شبکه حمل و نقل ریلی ایران؛ تاریخچه، مزایا، گسترش و آینده

شبکه حمل و نقل ریلی ایران؛ تاریخچه، مزایا، گسترش و آینده

شبکه حمل و نقل ریلی یکی از روش‌های حمل و نقل برای جابجایی انواع بار و انسان بوده که بر روی زمین هدایت شده است. در این روش حمل و نقل از خطوط راه‌آهن، قطار و ایستگاه‌های قطار استفاده می‌شود. با استفاده از حمل و نقل ریلی امکان جابجایی بارهای بسیار سنگین فراهم شده که یکی از مزایای این روش حمل و نقل است. به دلیل اهمیت و نقشی که شبکه ریلی در ترانزیت و رشد اقتصادی دارد، در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصه هزاره قصد داریم اطلاعات جامع‌تری درباره این حمل و نقل بین المللی در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه مختصری از حمل و نقل ریلی در ایران

لایحه احداث شبکه حمل و نقل ریلی برای اولین بار در سال ۱۳۰۵ به تصویب رسید‌. کلنگ خوردن پروژه احداث شبکه ریلی در ۲۳ مهر ماه ۱۳۰۶ توسط رضا شاه انجام شد. پیمانکاران خارجی مسیرهای زیادی را در ایران ریل‌گذاری کرده‌اند که هر کدام از آنها به دلایل مختلفی از جمله نبود بودجه، کارشکنی، علل سیاسی، جنگ جهانی و … به سرانجام نرسید‌. در سال ۱۳۱۷ شبکه راه‌آهن سراسری در ایران از جنوب دریای خزر تا سواحل خلیج فارس ساخته شد. شبکه ریلی سراسری ایران با لقب راه‌آهن شمال جنوب ایران به عنوان طویل‌ترین شبکه راه‌آهن ریلی شناخته و در یونسکو ثبت شده است.


مقاله پیشنهادی: آشنایی با سریع ترین قطار جهان

مزیت حمل و نقل ریلی

حمل و نقل از طریق شبکه ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای و دیگر روش‌‌ها مزیت‌های فراوانی دارد. بنابراین با توجه به وجود تعداد زیادی شبکه حمل و نقل ریلی در ایران و جهان، این روش حمل و نقل در حال توسعه است. از مزایای شبکه ریلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       حمل و نقل بارهای سنگین

از حمل و نقل ریلی برای جابجایی بارها و محموله‌های سنگین و حجیم استفاده می‌شود. قطارها ظرفیت بسیار بالایی دارند و قادرند وزن سنگین را در مسافت‌های طولانی تحمل کنند. با افزایش تعداد واگن قطارها می‌توان ظرفیت آنها را افزایش داد.

·       مصرف سوخت پایین

حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای به سوخت پایین‌تری نیاز دارند. این امر سبب کاهش هزینه‌های مربوط به سوخت در حمل و نقل زمینی شده است که از لحاظ اقتصادی به صرفه است.

·       آلودگی پایین

قطارها به دلیل مصرف سوخت پایین آلودگی کمتری تولید می‌کنند. به دلیل سازگاری بالای شبکه حمل و نقل ریلی با محیط زیست و کاهش ۷۵ درصدی گازهای گلخانه‌ای، به این نوع حمل و نقل، حمل و نقل سبز نیز می‌گویند.

·       ایمنی بالا

حمل و نقل زمینی یکی ایمن‌ترین و کم‌ خطرترین راه‌های حمل و نقل است، به همین دلیل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. احتمال خراب شدن و وقوع تصادف در قطارها نسبت به دیگر ماشین‌ها مانند کامیون بسیار کمتر است.

·       سرعت بالا

قطارها در مسافت‌های طولانی سرعت بالایی دارند، بنابراین حمل و نقل ریلی یکی از بهترین راه‌های حمل و نقل برای مسافت‌های طولانی است.

امروزه استفاده از شبکه حمل و نقل ریلی برای جابجایی محموله و انسان بسیار متداول شده است. اگر قصد جابجایی بارهای سنگین را دارید و به دنبال حمل و نقلی ارزان، ایمن و مطمئن هستید، روش حمل و نقل ریلی بهترین گزینه است.

قابلیت‌های نقشه شبکه ریلی ایران

از تمام خطوط راه‌آهن و شبکه ریلی نقشه‌ای تهیه شده که امکانات و قابلیت‌های گوناگونی از روی آن قابل مشاهده است. از امکانات نقشه شبکه ریلی ایران می‌توان به مشاهده مناطق راه‌آهن، وجود شیب و فراز در محورهای مختلف، نوع ایستگاه‌ها و درجه بندی آنها، مدیریت ترافیک و سایر ایستگاه‌های تحت فرمان آن، خطوط راه‌آهن در حال ساخت، فاصله بین ایستگاه‌ها، نقاط ریلی مرتفع نسبت به سطح دریا، پل‌ها و تونل‌های بزرگ، بندرهای خشک در کشور و … اشاره کرد‌.

شبکه حمل و نقل ریلی ایران

توسعه شبکه حمل و نقل ریلی کشور

 شبکه ریلی ایران هر ساله در حال توسعه و گسترش است. نقشه شبکه ریلی ایران از سایت‌های معتبر قابل دسترسی بوده و می‌توانید گسترش سالانه خطوط راه‌آهن را مشاهده کنید.

علاوه بر افزایش تعداد خطوط راه آهن، بهبود کیفیت شبکه ریلی نیز جزو اهداف مهمی است که توجه زیادی به آن می‌شود. تلاش می‌شود تا شبکه‌های ریلی با ویژگی‌های زیر ساخته شود:

  • متوسط سرعت حداقل ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت
  • اتصال مسیرهای مهم باری و مسافری با کمترین میزان توقف به شبکه حمل و نقل ریلی کشورهای همسایه
  • برقراری ارتباط بین خطوط راه‌آهن و ایستگاه‌های مترو
  • رسیدن سرعت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در مسیرهای پر تردد
  • مجهز شدن شبکه حمل و نقل ریلی به سیستم علائم و کنترلی

چرا توسعه خطوط ریلی مهم است؟

اگر به نقشه شبکه ریلی ایران در سال‌های گذشته نگاه کنید، متوجه توسعه کمی و کیفی شبکه ریلی خواهید شد‌‌. اما چرا توسعه خطوط ریلی؟

  • یکی از مزایای شبکه ریلی کاهش تصادفات و تعداد کشته ‎ها است. حمل و نقل ریلی سالانه جان حدود ۲۰ نفر را می‌گیرد، در صورتی که این رقم در حمل و نقل جاده‌ای بالغ بر ۱۸ هزار نفر در سال است.
  • خطوط راه‌آهن امن ترین روش حمل و نقل و جابجایی مسافر و بار بوده و با توسعه خطوط راه‌آهن می‌توان حمل و نقل را به بهترین و کم‌ خطرترین شکل ممکن انجام داد.
  • با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی مصرف سوخت و گازوئیل نیز کاهش می‌یابد که علاوه بر کاهش هزینه‌ها از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند.
  • با حمل و نقل ریلی مردم می‌توانند مسافت‌های طولانی را بدون استرس، نگرانی و با آرامش کامل طی کنند.

سخن پایانی

 حمل و نقل ریلی یکی از بهترین، ایمن‌ترین و اقتصادی‌ترین راه‌های حمل و نقل در تمام دنیاست. در ایران شبکه حمل و نقل ریلی در مناطق مختلف کشور وجود دارد که انواع بار و محموله‌های سنگین و همچنین انسان را جابجا می‌کند. از مهم‌ترین مزیت‌های حمل و نقل ریلی می‌توان به کاهش مصرف سوخت، ایمنی بالا، ظرفیت و تحمل بار زیاد، کاهش گازهای گلخانه‌ای و … اشاره کرد. شبکه ریلی در کشور ایران هر ساله در حال توسعه کمی و کیفی است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌