مشارکت در ساخت چیست؟ + قوانین آن

مشارکت در ساخت چیست؟ + قوانین آن

در پاسخ به سوال مشارکت در ساخت چیست می توان گفت یکی از مهم ترین قراردادهای موجود در حوزه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی است. این مشارکت را می‏توان در پروژه‏های متعددی همچون پروژه‏های تجاری و مسکونی انجام داد. هر کدام از طرفین معامله با توجه به قوانینی که وجود دارد درصد خاصی از درآمد حاصله را بدست می‏آورند. در مواقعی که صاحب یک ملک قدیمی و کلنگی و یا حتی زمین خالی هزینه های لازم را برای اجرای ساختمان تجاری و مسکونی نداشته آن را به فرد دیگری می‎ سپرد تا این کار را انجام دهد. انجام پروژه‏های مشارکتی نه تنها موجب بهبود شرایط اقتصادی می‌شود بلکه تاثیرات بسیار خوبی بر روی توسعه و پیشرفت شهر نیز می‎گذارد. در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصات ومزایدات کشور هزاره توضیحات بیشتر و کامل تری را در خصوص مفهوم مشارکت در ساخت و قوانین آن در اختیارتان قرار خواهیم داد؛ برای کسب اطلاعات جامع و بیشتر ما را در ادامه همراهی کنید.

مشارکت در ساخت چیست؟

مشارکت در ساخت همانطور که از اسم آن مشخص است به پروژه ای گفته می‏شود که در کنار همکاری چندین نفر به اتمام می‎رسد. در این مشارکت هر کدام از اعضای گروه با توجه به درصد سهی که داشته مبلغ خاصی را دریافت می‏کند. برای مثال در پروژه‏هایی که منجر به ساخت آپارتمان می‏شود هر کدام اعضا تعداد واحد مشخصی را تحویل می‎گیرند.

سازنده و همچنین مالک زمین و یا خانه دو عضو مهم در این مشارکت هستند. در واقع پرداخت تمامی هزینه‎هایی که برای فرآیند ساخت مورد نیاز است را سازنده پرداخت می‏کند. ارزشی که زمین داشته و همچنین مبالغی که توسط سازنده برای اجرای پروژه پرداخت شده است به صورت مستقیم بر روی سهم هر کدام تاثیر می‏گذارد.

همانطور که می‏دانید در برخی از مواقع به صورت لحظه ای قیمت زمین، خانه و مصالح ساختمانی افزایش پیدا می‏کند. توجه به این مورد و به توافق رسیدن در خصوص آن به هنگام بستن قرارداد لازم و ضروری می‏باشد. در موارد بسیار زیادی اتفاق افتاده که به دلیل بی توجهی به این امر پس از مدت کوتاهی پروژه به دلایل گوناگون توقف گردیده است.

‌‌
مقاله پیشنهادی: صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان
‌‌

سازنده در هنگام مشارکت چه کسی است؟

همانطور که می‏دانید در پروژه‏های مشارکت در ساخت یکی از طرفین قرارداد به عنوان سازنده است. سازنده بر حسب میزان متراژ زمین و همچنین نوع پروژه می‏تواند چند نفر باشند. برای زمین‏هایی که دارای متراژ کوچکی هستند شخص حقیقی به عنوان سازنده مشغول به کار می‏شود. در پروژه‏های بزرگ و در مواقعی که متراژ زمین بالا است به صورت رایج اشخاص حقوقی مسئولیت ساخت را بر عهده می‎گیرند.

چه قراردادهایی در مشارکت در ساخت منعقد می‏گردد؟

در پروژه مشارکت در ساخت میان مالک و سازنده بر اساس اهدافی که هر کدام در نظر دارند قراردادهای مختلفی بسته می‏شود. در ادامه هر کدام از این قراردادها را به صورت مجزا شرح می‎دهیم.

  • در قرارداد اول مالک و همچنین سازه توافق می‎کنند که پس از اتمام پروژه به اندازه سه دانگ از خانه به سازنده برسد.
  • در قرارداد دوم که در واقع توسط اکثر افراد انتخاب می‎شود یکی از افراد به عنوان دارنده زمین است و دیگری مسئولیت ساخت و هزینه ‎های آن را بر عهده دارد.‌
  • در قرارداد سوم بعد از گذشت مدت زمانی از فرآیند اجرای پروژه مالک زمین وکالت بلاعزلی را می‏دهد.
  • ساخت ساختمان مراحل متعددی همون اسکلت بندی، ستون زدن و… دارد که در قرارداد چهارم هر کدام از سه دانگ سهم سازنده پس از اتمام مراحل مشخص به او واگذار می‎شود.

مشارکت در ساخت چه تعهداتی برای سازنده ایجاد میکند؟

در پروژه مشارکت در ساخت سازنده وظایف متعددی را عهده دار می‏شود که با توجه به نوع قراردادی که میان آنها وجود دارد متفاوت است. به صورت کلی تمام هزینه‏هایی که در راستای اجرای پروژه خرج می‏شود توسط سازنده قابل پرداخت می‎باشد‌. این هزینه‎ها حتی مواردی که در اداره‏های مختلف مورد نیاز است را نیز شامل می‏شود.

در برخی از مواقع بنا به دلایل گوناگون پروژه خسارت‏های متعددی را به همراه دارد. پرداخت تمامی این خسارت‏ها و همچنین کمیسیون‎ها نیز بر عهده سازنده است. مبلغی به عنوان بلاعوض در قرارداد ذکر می‏شود که در مواقع مورد نیاز سازنده باید به مالک پرداخت کند. بهترین کار ممکن این است که مالک به اندازه مبلغ بلاعوض از سازنده چک دریافت کند که در صورت نیاز اجرا شود.

مشارکت در ساخت چیست؟

چه قوانینی در اجرای پروژه مشارکت در ساخت وجود دارد؟

افرادی که قصد انجام پروژه مشارکت را دارند ملزم به رعایت قوانین متعددی می‏باشند. قوانین مشارکت در ساخت با توجه به پروژه ای که در دست اجرا است کمی تفاوت دارد. در تمامی پروژه‏های ساختمانی فردی که مسئولیت ساخت را بر عهده گرفته باید مکانی را برای مالک زمین فراهم کند. مبالغی که برای پول پیش و همچنین اجاره یک سال نیازمند است نیز باید به صورت کامل توسط سازنده پرداخت شود.

در برخی از موارد اجرای پروژه خسارت هایی را برای افراد گوناگون همچون همسایه‏ها وارد می‎کند که پرداخت تمامی این خسارت‎ها بر عهده سازنده است. به صورت کلی می‏توان گفت همه هزینه ها حتی بیمه تامین اجتماعی ساختمان که حین ساخت و ساز نیاز به پرداخت دارد از جمله مواردی است که بر گردن سازنده می‏باشد.


مقاله پیشنهادی: در قرارداد تخریب ساختمان چه مواردی لحاظ می شود؟

مواردی که در قرارداد میان مالک و سازنده نیاز به ذکر شدن دارد

قبل از اجرای پروژه مشارکت در ساخت متنی به عنوان قرارداد میان مالک و سازنده تنظیم می‏شود. در این متن نیاز است موارد زیر را به صورت دقیق و بدون خطا ذکر کنید.

  • قبل از شروع و تنظیم قرارداد زمینی که برای ساخت و ساز انتخاب شده است را باید متر کنید. تعیین میزان ارزش و قیمت زمین نیز اهمیت دارد. عدم توجه به این مسئله در آینده موجب ضرر مالک خواهد شد.
  • در صورتی که باید پروژه در زمان مشخص تحویل داده شود نوشتن تاریخ شروع به کار نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. در واقع نوشتن تاریخ سازنده را مجبور می‏کند تا آن زمان ساختمان را تحویل دهد. در غیر این صورت مالک می‏تواند ضررهای ناشی از عدم تحویل پروژه را از سازنده دریافت کند.
  • حضور یک کارشناسان خبره به هنگام نوشتن قرارداد بسیار مهم است. حتما نوع متریال مورد استفاده برای ساخت و ساز که شامل نوع سرامیک، جنس بتن، جنس کابینت و… می‏شود را در قرارداد ذکر کنید.
  • با توجه به اینکه احتمال تغییر قیمت‏ ها تا زمان اتمام پروژه وجود دارد حتما در متن قرارداد به این نکته که افزایش قیمت‎ها تاثیری بر سهم هر کدام نداشته اشاره شود.
  • انتقال سند از طرف مالک به سازنده در زمان های مختلفی انجام می‎شود. برخی از افراد پس از اتمام پروژه و بعضی دیگر در اواسط کار فرآیند انتقال سند را انجام می‏دهند. ذکر زمان انتقال سند نیز در متن قرارداد لازم است.

در انتها نیز باید از تمامی موارد نوشته شده که امضای طرفین مشارکت نیز در آن وجود دارد کپی تهیه کرده و اصل و کپی آن در اختیار سازنده و مالک قرار گیرد. برای جلوگیری از هر گونه سوء استفاده بهترین کار ممکن است که متن قرارداد در دفتر اسناد رسمی و به صورت قانونی ثبت گردد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ساختمان » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌