رازها و رموز قیمت دلار در سلیمانیه: پرده‌ای بر تأثیرات نوسانات ارز بر بازار آزاد ایران

دلار سلیمانیه

آیا تا به حال در مورد دلار در سلیمانیه چیزی شنیده‌اید؟ درباره دلار هرات چطور؟ اگر پیگیر معاملات دلار باشید و به گفته‌های صرافان، دلالان و متخصصان توجه کنید، شاید بارها اسم قیمت دلار هرات و سلیمانیه یا حتی دبی به گوشتان خورده باشد. حال ممکن است بپرسید که چه رابطه‌ای میان نرخ این شهرها با کشور ما وجود دارد؟ با ما در این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید تا به بررسی موضوع دلار سلیمانیه  بپردازیم.

رابطه‌ بین دلار سلیمانیه با ایران

به‌طور‌کلی بازار ارز روزانه حدودا از ساعت ۱۱ معاملات خودش را با اعلام کردن نرخ جدید آغاز می‌کند اما تا پایان این زمان می‌تواند متناسب با عوامل اثرگذار روی بازار دچار تغییرات شود. علاوه بر عواملی که تعیین‌کننده نرخ ارز هستند، همچون عرضه و تقاضای مشتریان، نرخ دلار در بعضی از کشورهای همسایه هم تا حدودی بر روی قیمت این ارز در ایران موثر است. پس می‌توان گفت قیمت دلار هرات و سلیمانیه با ایران در مسیر متناسب با هم تغییر می‌کنند. پس دلار در سلیمانیه، عامل موثری بر روی بازار آزاد ایران است. امروزه هرات، سلیمانیه و دبی سه محلی می‌باشند که قیمت ارزشان با ایران تا حدودی مرتبط است و برای معاملات گران ارزی قابل توجه هستند.

اینکه چه رابطه‌ای میان نرخ معاملات ارز در این نواحی با ایران وجود دارد، مطلبی است که پرس‌وجوی در مورد آن برعهده تحلیلگران بازار ارز می‌باشد. اما می‌توانیم بگوییم که متناسب با تحریم‌ دلاری کشور ما ایران و همچنین عدم امکان انجام مبادلات دلاری از کانال بانک‌های خارجی، برخی از کشورهای خارجی کانالی برای نقل و انتقال ارز دلار به ایران هستند. در چند سال‌ اخیر متناسب با حجم معاملات ایران در کشور امارات و همچنین سهولتی که در ورود دلار از کانال‌های صرافی‌ این نواحی وجود داشت، نرخ حواله درهم با میزان عرضه یا تقاضا در تمامی صرافی‌ این نواحی روی معاملات ارزی ایران تاثیرگذار است‌.

به هر حال باید به این نکته هم اشاره کنیم نرخ دلار سلیمانیه هم یکی از این عوامل است. علاوه بر این به این نکته هم توجه داشته باشید که صادرکنندگان بزرگ ایران درآمد ارزی خودشان را به حساب‌ بانک‌هایی در دبی واریز می‌کنند و از این راه، واردات کالا را انجام می‌دهند که خودش باعث گردش چرخه دلاری خواهد شد.

دلار سلیمانیه چیست؟

دلار در سلیمانیه

اصل ماهیت قیمت دلار در منطقه سلیمانیه با نواحی دیگر به خاطر آن است که در شرایط متفاوت اقتصادی که نوسانات ارز افزایش می‌یابد و تقاضا برای خرید دلار نقدی زیاد می‌شود، بعد جغرافیایی و ناحیه اهمیت پیدا می‌کند. این موضوع یعنی خود عوامل همچون ناحیه عرضه اولیه ارز تا رسیدن به مقصد بر روی قیمتش اثر می‌گذارد. به طور‌کلی در نواحی مرزی که مبادلات مالی در آن‌ها نسبت به نقدی بیشتر است و از طرفی بانکی هم نیست، قیمت ارز پایین‌تر خواهد بود. به همین دلیل قیمت دلار سلیمانیه ارزان‌تر می‌باشد.


مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل افتتاح حساب ارزی در بانک ملی

 البته مسائل دیگری هم باعث تفاوت قیمت دلار در سلیمانیه خواهد شد. عواملی مثل خرید یا فروش ارز قاچاقی. حتی وقتی ریسک حمل کردن این دلار بالا برود، روی قیمت آن در نقاط مختلف نیز اثر می‌گذارد. پس می‌توانیم بگوییم که معمولا قیمت دلار سلیمانیه نسبت به مشهد و تهران کمی ارزان‌تر است، ولی در سال‌های پیش این مشکلات وجود نداشت؛ چون که میزان ارز نقدی در بازار یا صرافی‌ها برای تقاضای مردم کفایت می‌کرد. با توجه به این موضوع، سلیمانیه عراق جزء آن مناطقی می‌باشد که محیطی را فراهم کرده تا بتوان از طریق بانک‌هایش، روش‌های سهل‌الوصولی برای گردش مالی ارز و دلار یا ورود کالا وجود داشته باشد. در واقع جزء کانال‌هایی به حساب می‌آید که ورود دلار را تسهیل کرده است.

آشنایی با دلار هرات

فلسفه پیدایش دلار هرات دقیقا مانند دلار سلیمانیه می‌باشد. توجه داشته باشید که قیمت دلار هرات ارزان‌تر از نوع سلیمانیه است. به طور کلی، ترتیب قیمت دلار‌ها در کشور ما ایران حتی نرخ دلار سلیمانیه از نظر بعد جغرافیایی سنجیده می‌شوند؛ اگر بخواهیم این نوع ارز را از بیشترین به کمترین دسته‌بندی کنیم، دلار هرات از همه ارز‌های موجود در کشور ارزان‌تر است.

تاثیر نرخ دلار هرات و سلیمانیه بر روی بازار آزاد ایران

درست است که دلار هرات، سلیمانیه و غیره بر بازار آزاد ارز ایران اثر می‌گذارد ولی تاثیر آنها زیاد نیست و تفاوتشان تنها در چند سنت خواهد بود و یکی هستند. اگر در بازار ارز که هر روز صرافی ملی کشور تعیین می‌کند، فرضا نرخ دلار ۳۱ هزار تومان تعیین بشود؛ در بازار آزاد حدودا ۳۲ هزار تومان می‌باشد. نرخ دلار هرات با سلیمانیه هم در همین رنج‌ قیمت می‌باشد. در شرایط فعلی اگر نتوان ارز را کنترل کرد قیمت دلار با افزایش رو به رو می‌شود. نکته مهمی که باید به آن اشاره شود، مربوط به قاچاقچیان و دلالان است که با ورود این ارز‌ها به کشور، قیمت نهایی شان حتی نرخ دلار سلیمانیه را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

عوامل تاثیر گذار بر نرخ دلار سلیمانیه

نرخ ارز مهم‌ترین جنبه‌ تجارت بین‌المللی می‌باشد که شش عامل اصلی می‌توانند بر روی قیمت دلار حتی دلار سلیمانیه تأثیر بگذارند. به طور کلی این شش مورد عبارتند از:

  • نرخ بهره‌برداری
  • تورم
  • ثبات سیاسی کشور
  • کسری یا مازاد حساب‌ جاری
  • رشد اقتصادی
  • رویدادهای ژئوپلیتیک

توجه داشته باشید که رشد اقتصادی هم، تقاضا برای دلار را در کشور افزایش می‌دهد. از طرفی رویدادهای ژئوپلیتیکی باعث ایجاد عدم اعتماد و نوسان در بازار مالی خواهد شد. البته عوامل متغیر دیگری هم بر روی نرخ دلار در سلیمانیه تاثیر گذار است؛ پارامتر‌هایی همچون احساسات بازار، انتظار و سطح توقع سرمایه‌گذاران، روند اقتصاد جهانی و غیره. به‌ این‌ ترتیب، پیش‌بینی کردن تغییرات نرخ دلار در ناحیه سلیمانیه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

سخن پایانی

به طور کلی، امروزه مجموعه‌ای از پارامتر‌ها بر نرخ روزانه دلار از جمله نرخ و قیمت دلار هرات و سلیمانیه، اثر می‌گذارد. از جمله این عوامل می‌توانیم به میزان عرضه، تقاضا، جو روانی و احساسی بازار، پیش‌بینی بازار از آینده و همچنین  سیاست‌های بانک مرکزی اشاره کنیم. یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی بازار آزاد و ارز کشور ما اثر می‌گذارد، دلار سلیمانیه است‌. منظور ما از ارزشو قیمت دلار سلیمانیه، نرخ خریداری و فروش این دلار در همین شهر به عنوان یک نمونه از نرخ ارز روز جاری در عراق می‌باشد. علاوه بر این، عواملی هم بر روی نرخ دلار در سلیمانیه اثر می‌گذارد و بر اساس این فاکتور‌ها قیمت آن تغییر خواهد کرد. از این که تا پایان این مقاله همراه ما بودید، از شما تشکر می‌کنیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌