برای ورود به طرح زوج و فرد چه باید کرد؟

طرح زوج و فرد

شاید از خود بپرسید که طرح زوج و فرد چیست؟! و چرا این طرح گذاشته شده است. به علاوه امکان دارد از تغییرات جدیدی که در طرح مورد نظر ایجاد شده است اطلاع نداشته باشید. اگر به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه علاقه‌مند هستید و می‌خواهید کامل‌تر در مورد آن و شرایطی که دارد بدانید با ما تا انتها این مقاله از پایگاه مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

طرح زوج و فرد چیست؟

این طرح، همان طور که از نامش نیز مشخص است؛ یعنی تردد مجاز برای خودروهایی با پلاک زوج در روزهای زوج و پلاک فرد در روزهای فرد است. به عنوان مثال، اگر آخرین رقم پلاک شما عدد ۲ باشد، می‌توانید فقط در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه در محدوده طرح زوج و فرد تردد کنید. با این حساب متوجه شدید که طرح زوج و فرد چیست!

یکی از دلایل اصلی اجرای این طرح، کاهش آلودگی هوا در خیابان‌های پرتردد است. به همین دیل به آن «طرح آلودگی هوا» نیز گفته می‌شود؛ چرا که مسئله آلودگی هوا از جمله دلایلی بوده که این طرح ایجاد شده است. البته، موارد دیگری مانند شلوغی خیابان‌ها و ترافیک سنگین نیز در ایجاد این طرح نقش داشته‌اند.

بنابراین، طرح زوج و فرد بیانگر ممنوعیت ورود خودروهایی با پلاک غیرمجاز در روزهای مخصوص است. به عبارت دیگر، اگر در روزهای غیرمجاز وارد منطقه مشمول این طرح شوید، ممکن است مورد جریمه قرار بگیرید. این طرح در واقع تلاش برای کنترل تردد در زمان‌های خاص است تا آلودگی هوا کاهش یابد.

جریمه رعایت نکردن طرح زوج و فرد به چه صورت است؟

وارد شدن به منطقه طرح زوج و فرد توسط پلاک‌های نامتناسب با جریمه همراه است، پس بهتر است از ورود غیرمجاز به این منطقه پرهیز کنید. غیرمجاز بودن به این معناست که اگر پلاک شما زوج است، در روزهای فرد وارد نشوید و اگر پلاک فرد است، در روزهای زوج تردد نکنید.

اگر به اشتباه وارد منطقه شدید، باید جریمه پرداخت کنید. جریمه ورود به طرح زوج و فرد به صورت آنلاین پرداخت می‌شود. یک نرم‌افزار مخصوص برای طرح‌های ترافیکی و کنترل آلودگی (مانند «سامانه تهران من» برای شهر تهران) وجود دارد که باید نصب کرده و حساب کاربری ایجاد کنید. با شارژ حساب کاربری، هر بار ورود به منطقه ممنوعه زوج و فرد، جریمه از حساب شما کم می‌شود.

به عنوان مثال، اگر راننده با پلاک فرد در روزهای زوج وارد این منطقه شود و حساب کاربری خود را شارژ نکند، ۲۴ ساعت فرصت دارد که حساب خود را شارژ کرده و عوارض را پرداخت کند. در غیر این صورت، علاوه بر عوارض، باید جریمه تأخیر را هم پرداخت کند. لازم به ذکر است که طرح ترافیک برای پلاک شهرستان نیز وجود دارد که در صورت رعایت نکردن جریمه خواهید شد.

چه فاکتورهایی بر جریمه در محدوده طرح زوج و فرد نقش دارند؟

باید گفت دو عامل مهم بر جریمه ورود به محدوده طرح ترافیک نقش دارند که عبارت‌اند از:

تعداد ثبت‌های دوربین برای خودرو: اگر خودرو یکبار توسط دوربین‌ها در یک روز گرفته شود، ساعت ورود و خروج از منطقه محاسبه جریمه خواهد بود. اما اگر چندین بار توسط دوربین‌ها در یک روز ثبت شود، زمان ورود اولین بار و زمان خروج آخرین بار معیار محاسبه جریمه خواهد بود.

معاینه فنی: برخورداری از معاینه فنی بر روی خودرو تأثیر مستقیمی بر ضریب آلایندگی طرح دارد. عدم داشتن معاینه فنی برتر می‌تواند منجر به جریمه بیشتری شود؛ زیرا تأثیر بیشتری بر روی آلایندگی طرح خواهد داشت. این دو عامل به طور مستقیم بر روی میزان جریمه تردد تأثیر می‌گذارند و در تعیین میزان جریمه دخالت دارند. به همین دلیل حتما به آن‌ها توجه کنید.

طرح زوج و فرد تهران تا چه ساعتی است؟

یکی از تغییرات جدید در طرح زوج و فرد، مربوط به ضرایب جریمه است. بر اساس قوانین جدید، ورود و خروج از منطقه محدوده طرح زوج و فرد در بازه زمانی ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر که به عنوان پیک ترافیک تهران شناخته می‌شود و با اعمال ضریب جریمه همراه است؛ این جرایم عبارت‌اند از:

  • ورود و خروج بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر: جریمه ۰.۵ برابر.
  • ورود و خروج در ساعات پیک ترافیک، یعنی قبل از ۱۰ صبح و بعد از ۴ بعد از ظهر: جریمه ۱.۵ برابر.
  • ورود در ساعات پیک و خروج در ساعات غیر پیک: جریمه ۱ برابر (بدون تغییر).

نکته دیگر این است که در تهران، این طرح در روزهای پنج‌شنبه، جمعه و روزهای تعطیل رسمی به طور کامل لغو شده است.

جریمه ورود به طرح زوج و فرد

برای ورود به طرح زوج و فرد چه باید کرد؟

صاحبان خودروها می‌توانند هر چهارشنبه با استفاده از سامانه تهران من، مجوز روزانه برای طرح ترافیک در پایتخت را رزرو کنند. این مجوز تنها برای منطقه محدوده اصلی طرح ترافیک اعمال می‌شود و برای ورود به منطقه کنترل آلودگی هوا (طرح زوج و فرد) نیازی به رزرو مجوز ندارد.

شرایط رزرو مجوز روزانه طرح ترافیک عبارت‌اند از:

  • امکان رزرو مجوز روزانه برای هر روز تا انتهای همان روز (ساعت ۲۴) و در صورت عدم تکمیل ظرفیت، ممکن است فراهم شود.
  • امکان لغو مجوز ورود به منطقه طرح ترافیک برای هر روز تا قبل از ساعت ۶ صبح همان روز و به مدت ۲۴ ساعت وجود دارد.
  • اگر فرد دارای چندین خودرو است، برای هر خودرو باید مجوز جداگانه دریافت کند.
  • امکان جابجایی مجوز از یک خودرو به خودرو دیگر وجود ندارد و افراد برای هر پلاک باید مجوز جداگانه دریافت کنند.

طرح ترافیک برای تاکسی‌های اینترنتی به چه صورت آست؟

طرح زوج و فرد یا بسته ترافیکی پایتخت که به تصویب شورای ترافیک رسیده، به تردد خودروهای فعال در صنعت تاکسی آنلاین توجه ویژه‌ای داشته است. یکی از مواردی که در بسته طرح زوج و فرد برای تاکسی اینترنتی لحاظ شده، این است که تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی اجازه تردد رایگان در محدوده‌های ترافیکی را دارند.

کلام آخر

طبق مطالبی که در متن به آن‌ها اشاره کردیم متوجه شدید که طرح زوج و فرد چیست. برای آنکه بتوانید از اطلاعات جریمه در مورد رعایت نکردن این طرح اطلاعات به دست آورید باید اپلیکیشن‌های مربوطه بر روی همراه خود نصب کنید همچنین عوامل مختلفی می‌توانند بر روی جریمه این طرح نقش داشته باشند که در متن به طور کامل به آن‌ها اشاره کردیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های حمل و نقل » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴.۸/۵ - (۶ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌