نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی محافظتی ضروری برای مال و زندگی در برابر خطرات آتش

یکی از حوادثی که هر ساله در کشور ایران اتفاق میفتد، آتش سوزی است. خبر ناگوار این که سالانه هزاران آتش سوزی در کشور ایران اتفاق میفتد که چندین نفر  در هر کدام از این حوادث جان خود را از دست داده یا به شدت آسیب می­بینند. آتش سوزی علاوه بر خسارات جانی می‌تواند خسارت‏های مالی زیادی به افراد وارد کند که گاهی کمر شکن است. در این مواقع وجود بیمه‌نامه‌ای که بتواند خسارات وارد شده به مال فرد را جبران کند، بسیار احساس می‌شود. شرکت‌های بیمه به منظور خدمت به افراد آسیب دیده در حادثه آتش سوزی، بیمه‌نامه‌ای با عنوان بیمه‌نامه آتش سوزی ارائه کرده است. در ادامه این محتوا از سایت مناقصه و مزایده هزاره قصد داریم شما را با بیمه آتش سوزی، قیمت و نحوه محاسبه هزینه آن آشنا کنیم.

منظور از بیمه آتش سوزی چیست؟

بیمه آتش سوزی یا زلزله یکی از زیرمجموعه‌های بیمه اموال و دارایی بوده که تمامی خسارات مالی وارد شده در اثر آتش سوزی را پرداخت می‌کند. اخذ این بیمه در کشور ایران ضروری بوده چرا که آتش سوزی یکی از حوادث طبیعی این کشور است. بیمه آتش سوزی ایران خسارات جزئی و کلی وارد شده به ساختمان، آپارتمان، مجتمع و … و وسایل و لوازم موجود در آنها را که در اثر آتش سوزی، انفجار و صاعقه آسیب دیده اند را جبران می‌کند.

انواع بیمه آتش سوزی

حوادث آتش سوزی ممکن است در ساختمان‌ها و مکان‌های مختلفی رخ دهد. شرکت های بیمه برای ساختمان‎های مختلف با کاربری متنوع بیمه نامه‌هایی را ارائه کرده‌اند که هر کدام از آنها شرایط خاص خود را دارند. به طور کلی انواع بیمه آتش سوزی ساختمان عبارت است از:

۱.    بیمه آتش سوزی منازل مسکونی

 بیمه آتش سوزی آپارتمان، ویلا و مجتمع‌های مسکونی تحت پوشش این بیمه هستند.

۲.    بیمه مراکز صنعتی

تمامی کارخانجات صنعتی، کارگاه‌های تولیدی، صنایع تولید مواد غذایی، نوشیدنی، آشامیدنی‌ و … زیر مجموعه این بیمه نامه هستند.

۳.    بیمه مراکز غیر صنعتی

این بیمه نامه تمامی مراکز غیر صنعتی همچون فروشگاه‌های تجاری، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، بنگاه‌ها، داروخانه‌ها، آموزشگاه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و … را شامل می‌شود.

بیمه آتش سوزی آپارتمان

هر آپارتمان چند طبقه و چند واحد مجزا داشته که یک یا چند نفر به عنوان مدیر، مسئولیت‌های کل ساختمان را به عهده دارند. بر اساس قانون بیمه آتش سوزی آپارتمان مدیر و یا مدیران ساختمان وظیفه دارند تا برای کل آپارتمان بیمه دریافت کنند. هر یک از مالکان با توجه به واحد و سطح زیر بنای ساختمان خود، هزینه بیمه را پرداخت می‌کنند.

توجه داشته باشید که در بیمه آتش سوزی ساختمان، هیچکدام از وسایل خانه در برابر آتش سوزی بیمه نخواهند شد. اگر قصد دارید وسایل و اثاثیه منزل آپارتمانی خود را بیمه کنید، لیستی از وسایل با ذکر قیمت آنها به شرکت‌های بیمه ارائه دهید.

نحوه محاسبه هزینه بیمه آتش سوزی

به طور کلی قیمت بیمه منازل مسکونی، آپارتمان، مراکز صنعتی، غیر صنعتی و .. با هم یکسان نبوده و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. از مواردی که در هزینه بیمه آتش سوزی تاثیر گذار است، می‌توان به کاربری ساختمان، ارزش ملک و متراژ اشاره کرد‌. همچنین محله‌ای که ساختمان در آن واقع است و هزینه ای که برای هر متر ساخت پرداخت شده، در هزینه بیمه آتش سوزی مجتمع مسکونی و دیگر بیمه‌های آتش سوزی موثر است. برخی از ساختمان‌ها نسبت به ساختمان‌های دیگر بیشتر در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند. هر چه ریسک آتش سوزی در محل بیشتر باشد، بیمه گذار باید هزینه بیشتری بابت اخذ بیمه بپردازد.

مواردی مانند سن ساختمان، جنس مصالح به کار رفته در ساختمان، سیستم برق کشی ساختمان، امکانات اطفا حریق، تعداد طبقه‎های ساختمان، ارزش لوازم و اثاثیه بیمه شده، کوتاه مدت و بلند مدت بودن بیمه در نحوه محاسبه هزینه بیمه تاثیر گذار هستند. بیمه کردن وسایل و اثاثیه منزل نرخ بیمه آتش سوزی را افزایش می‌دهد اما در عوض، در صورت وقوع آتش سوزی بیمه علاوه بر جبران خسارت ساختمان هزینه وسایل آسیب دیده را نیز تقبل می‌کند.

آشنایی با بیمه آتش سوزی

نرخ بیمه آتش سوزی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هزینه بیمه آتش سوزی در هر سال با توجه به تعرفه آن سال تعیین می‌شود. به عنوان مثال این هزینه در سال ۱۴۰۱ با ۱۴۰۲ یکسان نبوده چرا که مواردی همچون ارزش بنای ساختمان در هر دو سال همانند هم نیست. برای محاسبه ارزش بنای ساختمان هزینه‌ای که برای ساخت هر متر مربع از بنا پرداخت شده را در متراژ کل ساختمان ضرب می‌کنیم.

از دیگر موارد تاثیر گذار در تعرفه بیمه آتش سوزی در هر سال می‌توان به قیمت اثاثیه، شرایط بیمه نامه، پوشش سایر خطرات اضافی مانند رانش زمین، صاعقه، انفجار و …، تخفیف‌های بیمه‌ای مانند تخفیف بیمه عمر، تخفیف حساب بلند مدت، تخفیف‌های گروهی و مناسبتی و ریسک آتش سوزی در منطقه اشاره کرد. اگر قصد دریافت و یا تمدید بیمه آتش سوزی برای ساختما‌ن‌های مختلف را دارید، می‌توانید جدول نرخ بیمه آتش سوزی ۱۴۰۲ را در گوگل سرچ کنید و از قیمت بیمه آتش سوزی برای منازل مسکونی، مراکز صنعتی و غیر صنعتی آگاه شوید‌.

کلام آخر

آتش سوزی یکی از حوادث طبیعی پر خطری است که خسارات مالی و جانی زیادی به همراه دارد. متاسفانه شمار حوادث آتش سوزی در کشور ما سال به سال در حال افزایش است، لذا اخذ بیمه آتش سوزی برای ساختمان به یکی از الزامات و واجبات جهت محافظت از این بلای طبیعی تبدیل شده است. هزینه بیمه آتش سوزی ساختمان با توجه به مواردی همچون نوع کاربری ساختمان (مسکونی، صنعتی و غیر صنعتی)، متراژ ساختمان، ارزش بنا، محله ساختمان در هر سال متفاوت است.

افرادی که نسبت به دریافت این بیمه بی‌اهمیت هستند، در روز وقوع حادثه آتش سوزی خسارات مالی و جانی زیادی می‌بینند. چه بهتر که از همان ابتدا با پرداخت هزینه‌ای ناچیز نسبت جبران خسارات، ساختمان خود را در برابر آتش سوزی بیمه کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات دربهای ضد حریق » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۶ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌