صادرات زعفران ایرانی و معادلات تجاری آن

صادرات زعفران ایرانی و معادلات تجاری آن

زعفران یکی محصولات صادراتی با ارزش بوده که علاوه بر مصارف غذایی در تولید مواد اولیه دارویی نیز نقش دارد. تجارت زعفران نقش مهمی در اشتغالزایی، اقتصاد کشور و اقتصاد جهانی دارد. سالانه حجم زیادی از زعفران در سراسر دنیا به امر صادرات اختصاص داده می‌شود. ایران جزو یکی از برترین و بزرگترین تولیدکنندگان زعفران در دنیا بوده اما صادرات‌زعفران در این کشور خیلی بالا نیست. در ادامه این مطلب از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره قصد داریم شما را با صادرات زعفران و حداقل سرمایه برای صادرات این محصول آشنا کنیم.

صادرات زعفران چگونه انجام می‌شود؟

امروزه صادرات زعفران به دو شکل زیر صورت می‌گیرد:

· زعفران فله ای

صادرات زعفران به صورت فله ای در وزن‌های نیم و یک کیلوگرمی انجام می‌گیرد. بد نیست بدانید که بیشتر زعفران صادر شده از ایران به صورت فله ای انجام می‌گیرد.

· زعفران بسته بندی

گاهی زعفران توسط شرکت‌های مختلف با برندهای متنوع بسته بندی شده و به کشورهای مختلف صادر می‌شود‌ وزن زعفران‎های بسته بندی متغیر بوده و زیر ۳۰ گرم است.

مزرعه زعفران

چگونه کیفیت رعفران صادراتی را بالا ببریم؟

همانگونه که می‌دانید حفظ کیفیت محصولات صادراتی از جمله موارد مهمی است که صادر کنندگان باید به آن توجه کنند. با انجام راه‌های زیر می‌توانید کیفیت زعفران صادراتی را افزایش دهید:

  1. برداشت به موقع زعفران تا حد زیادی می‌تواند در کیفیت زعفران صادراتی موثر باشد. برداشت دیر هنگام زعفران سبب برخورد نور خورشید به آن شده که سبب آسیب به کلاله و چسبیدن گرده‌های گل به کلاله می‌شود. افت کیفیت کلاله از رنگ دهی و کیفیت زعفران می‌کاهد‌.
  2. یکی از مواردی که کیفیت زعفران صادراتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، نحوه خشک شدن آن است. خشک کردن زعفران به دو  صورت سنتی و مدرن انجام می‌شود. خشک کردن به روش سنتی احتمال بروز انواع قارچ و کپک را افزایش می‌دهد. امروزه خشک کردن زعفران با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته خشک کن انجام می‌گیرد. عملیات خشک کردن باید به اندازه کافی صورت گیرد. خشک شدن بیش از حد زعفران سبب تیره شدن و افت کیفیت کلاله می‌شود. در صورتی که زعفران به اندازه کافی خشک نشود، موجب کپک زدگی زعفران خواهد شد.
  3. یکی از مهم‌ترین نکات پس از خشک کردن زعفران، انبارداری آن است. فضای انبار باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد تا از آسیب دیدن و کپک زدگی زعفران جلوگیری شود. نور و رطوبت تا حد زیادی می‌توانند کیفیت زعفران را تحت تاثیر قرار دهند.
  4. قبل از صادرات زعفران موسسه استاندارد بین المللی ایزو باید گواهینامه ای جهت اصالت و کیفیت زعفران صادر کند تا امر صادرات به راحتی و با موفقیت انجام گیرد.

مقاله پیشنهادی: بهترین محصولات گلخانه ای ایران برای صادرات کدام است؟

مالیات صادرات زعفران چقدر است؟

زعفران یکی از محصولات با ارزش و گرانبها بوده که صادرات آن با سود بالایی همراه است. همه افراد دوست دارند از طریق صادرات زعفران به درآمد بالایی برسند. تجارت زعفران تنها از طریق کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی امکان پذیر است. از مزایای صادرات زعفران از علاوه بر سود بالای آن می‌توان عدم پرداخت مالیات اشاره کرد. تجاری که صادرات زعفران بسته بندی و فله‌ای را انجام می‌دهند، از پرداخت مالیات صادرات زعفران معاف خواهند بود‌.

حداقل سرمایه برای صادرات زعفران چقدر است؟

یکی از سوالاتی که افراد قبل از صادرات زعفران از خود می‌پرسند این است که حداقل سرمایه برای صادرات زعفران چقدر است؟

به طور کلی صادرات زعفران نیازمند اخذ مجوز و گذارندن مراحل قانونی زیادی بوده که نیاز به پرداخت هزینه دارد.  مجوزهای لازم برای صادر کردن زعفران شامل گواهی بهداشت، کارت بازرگانی و  گواهی استاندارد بوده که اخذ هر کدام از آنها مستلزم پرداخت هزینه است. علاوه بر این موارد افراد برای صادرات زعفران ابتدا باید این کالا را خریداری کرده باشند.

زعفران صادراتی

شرایط صادرات زعفران به دبی

امارت به عنوان یکی از برترین و بزرگترین مرکز تجاری بین المللی در دنیا شناخته می‌شود‌‌. دبی یکی از شهرهای واقع در امارت بوده و بهترین گزینه جهت صادرات زعفران محسوب می‌‌شود. اگر قصد صادرات زعفران به دبی را دارید، ابتدا بهتر است وارد کنندگان این محصول در دبی را بشناسید. پس از شناسایی وارد کنندگان با آنها ارتباط برقرار کرده و زعفران فله ای و بسته بندی خود را در اختیار آنها قرار دهید.

مراحل صادرات زعفران

تاجران و شرکت‏های تجاری برای صادرات زعفران  باید مراحل  زیر را پشت سر بگدارند:

·تعیین هدف

فردی که قصد صادرات زعفران را دارد ابتدا باید بداند که هدفش از صادرات این محصول چیست؟ می‌خواهد زعفران را به چه صورتی (فله و یا بسته بندی)  و به چه کشوری صادر کند؟ چه مقدار زعفران باید بخرد؟ آیا خودش کشت زعفران انجام داده و یا باید تهیه کند؟ و … پاسخ دادن به تمامی این سوالات امر صادرات را آسانتر کرده و شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

· آشنایی با بازار بین المللی

قبل از صادرات‌زعفران ابتدا باید با کشورهای وارد کننده زعفران به خوبی آشنا شوید و راه نفوذ به بازارهای بین المللی را فرا بگیرید. ‌کشورهای مختلف زعفران را به روش‌های مختلفی مصرف می‌کنند که این امر می‌تواند در صادرات بسیار موثر باشد.‌ مثلا کشور عراق از رنگ و عطر زعفران بیشتر استفاده کرده، ترکیه آن را در اختیار توریست‌ها قرار داده و زعفران در اسپانیا کاربرد دارویی دارد.

· بسته بندی زعفران

اگر قصد دارید زعفران را به صورت بسته بندی صادر کنید، به بسته بندی آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. هر چه بسته بندی محصول شکیل‌تر، زیبا و مناسب‌تر باشد، بازار فروش بیشتری دارد.


مقاله پیشنهادی: نقش گلخانه صنعتی در تولید پایدار محصولات کشاورزی

· قیمت

بعد از بسته بندی زعفران، نوبت به قیمت گذاری می‌رسد. اگر در زمینه قیمت زعفران‌صادراتی هیچ گونه اطلاعاتی ندارید، از کمیسیون نرخ گذاری کمک بگیرید. در این مرحله شما باید قیمت نهایی و روش پرداخت را مشخص کنید و به اطلاع کشور وارد کننده برسانید‌‌.

·بیمه

یکی از مهم‌ترین مواردی که در صادرات‌زعفران باید مورد توجه قرار گیرد، بیمه است. برای جلوگیری از حوادث احتمالی، آسیب به بار و ضررهای مالی حتما از بیمه صادرات‌زعفران استفاده کنید.

سخن پایانی

ایران یکی از برترین و بزرگترین تولید کنندگان زعفران در دنیا بوده که سالانه بخشی از آن را به کشورهای مختلفی صادر می‌کند‌. صادرات‌زعفران برای کشور ایران با سود بالایی همراه بوده و موجب بهبود اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی شده است‌. تجارت زعفران بدون وجود مجوزهای لازم از جمله کارت بازرگانی امکان پذیر نیست. در این مقاله شما را با صادرات‌زعفران به دبی، مالیات صادرات زعفران و حداقل سرمایه برای صادرات این محصول آشنا کردیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات مواد غذایی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌