بیمه خویش فرما چیست؟

بیمه خویش فرما چیست؟

برخلاف تصور بسیاری از افراد، برای استفاده از خدمات بیمه تامین اجتماعی نباید حتما توسط کارفرما بیمه شده باشید، شما می‌توانید خودتان را بیمه کنید. در طرح بیمه خویش فرما، افراد می‌توانند خود و اعضای خانواده‌شان را بیمه کرده و پوشش‌های درمانی یا خدمات بازنشستگی تامین اجتماعی استفاده کنند. البته برای استفاده از بیمه خویش فرما، باید شرایط خاصی داشته باشید تا برای پرداخت حق بیمه مشکلی پیش نیاید.

برای دریافت پاسخ سوال «بیمه تامین اجتماعی چیست؟» و آشنایی با شرایط دریافت بیمه خویش فرما، لابه‌لای کلمات این مقاله گنجانده شده است.

بیمه خویش فرما چیست؟ یکی از انواع بیمه تامین اجتماعی

مبلغ کل بیمه برابر با ۳۰ درصد از حقوق هر شخص است که ۲۳ درصد آن را کارفرما پرداخت می‌کند و ۷ درصد از حقوق کارمند کسر می‌شود. این شرایط برای بیمه‌های عادی شرکتی است و بیمه خویش فرما شرایط متفاوتی دارد. در این نوع از بیمه، افراد مشمول بیمه خویش فرما باید شخصا مبلغی را به‌عنوان حق بیمه بپردازند. به بیانی ساده‌تر افرادی که از خدمات بیمه خویش فرما استفاده می‌کنند، باید ماهانه ۳۰ درصد از حقوق خود را به‌عنوان حق بیمه پرداخت کنند.

بسیاری از افراد شغل آن‌ها مربوط به فضای مجازی است یا کسب و کار شخصی خود را دارند از خدمات بیمه

برخوردار نیستند. این افراد می‌تواندن با استفاده از خدمات بیمه خویش فرما، سابقه کار خود را ثبت کرده و از مزایای بیمه تامین اجتماعی برخوردار شوند. این افراد می‌توانند با خرید نرم افزار حسابداری یا استفاده از سیستم‌های حقوق و دستمزد، به‌راحتی میزان خرج و درآمد خود را تطبیق دهند تا برای پرداخت حق بیمه مشکلی رخ ندهد.

مزایای بیمه خویش فرما؛ از پوشش‌های درمانی تا هزینه‌های دفن و کفن

بیمه خویش فرما نیز مانند بیمه شرکتی تامین اجتماعی مزایای بسیاری مانند پرداخت هزینه‌های دفن و کفن پس از فوت فرد بیمه شده را دارد. از‌‌همین‌رو، افراد بسیاری برای دریافت این مزایا نسبت به پرداخت حق بیمه خویش فرما اقدام می‌کنند. ناگفته نماند که بیمه خویش فرما با بیمه مشاغل آزاد متفاوت است و برای پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد، باید به حتما جواز کسب و گواهی فعالیت داشته باشید. مزایای بیمه خویش فرما به شرح زیر است:

  • برخورداری از پوشش‌های درمانی
  • بهره‌مندی از حقوق بازنشستگی
  • استفاده از کمک هزینه از کارافتادگی
  • پوشش فوت و پرداخت مستمری به بازماندگان
  • صدور و تمدید دفترچه تامین اجتماعی برای شخص و افراد تحت‌تکفل
  • پرداخت هزینه‌های دفن و کفن پس از فوت

این مزایا باعث شده تا افرادی که تحت پوشش بیمه کارفرما نیستند، نسبت به دریافت بیمه خویش فرما اقدام کنند. ناگفته نماند که افراد در بیمه خویش فرما، می‌توانند خانواده خود را نیز بیمه کرده و برای آن‌ها دفترچه تامین اجتماعی بگیرند.

خرید نرم افزار حسابداری

پرداخت هزینه بیمه بالا؛ یکی از معایب بیمه خویش فرما

بیمه خویش فرما در عین حال که مزایای بسیاری دارد، برخی معایب نیز دارد. این معایب شامل طرح‌های زیر می‌شوند که برای بیمه خویش فرما در نظر گرفته نشده است:

  • پرداخت حق بیمه ۲۷ درصدی
  • بیمه خویش فرما حق ازدواج ندارد
  • عدم ارائه خدمات غرامت و کمک هزینه ایام بارداری
  • عدم تعلق بیمه بیکاری

حال که با مزایا و معایب بیمه بیکاری آشنا شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم در اولین فرصت نسبت به دریافت این بیمه برای خود و خانواده خود اقدام کنید. در ادامه به بررسی شرایط مورد نیاز برای دریافت بیمه خویش فرما خواهیم پرداخت.

آشنایی با شرایط پیش ثبت نام بیمه خویش فرما

برای دریافت بیمه خویش فرما باید ۳۰ روز از بیمه اجباری رد شده باشد. اگر فردی این ۳۰ روز سابقه بیمه را ندارد، باید برای ثبت نام بیمه مشاغل آزاد اقدام کند. حداکثر سن مجاز برای ثبت نام در بیمه خویش فرما برای آقایان و بانوان متفاوت است. خانم‌ها تا ۴۵ سال و آقایان تا ۵۰ سال می‌توانند نسبت به دریافت بیمه خویش فرما اقدام کنند.

توجه داشته باشید که اگر فردی سابقه بیمه داشته باشد، به‌همان میزان به محدودیت سنی افزوده می‌شود. برای مثال اگر فردی ۵ سال سابقه بیمه داشته باشد، تا ۵۵ سالگی می‌تواند ثبت نام بیمه خویش فرما اقدام کند. افراد با ده سال سابقه بیمه نیز می‌توانند برای دریافت بیمه اختیاری اقدام کنند. شما می‌توانید با در دست داشتن اصل و کپی صفحات شناسنامه، کارت ملی و ۵ قطعه عکس نسبت به دریافت بیمه خویش فرما یا اختیاری به نزدیک‌ترین شعب بیمه اطراف خود مراجعه کنید.

آیا بیمه خویش فرما شرایط بازنشستگی دارد؟

سن بازنشستگی در بیمه خویش فرما نیز مانند بیمه اجباری است، یعنی آقایان با ۳۰ سال سابقه و در سن ۵۰ یا ۶۰ سالگی بازنشسته می‌شوند. خانم‌ها با ۲۵ سال سابقه و حداقل در سن ۴۵ سالگی یا ۵۵ سالگی بازنشسته خواهند شد. مقدار مستمری نیز بر اساس حقوق ۲ سال آخر بیمه محاسبه و پرداخت خواهد شد.

سیستم حقوق و دستمزد سپیدار؛ بهترین پیشنهاد برای محاسبه حق بیمه

افرادی که تحت پوشش بیمه خویش فرما قرار می‌گیرند، باید نسبت به حق بیمه خود در زمان‌های مشخص شده اقدام کنند تا از مزایای بیمه محروم نشوند. افرادی که خانواده خود را تحت پوشش دارند، باید حق بیمه کلیه افراد را در زمان‌های مشخص بپردازند. شما می‌توانید برای پرداخت حق بیمه در تاریخ‌‌‌های مقرر شده از خدمات سپیدار استفاده کنید. مجموعه سپیدار سیستم بهترین نرم افزارهای حسابداری، مدیریت اجناس فروشگاهی و انبارداری را عرضه کرده است. شما می‌توانید برای استفاده از نرم‌افزارهای دقیق سپیدار با رابط کاربری بسیار ساده، همین حالا نام «سپیدار سیستم» را در گوگل جستجو کنید.

۵/۵ - (۴ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌