راهنمای کامل کاپوتاژ خودرو برای خروج از کشور

راهنمای کامل کاپوتاژ خودرو برای خروج از کشور

به شکل کلی کلمه کاپوتاژ به معنای حمل کالا از گمرک یک کشور به کشوری دیگر است. این نوع حمل‌ونقل می‌تواند از راه دریا، رودخانه‌های مرزی، خطوط ریلی، جاده‌ و حتی هوایی انجام شود. ولی در اینجا کاپوتاژ به معنای دریافت مجوز برای خروج از کشور و همچنین سفر با ماشین شخصی به ترکیه است. در کشور ما این مجوز را اداره گمرکات صادر می‌کند. البته برای کاپوتاژ خودرو، درخواست صدور گواهینامه بین‌المللی، از جمله مواردی است که حتما باید آن را دریافت کنید.در ادامه این مقاله از پایگاه ملی مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

مدارک مورد نیاز برای کاپوتاژ ماشین

مدارکی که جهت صدور کاپوتاژ ماشین مورد نیاز است، موارد زیر هستند:

  • اصل کارت خودرو
  • اصل بیمه‌نامه ایرانی
  • برگ سبز خودرو
  • سند کارخانه
  • اصل گواهینامه رانندگی معتبر با حداقل اعتبار ۱ ماه برای گواهینامه بین‌المللی ۱ ساله
  • اصل گواهینامه بین‌المللی پیشین (در صورت داشتن)
  • اصل گذرنامه و کپی صفحه اول آن با حداقل ۶ ماه تاریخ انقضا
  • ۴ عدد عکس ۴×۳ برای صدور گواهینامه بین‌المللی
  • مراجعه با خودروی شخصی

مراحل دریافت کاپوتاژ خودرو

پس از مهیا کردن مدارک می‌توانید با ارائه آن‌ها به ادارات گمرکات کشور، برگه کاپوتاژ ماشین خود را دریافت نمایید. بعد از صدور پروانه خروج موقت از اداره گمرک، می‌بایست به کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور مراجعه شود.

یکی از مدارکی که در آن‌جا صادر می‌شود، گواهینامه بین‌المللی است. برای دریافت این گواهینامه به همراه داشتن گذرنامه و تکمیل فرم درخواست به زبان فارسی و لاتین الزامی است. سپس باید برای اخذ دفترچه بین‌المللی که حاوی اطلاعات ماشین و راننده است و شماره سریال منحصربه‌فرد دارد، اقدام نمود. برای داشتن شرایط کاپوتاژ ماشین به ترکیه دریافت این مجوز نیز لازم است.

برای این دفترچه باید مدارکی مانند اصل پروانه خروج موقت، اصل گذرنامه مالک یا راننده ماشین و تکمیل فرم‌های مربوطه را به همراه داشته باشید. بعد از دریافت تمامی مدارک، می‌توانید پلاک ترانزیت خود را تحویل بگیرید. البته علاوه بر تکمیل فرم‌ها و دریافت مدارک، ماشین شما باید وزن شود. برای انجام این کار، اتومبیل شما روی باسکول قرار داده می‌شود. صندوق را خالی کرده و خودتان نیز از خودرو پیاده شوید.

زمان مورد نیاز برای کاپوتاژ ماشین

در صورتی‌که مدارک مورد نیاز را از قبل آماده کرده‌اید، کاپوتاژ ماشین به یک روز زمان نیاز دارد. اگر بخواهیم به شکل دقیق بگوییم، دریافت برگه کاپوتاژ از گمرک در صورت تکمیل بودن تمامی مدارک، تقریبا ۲ ساعت طول می‌کشد. همچنین صدور گواهینامه بین‌المللی، دریافت پلاک ترانزیتی و دفترچه مالکیت بین‌المللی حدودا یک ساعت زمان می‌برد.

یک مجوز کاپوتاژ ماشین فقط یک ‌سال اعتبار دارد. در صورتی‌که اعتبار این مجوز کم‌تر از یک ماه باشد، برای خروج از کشور باید آن را تمدید نمایید. به این نکته توجه کنید که در زمان اتمام اعتبار مجوز کاپوتاژ ماشین، می‌بایست به گمرک مراجعه کرده و برگه را ابطال کنید. در غیر این صورت، شما به شکل روزانه جریمه می‌شوید.

مدارک مورد نیاز کاپوتاژ

چه ماشین‌هایی کاپوتاژ می‌شوند

سوالی که بیشترین تکرار را در بین مسافران دارد، این است که چه ماشین‌هایی کاپوتاژ می‌شوند؟ این سوال را این‌گونه پاسخ می‌دهیم که، به شکل کلی شما هیچ‌گونه محدودیتی برای کاپوتاژ خودرو ندارید.

براساس آیین‌نامه گمرک اگر سن خودروی شما برای کاپوتاژ بالای ۲۰ سال باشد، باید از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز دریافت کنید. بنابراین، اگر ماشین شما جدید است یا کم‌تر از ۲۰ سال سن دارد، هیچ محدودیتی جهت کاپوتاژ آن نخواهید داشت.

مطابق با اعلام کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور برخی از کشورها در مقاطع زمانی مختلف، محدودیت‌هایی برای مدل ماشین جهت کاپوتاژ دارند. برای اطلاع از آخرین شرایط کاپوتاژ ماشین، با کارشناسان صدور اسناد کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کشور در تماس باشید.

هزینه کاپوتاژ خودرو

برای پرداخت هزینه‌های گمرک، دریافت مجوز کاپوتاژ و هزینه‌های مربوطه، توجه کنید که هر یک از خدمات لازم تعرفه مشخصی دارد. هرگونه هزینه کاپوتاژ خودرو و این‌گونه خدمات را کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تعیین می‌کند:

هزینه کاپوتاژ خودرو سال ۱۴۰۲
مدرکهزینه
هزینه برگ کاپوتاژ (دریافت برگ خروج موقت خودرو از گمرک)۲۵۰ هزار تومان
ترجمه گواهینامه بین‌المللی (یک ‌ساله)۳۵۶ هزار تومان
 ترجمه گواهینامه بین‌المللی (سه ساله)یک میلیون و ۱۱۰ هزار تومان
دفترچه مالکیت۳۳۷ هزار تومان
پلاک ترانزیت خودرویک میلیون و ۷۵ هزار تومان
علامت های CDو  IR ۱۳ هزار تومان
کارنت دو پاساژ ۵ برگی (اختیاری)۸۹۲ هزار تومان
تاییدیه سوابق مدارک بین‌المللی (گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت و غیره)۵۰ هزار تومان

 کاپوتاژ ماشین به عراق

افراد زیادی مشتاق سفر به کشور عراق با خودروی شخصی خود هستند و این اشتیاق در ایام محرم، به اوج خود می‌رسد. در حالت عادی سفر به عراق، از مرزهای زمینی مشترک انجام می‌پذیرد. برای بردن خودرو شخصی خود، شرایط کاپوتاژ ماشین به عراق بر اساس آن‌چه که گفته شد انجام می‌شود.

توجه داشته باشید که شما برای کاپوتاژ ماشین خود باید به اداره گمرک شهری که ساکن آن هستید، مراجعه کنید. توصیه می‌شود چند روز پش از سفر به عراق، مراحل دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین به عراق را طی کنید. هزینه کاپوتاژ ماشین نیز براساس جدول بالا بوده و برای تمامی شهرها نیز یکسان است.

نکات مهم مربوط به کاپوتاژ خودرو

در زمان دریافت مجوز کاپوتاژ ماشین، نکات زیر را در نظر بگیرید تا مشمول جریمه نشوید:

  • اگر مجوز کاپوتاژ ماشین شما اعتبار دارد و قصد فروش آن را دارید، حتما آن را باطل نمایید.
  • در صورتی‌ که از قبل مجوز کاپوتاژ داشته و قصد تمدید آن را دارید، نیاز نیست هزینه پلاک و برچسب IR را پرداخت کنید.
  • استفاده کردن از پلاک ترانزیتی روی خودروی دیگر، جرم محسوب می‌شود.
  • پیش از سفر به هر کشور، در ابتدا در مورد قوانین رانندگی آن کشور اطلاعات کسب کنید تا با مشکل مواجه نشوید.
  • اگر پلاک ترانزیت نصب کردید، نمی‌توانید داخل کشور رانندگی کنید.

سخن پایانی

در ابتدا ممکن است لغت کاپوتاژ تا حدودی نا آشنا و غیرعادی به نظر بیاید. ولی حمل‌ونقل کالا به شکل مستقیم و گسترده و همچنین، رفت‌وآمد شخص از یک کشور به دیگر کشورها کاپوتاژ نام دارد. در کل کاپوتاژ یعنی اگر شما قصد سفر به یک کشور خارجی با ماشین را داشته باشید، باید از اداره گمرکات مجوز دریافت کنید. اعتباری که برای مجوز کاپوتاژ در نظر گرفته می‌شود، دقیقا یک سال است و پس از آن باید تمدید گردد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های امور گمرکی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌