همه چیز درباره توقیف خودرو و مراحل رفع توقیف

همه چیز درباره توقیف خودرو و مراحل رفع توقیف

این مشکل ممکن است برای بسیاری از مالکان خودرو پیش آمده باشد که خودروی آن‌ها به هر دلیلی توقیف گردد. توقیف خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی مانند سرپیچی از فرمان پلیس، پارک در محل ممنوع، بدحجابی، تصادف و ….. توقیف گردد. در این مطلب از سامانه مناقصه و مزایده قصد داریم با بررسی توقیف ماشین و مطالب پیرامون آن با شما همراه باشیم.

توقیف سیستمی خودرو چیست؟

ممکن است این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که توقیف سیستمی خودرو چیست و چه تفاوتی با توقیف‌خودرو دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم توقیف سیستمی خودرو در شرایطی است که مالک خودرو شاکی قضایی داشته باشد. این شکایت می‌تواند شامل چک برگشتی، جزای نقدی، ضرب و شتم توسط مالک، سفته وا خواسته و ….. باشد.

در صورتی که مالک خودرو اقدام به عدم پرداخت یا معرفی خود به قانون نکند کلیه اموال او توقیف خواهد شد و بدون شک یکی از این اموال خودروی او است. در این صورت توقیف‌خودرو از نوع سیستمی خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که در آن توقیف سیستمی خودرو انجام می‌شود تخلف کشف حجاب است.

چنانچه خود مالک ماشین یا سرنشینان ماشین حجاب اسلامی را رعایت نکنند پیام هشداری برای مالک خودرو ارسال می‌شود و در صورت تکرار تخلف خودرو به صورت سیستمی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی توقیف می‌گردد. تفاوت توقیف سیستمی خودرو با نوع معمولی آن این است که در توقیف سیستمی لزوما خودرو به پارکینگ منتقل نمی‌شود بلکه فقط جلوی نقل و انتقال آن گرفته می‌شود. در صورتی که در توقیف فیزیکی افسر راهنمایی رانندگی خودرو را توقیف کرده و جهت جلوگیری از نقل و انتقال آن را سریعا به پارکینگ منتقل می‌کند.

مراحل رفع توقیف خودرو شکایتی

همان گونه که از نامش نیز پیداست توقیف شکایتی‌خودرو به دلیل داشتن شاکی مالک خودرو اتفاق می‌افتد و آزاد کردن پلاک خودرو بدون رضایت شاکی امکان‌پذیر نخواهد بود. با این حال در صورتی که شاکی پلاک خودرو رضایت دهد امکان رفع توقیف‌پلاک خودرو وجود دارد. مراحل رفع توقیف‌خودرو شکایتی به این صورت است که مالک خودرو باید دادخواستی مبنی بر رفع توقیف‌خودرو خود تنظیم کند. توجه داشته باشید که اگر مالک خودرو شاکی مالی داشته باشد این دادخواست را می‌تواند پس از پرداخت بدهی خود تنظیم کند. پس از ارسال دادخواست و ضمیمه مدارکی دال بر پرداخت بدهی شخص می‌تواند جهت رفع توقیف پلاک‌خودرو اقدام کند.

در صورتی که فرد توان پرداخت بدهی مالی را نداشته باشد برای رفع توقیف شرایطی لازم است. در این صورت فرد باید به دادگاه ثابت کند که خودرو وسیله امرار معاش اوست و اگر بتواند این را ثابت کند جهت جلوگیری از هتک حرمت و حفظ شان بدهکار با درخواست رفع توقیف پلاک موافقت می‌شود. پس از آن بدهکار باید به صورت قسطی اقدام به پرداخت بدهی خود کند.

توقیف ماشین برای کشف حجاب

توقیف ماشین برای کشف حجاب

توقیف ماشین برای کشف حجاب شامل آن دسته از مالکان یا سرنشینانی می‌شود که هنگام تردد و عبور از خیابان با ماشین حجاب خود را رعایت نکنند. در این صورت پیامکی حاوی تذکر برای مالک خودرو ارسال می‌شود که جنبه هشدار دارد. در صورتی که مالک خودرو برای بارهای بعد این پیامک را نادیده بگیرد و مجددا این خطا را تکرار کند خودروی او به صورت سیستمی توقیف می‌گردد.

هم‌چنین علاوه بر توقیف مالک خودرو موظف به پرداخت جریمه نقدی شده و گواهینامه او نمره منفی دریافت می‌کند. این خطا توسط دوربین‌های مختلفی که در سطح شهر وجود دارند ثبت می‌شود و افسر پلیس با استفاده از تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها شماره پلاک خودرو را ثبت کرده و توقیف می‌کند.

استعلام توقیف خودرو

با توجه به این که توقیف خودرو همیشه فیزیکی نیست و در اغلب موارد سیستمی است ممکن است برای برخی از افراد سوال شود که چگونه بفهمیم خودرو توقیف شده است یا خیر؟ جهت انجام این کار باید استعلام توقیف خودرو را بگیرید. استعلام کردن توقیف خودرو این روزها کار بسیار آسانی است و از طریق در دسترس داشتن اینترنت و به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. جهت استعلام توقیف خودرو می‌توانید از سه طریق زیر اقدام کنید؛

·       استعلام با شماره پلاک

جهت استعلام توقیف با شماره پلاک کافی است که شماره پلاک خودروی خود را بدون حروف به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ پیامک کنید. از این طریق می‌توانید بفهمید که خودروی شما شامل توقیف شده است یا خیر.

·       استعلام توقیف از طریق تماس با پلیس ۱۱۰

در این روش ساده می‌توانید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و از آن‌ها درخواست استعلام توقیف کنید. پس از دادن اطلاعاتی مانند شماره ملی و پلاک و شماره ماشین پلیس اطلاعات کاملی در مورد توقیف خودرو به شما خواهد داد.

·       استعلام توقیف از طریق سایت

جهت استعلام آنلاین توقیف خودرو به سایت پلیس راهور به آدرس www.rahvar120.ir مراجعه کرده و پس از وارد کردن مشخصات خواسته شده استعلام توقیف‌خودرو را بگیرید.


مقاله پیشنهادی: مزایا و معایب سرامیک خودرو چیست؟

توقیف‌خودرو چند روز طول می‌کشد؟

این سوال توسط بسیاری از کاربران پرسیده می‌شود که توقیف‌خودرو چند روز طول می‌کشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم مدت زمان توقیف‌خودرو در پارکینگ ممکن است از ۲۴ ساعت تا چند روز طول بکشد. با این حال ترخیص خودروی توقیف شده فرآیندی زمان‌بر است و بسته به شرایط ممکن است حتی سال‌ها طول بکشد.

توقیف‌خودرو چند روز طول می‌کشد؟

برای توقیفخودرو به کجا باید مراجعه کرد؟

اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که برای توقیف‌خودرو باید به کجا مراجعه کرد لطفا تا انتها مطلب را بخوانید. به طور کلی صدور حکم توقیف‌خودرو باید توسط مراجع و نهادهای قضایی انجام می‌شود. در صورتی که خودرو به دلیل تخلفات رانندگی توقیف شود اجرای حکم آن توسط پلیس راهنمایی و رانندگی است اما در صورتی که خودرو به دلیل بدهی مالی و داشتن شاکی توقیف گردد اجرای آن توسط دادگاه حقوقی است. بنابراین فرد باید برای توقیف‌خودرو به دادگاه حقوقی مراجعه کند.

جمع بندی

توقیف‌خودرو یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای تمام مالکان خودرو رخ دهد. توقیف می‌تواند به دلایل مختلفی مانند تخلفات رانندگی، داشتن شاکی خصوصی و بدهی و انجام جرایم دیگر انجام شود. توقیف خودرو در دو نوع فیزیکی و سیستمی انجام می‌شود. جهت استعلام توقیف ماشین می‌توانید وارد سامانه پلیس راهور شده و پس از وارد کردن مشخصات استعلام خودروی خود را بگیرید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سولات متداول

توقیف خودرو چند روز طول میکشد؟

مدت زمان توقیف خودرو به عوامل مختلفی از جمله علت توقیف و محل توقیف آن بستگی دارد.
توقیف‌های سیستمی: این نوع توقیف به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و در آن، خودرو به طور نامحدود و تا زمان رفع تخلف، غیرقابل تردد خواهد بود.
توقیف‌های فیزیکی: در این نوع توقیف، خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود. با توجه به تخلف، مقدار زمان توقیف خودرو متفاوت است.
تخلفات حادثه آفرین: ۷۲ ساعت
تخلفات رانندگی: ۱ تا ۵ روز
بدحجابی: ۱ تا ۲ هفته
عدم پرداخت عوارض: تا زمان پرداخت کامل عوارض به طور کلی، فرایند ترخیص خودرو از پارکینگ ۱ تا ۳ روز طول می‌کشد.

شرایط درخواست رفع توقیف خودرو از دادگاه چگونه است؟

در صورتی که مالک یا ذی‌نفع قانونی خودرو باشید، امکان درخواست رفع توقیف خودرو از دادگاه را خواهید داشت. همچنین میتوانید با مطرح کردن دلیل غیرقانونی بودن توقیف، شرایط رفع توقیف را ارائه نمائید.
به منظور رفع توقیف، به صورت کتبی در دادگاه صالح دادخواست دهید و در ادامه اینکه، هزینه‌های مربوط به دادرسی و هزینه های مرتبط را بپردازید.

مراحل رفع توقیف خودرو شکایتی کدامند؟

مراحل رفع توقیف خودرو به اختصار شامل موارد زیر می باشد:
مراجعه به مرجع قضایی (دادسرا یا دادگاه)
اخذ رضایت شاکی (در صورت وجود)
پرداخت یا تامین وجه مورد مطالبه (در برخی موارد)
دریافت دستور رفع توقیف از مرجع قضایی
ترخیص خودرو از پارکینگ و فک پلاک توقیف

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌