تحلیلی بر نحوه محاسبه و پرداخت عوارض بزرگراهی در ایران

تحلیلی بر نحوه محاسبه و پرداخت عوارض بزرگراهی

منظور از پرداخت عوارض بزرگراهی هزینه‌ای است که رانندگان باید برای عبور از برخی آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها بپردازند. نرخ این عوارضی با توجه به مواردی همچون احداث، نگهداری، مسافت و میزان تردد تعیین می‌شود. آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها طول مسافت را کم کرده و مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهند.

ساخته شدن آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها طبق استانداردهای روز سبب شده تا رانندگان بتوانند با خیالی راحت و آسوده با سرعت بالا رانندگی کنند. به دلیل اهمیت بزرگراه‌ها در رانندگی، کوتاه کردن مسافت و کاهش تصادفات این جاده‌ها همواره رو به افزایش است. در ادامه این مقاله ازپایگاه ملی مناقصات هزاره قصد داریم اطلاعات جامع‌تری درباره عوارض بزرگراهی خودرو و نحوه پرداخت آن در اختیار شما قرار دهیم.

منظور از عوارض بزرگراهی چیست؟

دولت به منظور رانندگی راحت‌تر و ایمن‌تر شهروندان اقدام به ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌های متعددی در نقاط مختلف کشور کرده است. ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها هزینه‌های زیادی در پی دارد که دولت برای جبران این هزینه، طرح را با شهروندان عزیز مشارکتی کرده است. بنابراین رانندگانی که قصد عبور از این آزدراه‌ها و بزرگراه‌ها را دارند، ابتدا باید مبلغی به عنوان عوارضی پرداخت کنند.

 وجود مزیت‌هایی همچون جاده مطمئن و ایمن، کوتاه کردن مسافت، کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ماشین و کم شدن آمار تصادفات از مزایای احداث این نوع جاده‌ها است. با اندکی تامل درمی‌یابیم که مبلغ پرداخت عوارض بزرگراهی خودرو در مقایسه با مزیت‌های فراوان آن ناچیز است.

نرخ عوارضی چگونه تعیین می‌شود؟

پرداخت عوارض بزرگراهی برای خودروهای مختلف از جمله سواری شخصی، وانت و ماشین سنگین متفاوت است‌. مواردی همچون نوع خودرو، نوع مسیر، استهلاک، امکانات رفاهی جاده و هزینه تعمیرات جاده‌ای از جمله مواردی است که در تعیین نرخ عوارض بزرگراه خودرو موثر است. پرداخت عوارضی برای ماشین‌های سنگین از وانت بیشتر و برای وانت بیشتر از خودروهای شخصی است. هزینه عوارضی هر ساله با توجه به افزایش هزینه‌های ناشی از نگهداری و تعمیرات جاده‌ای و مواردی دیگر، افزایش پیدا می‌کند.

چگونه عوارض بزرگراهی را پرداخت کنیم؟

بدون شک همه شما در هنگام سفر از آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها عبور کرده و به منظور پرداخت عوارض بزرگراهی توقف کرده‌اید. توقف ماشین‌ها برای پرداخت عوارضی صف طولانی به وجود آورده و ترافیک ایجاد می‌کند. پیشرفت تکنولوژی در نحوه پرداخت عوارض بزرگراهی نیز تغییراتی ایجاد کرده است. سازمان راهداری در سال ۱۳۹۸ به منظور پرداخت راحت عوارضی طرح پرداخت الکترونیک را اجرا کرده است. با پرداخت عوارض الکترونیک ETC دیگر نیازی به توقف خودرو در صف‌های طولانی نیست. از مزیت پرداخت الکترونیک عوارض بزرگراه می‌توان به مواردی همچون عدم ایجاد صف‌های طولانی، عدم رد و بدل کردن پول و جلوگیری از شیوع انواع بیماری‌ها، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی، کنترل ترافیک در بزرگراه‌ها و کوتاه شدن زمان سفر اشاره کرد‌.

 نحوه محاسبه و پرداخت عوارض بزرگراهی

نحوه پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراهی چگونه است؟

نحوه پرداخت عوارض بزرگراهی الکترونیکی از راه‌های زیر انجام می‌شود:

·       استفاده از برچسب  عوارضی

یکی از راه‌های پرداخت عوارض بزرگراهی خودرو داشتن برچسب الکترونیک عوارضی است. با این برچسب دیگر نیازی به ماندن در صف‌های طولانی پرداخت عوارضی و افزایش مصرف سوخت نیست. بعد از خرید برچسب عوارضی آن را بر شیشه جلو خودروی خود بچسبانید. در این صورت با گذر از آزادراه‌ها ماشین شما ثبت شده و می‌توانید جریمه را به صورت الکترونیکی پرداخت کنید.

·       اپلیکیشن‌ها

 برای پرداخت عوارض بزرگراهی اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند. با دانلود این اپلیکشین‌ها به راحتی می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض خودروی خود اقدام کنید‌.

·       خودپرداز بانک

می‌توانید عوارض بزرگراه خودرو خود را از طریق خودپردازها بدون نیاز به اینترنت پرداخت کنید. برای پرداخت از طریق خودپردازها به شناسه قبض و شناسه پرداخت نیاز دارید.

جریمه عدم پرداخت عوارض بزرگراهی چقدر است؟

رانندگان از لحظه عبور از آزادراه و بزرگراه‌ها تا ۱۵ روز فرصت دارند تا نسبت به پرداخت عوارض بزرگراهی اقدام کنند. در صورت عدم پرداخت عوارض پس از این مدت، مشمول ۲۰ درصد جریمه مبلغ عوارض خواهید شد. در صورتی که مبلغ عوارض و جریمه ۲۰ درصدی تا یک ‌ماه پرداخت نشود، این بار ۲۲ درصد به کل مبلغ افزوده خواهد شد. جریمه عدم پرداخت عوارضی در هر ماه به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. عوارض بزرگراهی خودرو مبلغ بالایی نیست و روش پرداخت آن نیز آسان است، بنابراین توصیه می‌شود در اسرع وقت نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام کنید.


مقاله پیشنهادی: انواع ماشین آلات راه سازی و ساختمانی و کاربرد آنها

چه خودروهایی مشمول پرداخت عوارضی  نخواهند شد؟

معاون ساخت و توسعه بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها در سال ۱۳۹۸ طبق بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیر راه‌ و شهرسازی خودروهایی با شرایط زیر را از پرداخت عوارض در بزرگراه‌ها معاف کرده است:

·       خودروهایی با پلاک عمومی

خودروهای عمومی شامل خودروهایی مانند اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها، تریلی و … هستند. کد دو رقمی در پلاک این خودروها با توجه به استان محل زندگی آنها بوده و حرف موجود در پلاک این خودروها “ع” است.

·       خودروهایی با پلاک معلولین و جانبازان

تمام جانبازان جسمی و حرکتی (بیشتر از ۵۰ درصد) می‌توانند از طرف سازمان بهزیستی شهر خود اقدام به دریافت پلاک ویژه معلولین کنند. توجه داشته باشید که پلاک ویژه جانبازان و معلولین فقط به خودروهای سواری شخصی تعلق می‌گیرد.

·       تاکسی‌ها

تاکسی‌هایی که در مسیر بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها تردد می‌کنند، مشمول عوارض بزرگراهی خودرو نخواهند شد.

سخن پایانی

به منظور رانندگی بهتر، کم خطرتر و کاهش مسافت تعداد زیادی آزادراه و بزرگراه در نقاط مختلف کشور ساخته شده است. رانندگانی که قصد عبور از چنین جاده‌هایی را دارند، باید مبلغی به عنوان عوارض بزرگراه پرداخت کنند. عوارضی که برای بزرگراه‌ها در نظر گرفته شده صرف اموری همچون تعمیر جاده، امکانات رفاهی و … می‌شود.

نرخ عوارض با توجه به مواردی همچون نوع خودرو، نوع جاده، هزینه تعمیرات، مسافت و … تعیین می‌شود. می‌توانید عوارض بزرگراهی خودرو را بدون ماندن در ترافیک‌های طولانی از طریق اینترنتی پرداخت کنید. مهلت پرداخت عوارض از زمان ثبت پلاک خودرو ۱۵ روز بوده که در صورت عدم پرداخت ماهانه مشمول جریمه‌های پلکانی خواهید شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات راهسازی رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌