طرح هادی روستایی: راهنمایی برای سرمایه گذاران در بازار ملک مناطق روستایی

طرح هادی روستایی: راهنمایی برای سرمایه گذاران در بازار ملک مناطق روستایی

اراضی روستایی از پتانسیل مطلوبی برای رشد برخوردار هستند لذا افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار ملک را دارند، می‌توانند در مناطق روستایی زمین بخرند. در گذشته عملیات ساخت و ساز در روستاها بدون هیچ قانون و مقررات خاصی انجام می‌گرفت. چندین سال است که طرح هادی روستایی به یکی از قوانین ساخت و ساز در روستاها تبدیل شده است. ممکن است از خود بپرسید که منظور از طرح هادی چیست؟ این طرح جهت ساماندهی، اصلاح بافت روستاها و شهرها و نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مختلف ارائه شده است. برای آشنایی بیشتر با طرح هادی روستایی این مقاله از سایت مناقصات کشور هزاره را تا انتها مطالعه کنید.

طرح هادی روستایی چگونه شکل گرفت؟

بخش عمده‌ای از کشاورزی و دامداری کشور در مناطق روستایی انجام می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت روستاها نقش بسیار مهمی در بهبود اقتصاد کشور دارند. در چند سال گذشته ساکنین روستاها به دلیل کمبود امکانات به شهر مراجعه کردند، به طوری که پس از مدتی برخی از روستاها خالی از سکنه شد. مدیران کشور از مهاجرت روزافزون افراد از روستا به شهر احساس خطر کرده و طرح هادی روستایی را ارائه کردند.

طرح هادی روستایی چیست؟

کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی جهت توسعه روستاها یک نقشه با عنوان طرح هادی روستایی تهیه کردند. از فوایدی که نقشه طرح هادی‌روستایی برای مناطق روستایی به همراه داشت می‌توان به ساماندهی، توسعه و گسترش روستاها، اصلاح بافت، چگونگی استفاده از اراضی جهت کاربری‌های مختلف از جمله مسکونی، تجاری، کشاورزی و … و نیازمندی‌های روستا اشاره کرد. به طور کلی می‌توان گفت هدف از ارائه طرح هادی‌روستایی توسعه و آبادانی روستاهاست، به امید اینکه مهاجرت از روستا به شهر به کمترین حد خود برسد‌.

طرح هادی روستایی چیست؟

هدف از تهیه و اجرای طرح هادی روستایی چیست؟

طرح هادی روستایی با هدف ساماندهی، اجرای درست ساخت و ساز در روستاها و جلوگیری از ایجاد هرج و مرج در ساخت و ساز است. این طرح با هدف آبادانی و نظم بخشیدن به روستاها تدوین شده و دارای مزایای زیر است:

  1. با طرح هادی روستایی هیچ کسی حق ساخت و ساز خودسرانه در زمین‌های روستایی را نخواهد داشت‌. این کار به بهبود وضعیت ساخت و ساز روستاها کمک زیادی می‌کند.
  2. یکی از هدف‌های ایجاد نقشه طرح هادی‌روستایی بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی روستاها است که در بهتر شدن کیفیت روستاییان نقش دارد.
  3. بهره‌مندی از خدمات عمومی، بهزیستی و مسکن یکی دیگر از اهداف این طرح بوده که با دادن تسهیلات به روستاییان امکان‌پذیر می‌شود.
  4. ساماندهی بافت فیزیکی روستا از دیگر اهداف این طرح است.
  5. سرمایه گذاران می‌توانند با خرید اراضی روستایی در بازار ملک سرمایه گذاری کنند.
  6. با اعطای تسهیلات به روستاییان، بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی شمار مهاجرت از روستا به شهر به حداقل می‌رسد.

چگونه بفهمیم زمین خریداری شده در داخل طرح هادی قرار دارد؟

قبل از اقدام به هر گونه ساخت و ساز در زمین ابتدا بهتر است استعلام طرح هادی روستایی آن را بگیرید. گرفتن استعلام طرح هادی‌روستایی می‌توانید به نهادهای دهیاری روستا، شهرداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از افرادی که چندین سال است در روستا زندگی می‌کنند، در مورد زمین بپرسید. در صورتی که زمین در نقشه طرح هادی روستایی قرار داشته باشد یعنی داخل بافت قرار داشته و هر گونه ساخت و ساز در آن مجاز است.

‌‌‌
مقاله پیشنهادی: شناخت سازمان ملی زمین و مسکن و فعالیت‌های آن
‌‌

آیا با طرح هادی می‌توان کاربری زمین را تغییر داد؟

یکی از مزیت‌های طرح هادی روستا امکان دادن کاربری زمین است. به عنوان مثال اگر شما زمینی را برای کاربری خاصی خریداری کرده‌اید و در هنگام ساخت تصمیم به تغییر کاربری داشته باشید، می‌توانید برای اینکار درخواست دهید. هزینه تغییر کاربری در طرح هادی‌روستایی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله موارد تاثیر گذار در هزینه تغییر کاربری می‌توان به متراژ زمین، منطقه روستایی که زمین در آن قرار دارد، مساحت کل روستا و … اشاره کرد.

چگونه برای اراضی روستایی طرح هادی بگیریم؟

برخی از افراد ممکن است پس از خرید اراضی روستایی با کاربری آن آشنایی نداشته و یا اجازه ساخت و ساز کاربری مدنظر خود را نداشته باشند. این دسته از افراد برای رفع مشکل خود باید به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراجعه کنند. دهیاری و شهرداری وظیفه دارند تا جزئیات آخرین و بروزترین طرح‌هادی روستایی را به طور کامل را به اطلاع شما برسانند.

طرح هادی روستایی

افرادی که قصد خرید اراضی در مناطق روستایی را دارند، ابتدا باید مطمئن شوند که زمین خریداری شده در طرح هادی قرار گرفته باشد. قرار گرفتن زمین در نقشه طرح هادی‌روستایی یعنی صاحب زمین می‌تواند ساخت و ساز خود را شروع کند. در صورتی که زمین در طرح روستایی قرار نگرفته باشد، خریدار زمین را با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش زمین خریداری کرده است و برای فروش آن نیز با مشکل مواجه می‌شود، چرا که عملا هر گونه ساخت و سازی در این زمین ممنوع است. بنابراین عدم اطلاع در مورد طرح هادی می‌تواند با ضررهای اقتصادی زیادی همراه باشد.

سخن پایانی

ازدحام جمعیت، شلوغی و سر و صدا در روستاها نسبت به شهرها بسیار کم است، از طرفی همه افراد زندگی بدون سر و صدا را بسیار دوست دارند. برخی از افراد جهت ساخت منازل مسکونی برای تفریح و یا سرمایه گذاری از مناطق روستایی زمین خریداری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید زمین و قبل از ساخت و ساز زمین باید مورد توجه قرار گیرد، نقشه طرح‌هادی روستایی زمین است. می‌توانید از دهیاری، شهرداری و یا بنیاد مسکن استعلام طرح هادی زمین خود را بگیرید. بدون شک زمینی که طرح هادی روستایی داشته و در داخل بافت قرار داشته باشد، ارزش بیشتری برای سرمایه گذاری خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید «مزایدات املاک » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌