تحلیل قوانین و مقررات بیمه ماشین نامتعارف در ایران

تحلیل قوانین و مقررات بیمه ماشین نامتعارف در ایران

شورای عالی بیمه، برای تعیین خسارت برخی از خودروها قوانینی را وضع کرده است که باید به هنگام محاسبه خسارت، برخی فاکتورها در نظر گرفته شود. یکی از قوانین تعیین شده مربوط به خودروهای نامتعارف است. به هنگام پرداخت خسارت، برای خودروهای نامتعارف از فرمول‌های متفاوتی جهت تعیین میزان خسارت استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله از سامانه مناقصات و مزایدات کشور هزاره قانون ماشین نامتعارف را بیشتر توضیح خواهیم داد.

قانون ماشین نامتعارف

بر اساس قانون، خودروهای نامتعارف همان خودروهای لوکس و گران قیمت هستند. ارزش‌گذاری خودروهای لوکس و گران قیمت برای پرداخت خسارت، بر مبنای میزان دیه مشخص شده در ماه‌های حرام تعیین می‌شود. پس از اینکه قوه قضاییه مبلغ دیه را مشخص کرد، بیمه مرکزی سقف تعهدات مالی و جانی بیمه شخص ثالث را بر مبنای دیه تعیین می‌کند. این ارزش‌گذاری به این صورت که اگر قیمت خودرو بیشتر از ۵۰ درصد نرخ دیه تعیین شده در ماه‌های حرام باشد، آن خودرو لوکس و گران قیمت و یا به تعبیری نامتعارف نامیده می‎شود.

در سال ۱۴۰۲ میزان دیه یک فرد کامل در ماه‌های عادی ۹۰۰ میلیون تومان و برای ماه‌های حرام ۱.۲۰۰ میلیارد تومان تعیین شده است. بنابراین یک دوم دیه در ماه حرام مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود و خودروهایی که قیمت آن‌ها بیش از ۶۰۰ میلیون تومان است، جزو خودروهای نامتعارف طبقه‌بندی می‌شوند و سایر خودروها، متعارف هستند. مشخص شدن خودروی متعارف از نامتعارف در پرداخت خسارت بسیار حائز اهمیت است.

طبق قانون ماشین نامتعارف، در تصادفی که خودروی نامتعارف مقصر نیست، راننده ماشین نامتعارف تنها می‌تواند تا مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان از مقصر تصادف دریافت کند. اگر خسارت وارد شده بیش از این مقدار باشد، بیمه شخص ثالث مقصر تصادف خسارت را پرداخت نخواهد کرد.

قانون بیمه خودروهای نامتعارف

درگذشته میزان تعهدات بیمه برابر با خسارت مالی وارد به خودروی نامتعارف * قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارف زیان دیده محاسبه می‌شد. این قانون در سال ۱۳۹۸ اصلاح و خسارات خودروهای نامتعارف را با فرمول جدید محاسبه می‌کنند. در فرمول جدید قانون بیمه خودروهای نامتعارف، میزان خسارت این گونه محاسبه می‌شود: تعهدات شرکت بیمه برابر با میزان خسارت * ارزش خودروی نامتعارف تقسیم به بالاترین ارزش خودروی متعارف محاسبه می‌شود. به این معنا که اگر مقصر تصادف، خودروی متعارف باشد، برای خودروی زیان دیده که خودروی نامتعارف است، تمام خسارت را پرداخت نخواهد کرد.

خسارت خودروی نامتعارف

تبصره ۳ ماده ۸ سه نکته را برای تعیین خسارت خودروی نامتعارف در نظر می‌گیرد.

  • میزان پرداخت خسارت مالی توسط بیمه راننده مقصر بر اساس یک دوم دیه در ماه حرام، محاسبه می‌شود که در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۶۰۰ میلیون است.
  • گرچه داشتن بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها الزامی است، اما اگر خودرو، فاقد بیمه شخص ثالث باشد، شرکت بیمه همچنان خسارت را پرداخت خواهد کرد. داشتن بیمه شخص ثالث کمک می‌کند تا بخشی از خسارت وارد شده جبران شود، اما تمام خسارت به خودروی نامتعارف پرداخت نخواهد شد. بهترین راه حل داشتن بیمه بدنه است.
  • برای تعیین خسارت قطعات در خودروهای نامتعارف، اگر اختلاف قیمت وجود داشته باشد، بالاترین قیمت در نظر گرفته می‌شود و اگر قطعه خودروی نامتعارف مشابه در خودروی متعارف نداشته باشد، مبنا را ارزش یک قطعه مشابه در خودروی متعارف در نظر می‌گیرند.

مثال:

اگر در تصادف خودروی متعارف و غیر متعارف، راننده خودروی متعارف مقصر باشد و آینه بغل خودروی نامتعارف شکسته باشد، بیمه شخص ثالث خودروی متعارف، خسارت را به اندازه ارزش آینه بغل گران‌ترین خودروی متعارف، پرداخت خواهد کرد. اگر آینه بغل خودروی نامتعارف ۱۰میلیون ارزش‌گذاری شود، آینه بغل گران‌ترین خودروی متعارف ۳ میلیون ارزش‌گذاری شود، بیمه شخص ثالث مبلغ ۳ میلیون را پرداخت خواهد کرد و ۷ میلیون باقیمانده را خودروی نامتعارف می‌تواند از بیمه بدنه خود پرداخت کند.

در تصادفی که خودرو متعارف مقصر است و خودرو آسیب دیده نیز جزو خودروهای متعارف است، تمام خسارت خودروی متعارف آسیب دیده توسط بیمه شخص ثالث راننده مقصر خودروی متعارف پرداخت می‌شود. دقت داشته باشید میزان خسارت وارد شده به خودروی متعارف باید کمتر از سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص ثالث مقصر باشد.

تحلیل قوانین و مقررات بیمه ماشین نامتعارف در ایران

اهمیت بیمه بدنه

با توجه به قانون بیمه خودروهای نامتعارف بیمه بدنه نقش بسیار مهمی دارد. در تصادف خودروی متعارف و نامتعارف، با مقصر شناخته شدن خودروی متعارف، در بسیاری از موارد بیمه شخص ثالث خودروی متعارف تمام مبلغ خسارت را پرداخت نمی‌کند. اگر خودروی نامتعارف بیمه بدنه داشته باشد می‌تواند برای جبران خسارت از بیمه بدنه خود استفاده کند. طبق قانون، بیمه بدنه برای خودروهای متعارف الزامی است. نه تنها در تصادف، بلکه در موارد دیگر مانند حوادث طبیعی سیل و زلزله، آتش سوزی و یا در تصادفی که مقصر متواری می‌شود و یا خودروی گران قیمت شما به سرقت می‌رود، بیمه بدنه می‌تواند به شما خسارت را پرداخت کند.

هر چه قیمت خودرو بالاتر باشد پرداخت هزینه بیمه بدنه نیز بیشتر خواهد شد چرا که پرداخت خسارت از سوی بیمه بدنه بر اساس قیمت واقعی خودرو است. البته می‌توانید مبلغ کل را کمتر از قیمت خودرو در نظر بگیرید و مبلغ پرداختی ماهانه را کاهش دهید اما به هنگام استفاده از بیمه بدنه، مبلغ توافق شده در نظر گرفته خواهد شد. در مواردی ممکن است پس از دریافت بیمه بدنه قیمت خودرو افزایش پیدا می‌کند، در چنین مواردی می‌توانید از الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه استفاده کنید و مبلغ را افزایش دهید.

سخن پایانی

برای استفاده از بیمه بدنه، پس از وقوع تصادف، از نیروی انتظامی کروکی حادثه را دریافت و تا ۵ روز بعد به شرکت بیمه مراجعه کنید. پس از تشکیل پروند، خودرو را به تعمیرگاه مجاز یا پارکینگ شرکت بیمه منتقل کنید. کارشناس خسارت را بررسی و مبلغ را تعیین می‌کند. پس از تعمیرات، خسارت از شرکت بیمه به شما پرداخت می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات خودرو توقیفی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌