معرفی انواع بلوک ساختمانی: از سیمانی تا هبلکس و لیکا

""معرفی انواع بلوک ساختمانی: از سیمانی تا هبلکس و لیکا"

بلوک‌ نوعی قطعه پیش‌ساخته است که در پروژه‌های ساختمانی به عنوان بخشی از سازه مورد استفاده قرار گرفته و امروزه به عنوان یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی به شمار می‌رود. از جمله فواید استفاده از بلوک می‌توان به کاهش استفاده از مواد خام در ساخت و ساز و افزایش سرعت ساخت و ساز اشاره کرد. بلوک‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بلوک سیمانی، هبلکس، لیکا و …… اشاره کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع بلوک ساختمانی آشنا کنیم. لطفا تا انتهای این مطلب از سامانه مناقصات و مزایدات هزاره با ما همراه باشید.

انواع بلوک ساختمانی

همان گونه که گفته شد بلوک‌ها بر اساس شکل ظاهری و نوع کاربردی که دارند دارای انواع مختلفی هستند. از جمله انواع بلوک ساختمانی می‌توان موارد زیر را نام برد:

بلوک سیمانی

بلوک سیمانی یکی از انواع بلوک‌های استاندارد ساختمانی است که در انواع سیمانی و سبک وجود دارد.

·       بلوک سیمانی سبک

همان گونه که از نامش پیداست به بلوک‌هایی که دارای وزن سبک و چگالی کم تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب باشد بلوک سیمانی سبک گفته می‌شود. این نوع بلوک‌ها بر اساس میزان چگالی که دارند در ۴ رده تقسیم بندی می‌شوند. رده یک گروهی هستند که چگالی آن‌ها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، رده دو گروهی هستند که دارای چگالی ۷۰۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب، رده سوم دارای چگالی ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و رده چهارم دارای چگالی ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. بلوک‌های سیمانی رده چهارم دارای چگالی بیشتری نسبت به بقیه گروه‌ها است و در رده بلوک‌های سیمانی نیمه سبک قرار می‌گیرد.

بلوک سیمانی سبک

·       بلوک‌های سیمانی معمولی

بلوک سیمانی معمولی یکی از انواع بلوک‌های سیمانی است که معمولا از جنس شن و ماسه طبیعی رودخانه‌ها ساخته شده و دارای چگالی ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. این بلوک‌ها به دو فرم بلوک سقفی و دیواری ساخته می‌شود.

بلوک دیواری جدید

منظور از بلوک دیواری جدید بلوک پوکه معدنی است که با استفاده از دستگاه‌های اتوماتیک پرسی جدید تولید شده و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. این بلوک برای ساخت دیوار به کار رفته و استحکام بسیار خوبی به دیوار می‌دهد. بنابراین امروزه از آن در بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های ساختمانی و برای ساخت دیوار استفاده می‌شود. بلوک‌های دیواری قدیمی با روش‌های دستی و یا دستگاه کادونا تولید می‌شوند. بلوک دیواری جدید به نسبت بلوک‌های قدیمی دارای استحکام بالاتر و کیفیت بهتری است و به طبع آن قیمت این بلوک به نسبت بلوک‌های قدیمی بیشتر خواهد بود.


مقاله پیشنهادی: آشنایی با مصالح نوین ساختمانی

بلوک سیمانی جدید بدون نیاز به ملات

ممکن است شما نیز نام بلوک سیمانی جدید بدون ملات به گوشتان خورده باشد. در واقع با توجه به این که ملات جزء اصلی و مهم در ساخت سازه‏های ساختمانی است باور این برایتان سخت باشد که دو بلوک بدون استفاده از ملات بتوانند به هم متصل شوند. تکنولوژی ساختمان‌سازی جدید نوعی بلوک را طراحی کرده که بدون استفاده از ملات به هم می‌چسبد و دوام و استحکام بسیار بالایی نیز دارد. این بلوک‌ها که بلوک به هم پیوسته یا بلوک چفتی نیز نامیده می‌شوند نوعی بلوک از پیش ساخته هستند که دارای فرورفتگی‌هایی هستند. این ویژگی سبب شده تا این بلوک‌ها خیلی آسان به صورت افقی و عمودی با هم تراز شوند. یکی دیگر از مزایای این نوع بلوک‌ها این است که چیدن و کار گذاشتن آن‌ها هیچ گونه مهارت خاصی نمی‌خواهد و بسیار آسان است. این بلوک‌ها به طور معمول نیازی به ملات ندارند اما می‌توانید برای استحکام بیشتر هنگام چینش از کمی ملات نیز استفاده کنید. بلوک سیمانی جدید بدون نیاز به ملات گزینه‌ای بسیار بادوام و مقرون به صرفه است که امروزه از آن در ساخت بسیاری از سازه‌های موقت استفاده می‌شود.

بلوک دیواری جدید

بلوک دیواری جدید یکی از پرکاربردترین انواع بلوک‌های دیواری است که با استفاده از روش‌های جدید پرسی تولید شده و مقاومت آن نسبت به بلوک‌های قدیمی دیواری بیشتر است. این نوع بلوک‌ها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به بلوک هبلکس، سفالی، لیپر، فوق سبک، NAAC و ….. اشاره کرد. قیمت انواع بلوک دیواری نوع جدید بر اساس ظاهر و ابعاد متفاوت است اما به طور کلی قیمت بلوک‌های دیواری جدید نسبت به دیواری قدیمی بیشتر است.

بلوک دیواری جدید

بلوک لیکا

ممکن است شما نیز این نام به گوش تان خورده باشد و این سوال در ذهن تان ایجاد شده باشد که بلوک لیکا چیست و چه تفاوتی با بلوک‌های معمولی دارد. بلوک لیکا نوعی بلوک است که از مخلوط سبک دانه با سیمان و آب ساخته می‌شود. تخلخل بالا در این نوع بلوک باعث شده که وزن و چگالی بسیار کمی داشته باشد. قیمت بلوک لیکا بر اساس نوع مواد اولیه، نوع مواد همراه، هزینه‌های جانبی حمل و نقل و ….. می‌تواند متفاوت باشد.

بلوک هبلکس

در پاسخ به سوال بلوک هبلکس چیست باید بگوییم بلوک هبلکس یا acc یکی از سازه‌های ساختمانی است که از جنس بتن بوده و جهت عایق کاری سازه به کار می‌رود. این بلوک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به راحتی در خارج و داخل ساختمان‌ها نصب می‌شوند. از جمله مزایای استفاده از بلوک‌های هبلکس می‌توان به وزن پایین و سبک بودن، عایق دهی بالا، مقاومت و استحکام بالا و جلوگیری از آتش سوزی اشاره کرد.

بلوک هبلکس

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مصالح ساختمان و مناقصات و مزایدات آن

بلوک پازلی

بلوک یا آجر پازلی یکی دیگر از انواع سازه‌های ساختمانی است که دارای سوراخ‌هایی در بدنه خود است که امکان نصب راحت‌تر آن را فراهم کرده است. نصب آسان بلوک پازلی باعث شده امروزه این بلوک در پروژه‎های ساختمانی مورد توجه قرار گیرد. از این نوع بلوک‌ها برای دیوارچینی و در ساخت موارد خاص دیگری چون شومینه و آتشکده استفاده می‌شود.

بلوک پازلی

کلام آخر

بلوک‌ها یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی هستند که امروزه در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله انواع بلوک ساختمانی می‌توان به بلوک هبلکس، لیکا، پازلی، سیمانی و… اشاره کرد. بسته به نوع بلوک، مواد اولیه ساخت، ظاهر و اندازه آن، انواع بلوک می‌توانند دارای قیمت متفاوتی باشند. در این مطلب به انواع مختلف بلوک ساختمانی اشاره شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های قطعات بتنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌