شناخت سازمان ملی زمین و مسکن و فعالیت‌های آن

سازمان ملی زمین و مسکن

سازمان ملی زمین و مسکن، یک شرکت دولتی است که در زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. این سازمان یک ارگان حقوقی و مستقل است که به‌ شکل شرکت سهامی ‌خاص و برای مدت نامحدود اداره می‌شود. همچنین این سازمان استقلال مالی دارد. این ارگان در سال ۱۳۹۰ بعد از ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، فعالیت خود را شروع کرد. .در ادامه این مقاله از سایت مناقصات و مزایدات کشور، هزاره همراه باشید.

تاریخچه سازمان ملی زمین و مسکن

تا قبل از شهریور ۱۳۷۲ سازمان ملی زمین و مسکن را با نام سازمان زمین شهری می‌شناختند. آن سازمان بر اساس قانون تجارت، اساسنامه و مقررات شرکت‌های دولتی اداره می‌شد. تا پیش از تاریخ عنوان شده، این سازمان به وزارت مسکن و شهرسازی وابسته بود. پس از تغییر نام نیز این سازمان همچنان وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی است.

در سال ۱۳۷۵یعنی سه سال پس از تغییر نام، اساس‌نامه این سازمان تغییر کرد. با تغییر این اساس‌نامه، این سازمان به یک شرکت سهامی تبدیل شد و وظایف آن نیز مورد بازبینی قرار گرفت. سپس بعضی از وظایف این سازمان تغییر کرد. این تغییرات اجرای قانون زمین شهری، تدوین کردن برنامه‌های مسکن و بسترسازی برای اجرای برنامه‌ها از طریق الگوسازی را شامل می‌شود. همچنین این وظایف سرمایه‌گذاری مستقل یا توسط شراکت با بخش عمومی و خصوصی، تحصیل وام و مشارکت در ایجاد کارخانه‌های مصالح ساختمانی را دربرگرفت.

اهداف تشکیل سازمان ملی زمین و مسکن

هدف از تشکیل این سازمان، برنامه‌ریزی و ساماندهی کردن فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی در بخش‌هاي زير است:

  • تامین، اداره کردن و بهره‌برداری از زمین
  • فعالیت کردن در حوزه تامین مسکن با هدف طرح جامع مسکن و سیاست‌های دولت

فعالیت‌های سازمان ملی زمین و مسکن

فعالیت‎های سازمان ملی زمین و مسکن به شرح زیر است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اجرای امور و وظایف محوله

اجرای امور براساس قوانین مربوطه در خصوص زمین و مسکن در محدوده و حریم شهرها و شهرک‌ها برای حفظ حقوق و نمایندگی. اعمال مالکيت دولت برای زمين‌هاي موات، دولتي، اراضي و مراتع ملي، حريم و مستحدث ساحلي، انواع اراضي و باغات. همچنین مستغلات و عرصه‌های اعيانی احداثي در زمين‌هاي خالصه، شهرک‌ها و مجتمع‌هاي نيمه تمام و متوقف. اعمال مالکيت بر سایر اراضي و املاکي که اجراي امور آن‌ها در محدوده شهرها و شهرک‌ها به سازمان مسکن، سازمان زمين شهري و سازمان ملي زمين و مسكن محول گرديده است. انجام دیگر وظايف اجرايي كه با توجه به قوانين و مقررات و در چارچوب سياست‌هاي دولت به عهده وزارت مسكن و شهرسازي قرار گرفته است.

ارایه پیشنهادات لازم

پیشنهادات در حوزه راهبردها، سیاست‌ها، برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت، ضوابط، مقررات و دستورالعمل‌های لازم و مرتبط با اهداف و موضوعات فعاليت و وظايف سازمان به وزارت مسکن و شهرسازي برای سير مراحل تصويب در مراجع ذي‌صلاح.


مقاله پیشنهادی: معرفی بنیاد مسکن و مناقصات مزایدات آن

اجرای برنامه‌های حمایتی

برنامه های حمایتی مانند تامین مسکن برای اقشار کم درآمد، احداث مجتمع‌های مسکوني و شهرک‌ها، سرمايه‌گذاري و مشارکت در تامين مسکن در محدوده شهرها و شهرک‌ها مطابق با سياست‌هاي ابلاغي از سوی وزارت مسکن و شهرسازي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه.

الگوسازی

الگوسازی در حوزه طراحی شهری، طراحی و اجرای واحدهای مسکوني و جزييات شهري با اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي ويژه، با هماهنگي حوزه‌هاي تخصصي در وزارت مسکن و شهرسازي.

واگذاری

واگذار کردن اراضی، املاک و مستحدثات ملکی مورد تصدی جهت معوض یا در قبال مطالبات اشخاص از سازمان از طریق مصالحه، تهاتر، معاوضه، فروش و اجاره دادن اراضی، املاک، مستحدثات ملکی مورد تصدي با رعايت مقررات مربوطه و ضوابط شهرسازي و طرح‌هاي توسعه عمرانی.

  • تملک، خرید توافقی، اجاره کردن، تهاتر، معاوضه اراضی و املاک با رعایت کردن قوانین و مقررات مربوطه.
  • اعمال مالکیت حقوقی نسبت ‌به اراضی و املاک دولتی در اختیار به ‌نمایندگی از دولت مانند شناسايي، حفاظت و نظارت، نقشه‌برداري، تجميع، تفکيک و افراز آن‌ها، طرح تعقيب و دفاع از دعاوي مربوطه مطابق با سياست‌هاي ابلاغي وزارت مسکن و شهرسازي با رعايت کردن قوانين و مقررات مربوطه.
معرفی سازمان ملی زمین و مسکن

مشارکت

  • جلب، هدایت و تجهیز منابع مردمی و غیر دولتی و دریافت کمک‌های دولتی از طريق مشارکت با اشخاص حقيقي و حقوقي، حمايت از تشکيل شدن شرکت‌هاي سهامي ‌عام و مانند آن، انتشار اوراق مشارکت، تحصيل وام از طریق موسسات اعتباري، پولي و سيستم بانکي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه.

برنامه ریزی

  • برنامه‌ریزی کردن و ایجاد زمینه برای استفاده از خدمات و منابع مالی موسسات و شرکت‌های خارجی براي فعالان حوزه مسکن در کشور و در صورت لزوم عقد قرارداد جهت استفاده از خدمات و منابع آن‌ها براي سازمان با رعايت قوانين و مقررات مربوطه.

سایر خدمات

  • ارائه دادن خدمات فنی، مهندسی و دانش استفاده از فناوری‌های نوین در تولید مصالح، قطعات ساختمانی و ساخت در اجرا و همچنین عملیاتي کردن برنامه‌ها و طرح‌هاي تامين مسکن کشور.
  • تنظیم امور مربوط به ‌واگذاری کارخانه‌‌های خانه‌سازی به بخش خصوصی با اعمال برنامه‌ها و سیاست‌هاي تشويقي و حمايتي با رعايت قوانين و مقررات مربوطه.
  • حمایت، تشویق، ترغیب و هدایت کردن بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غير دولتي برای تاسيس، ايجاد و بازسازي کارخانه‌های خانه‌سازي يا قطعات و مصالح ساختماني و اصلاح يا تغيير خطوط توليد کارخانجات با هدف افزايش سرعت، کيفيت و توليد صنعتي مسکن.
  • طراحی، احداث، خرید، اجاره کردن، تعمیر و نگه‌داری، تخریب و نوسازی، اجاره دادن و اداره خانه‌های سازمانی در حدود قوانيـن و مقررات مربوطه و اعتباراتـي که با ‌اين هدف در اختيار این سازمان قرار مي‌گيرد.
  • حمایت از فعالیت بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیر دولتي در حوزه تامين مسکن اقشار کم ‌درآمد و نيازمند. کوچک‌سازي و انبوه‌سازي از طريق واگذاري زمين، ايجاد تسهيلات، تخفيفات، ارائه کمک‌هاي فني مطابق با سياست‌هاي ابلاغي وزارت مسکن و شهرسازي.
  • حمایت کردن از تحقیقات، فعالیت‌های علمی، توسعه منابع انسانی و دیگر عوامل موثر در بهبود مدیريت امور مرتبط با اهداف سازمان.
  • جمع‌آوری اطلاعات، ایجاد نظام‌های اطلاعاتی مربوط به نیازهای سازمان، تشکیل بانک‌ها و پایگاه‌هاي اطلاعاتي در زمينه‌هاي زمين و مسکن، روش‌هاي ساخت، قطعات و مصالح ساختماني و دیگر وظايف سازمان.
  • انجام مطالعات کاربردی مربوط به وظایف سازمان.
  • هماهنگی با سایر مراجع و دستگاه‌های مرتبط در مورد تهیه برنامه‌های اجرایی زمین و مسکن و امور شهرسازي و معماري.

سخن پایانی

در سال ۱۳۹۵ برای این سازمان یک زیر مجموعه به نام یگان حفاظت اراضی تشکیل شد. مهم‌ترین وظایف آن جلوگیری از اخلال، تصرف، تعرض و تجاوز در اراضی عمومی و شخصی است. هم اکنون این یگان حفاظتی زیر مجموعه پلیس پیشگیری نیروی انتظامی است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات سازمان ملی زمین و مسکن » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌