بهتر است صبور باشید و اگر بعد از مدت ها پیامکی دریافت نکردید با سازمان ذیصلاح تماس بگیرید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌